דרישה מקוממת מצד אנשי שנתון 'תחומין' של מכון צומת חושפת מצב עגומומי בו גם ב-2015 נדרשת אישה לחתימה של שם בעלה או רב על מסמך הלכתי על מנת שהמאמר יוכל להתפרסם במגזין הלכתי.

בשנתון 'תחומין' של מכון צומת התפרסם לאחרונה מאמר של ד"ר טובה וחזי גנזל אשר עוסק בסוגיות הלכתיות שונות הנוגעות לנשים, בין היתר סוגיות הנוגעות לטבילת נשים, אך מתברר כי את המאמר כתבה ד"ר טובה גנזל, אשר מכהנת כראש המדרשה באוניברסיטת בר אילן, וכי בעלה, המטולוג במקצועו, כלל לא קרא את המאמר, וחתם עליו אך ורק מכיוון שכך נדרשה אישתו, שכן אחרת לא הייתה יכולה לפרסם את המאמר.

"אמרו לי שאם אני רוצה לפרסם את המאמר אני צריכה לצרף את בעלי. שהם לא מפרסמים מאמרים של נשים בלבד", מספרת ד"ר גנזל ל'כיפה'. “בעלי הוא המטולוג. הוא לא רב, וברור שהשם שלו היה רק לצרכי פרסום המאמר. כל מי שמכיר אותנו יודע שאין שום קשר בינו לבין המאמר".

"זה טיפה מטריד, אבל לא באתי כדי להילחם ולכן כיבדתי את הבקשה", מודה ד"ר גנזל. לדבריה לא מדובר במקרה הספציפי של 'תחומין' אלא בתופעה רווחת בציונות הדתית. “אני יודעת שבכתב העת 'המעיין' נשים לא יכולות לפרסם לבד וכך גם במגזינים ושנתונים אחרים. לפני 15 שנים דווקא פרסמתי מאמר ב'תחומין' עם אישה נוספת אבל הפעם אמרו שזו הייתה יוצאת דופן. דברים השתנו לרעה במקרה הזה”.

"זו בחירה שלי", מבקשת ד"ר גנזל להבהיר. “היה לי חשוב שהמאמר יתפרסם דווקא בתוך שיח הלכתי והיה יותר חשוב שיתפרסם מאשר מלהיות צדקת במקרה הזה. נתנו לי את האפשרות בצורה מכובדת וקיבלתי אותה. הבנתי שזה או להוסיף גבר למאמר או לא לפרסם בלבד והסכמתי. היה לי חשוב להיות חלק מהשיח ההלכתי. מדובר בחלק מתופעה ואין מטרה להאשים אדם ספציפי בנושא".

מנגד, אומר הרב רוזן, לא הייתה שום הדרה של נשים בשנתון 'תחומין'. “בקבצי 'תחומין' התפרסמו כמה וכמה מאמרים שנכתבו ע"י נשים, הן בפני עצמן, למשל; ד"ר יעל לוין, רבקה לוביץ, ד"ר מרים וייטמן, נעה לאו ועוד, והן בשיתוף בן הזוג, למשל: הרב יואל וד"ר חנה קטן, ואפילו 'זוג' לא משפחתי, למשל: הרב מאיר נהוראי וד"ר חנה אדלר-לזרוביץ. המערכת אינה פוסלת מאמרי נשים".

עם זאת, אומר הרב רוזן, "בנושאים הלכתיים שיש בהם פסיקה מעשית לימינו, המערכת מציעה 'כתיבה משותפת' משתי סיבות: איננו רוצים להיכנס לפולמוס העכשווי של 'נשים כפוסקות הלכה', ומעדיפים לעקוף אותו. בנוסף, מערכת 'תחומין' מעוניינת לקבל מאמרים גם מרבנים מן המגזר החרדי, שלא יפרסמו מאמרים בבמה שבה נשים כותבות הלכה בפני עצמן. תדמית זו חשובה לנו, ואנו מוכנים 'לשלם' את מחיר צירוף הבעל שלמד בחברותא עם אשתו את מאמרה, על פני הדרתנו ע"י רבנים כמו הרב זלמן-נחמיה גולדברג, הרב בקשי-דורון ודומיהם הרבים. והוי שוקל 'הדרה' כנגד 'הדרה'”.

"אגב, המאמר ההלכתי של גב' טובה גנזל, בצירוף ד"ר חזי בעלה, הוא חדשני-מתירני בקשר לטבילת נשים עם צפרניים מלאכותיות”, מוסיף הרב רוזן. "במערכת התנהל דיון עקרוני האם לפרסמו ללא מאמר המביע דעה אחרת, משום שתוכנו איננו מוסכם על הכל. כך אנו נוהגים לא אחת בנושאים הלכתיים השנויים במחלוקת, למשל, סוגיית 'הסכמי קדם-נישואין' בכרך האחרון,. דוקא ההיבט הנשי של הכותבת היטה את הכף לטובת פרסום ללא מאמר מסתייג, בהיותה מעורה בסוגיות אלו הלכה למעשה במדרשות נשים”.