הרבה מחלוקות יש בזמן האחרון בעולם היהודי.

כלומר, מאז ומעולם היו מחלוקות בעם ישראל, זה לא חדש. אבל בתקופה האחרונה יש איזו התעוררות מחודשת, כנראה שמשעמם לנו. אלה לא סובלים את אלה, ואלה חולקים על אלה.

אלא שמבט חפוז על ההיסטוריה הרחוקה והקרובה, מלמד נתון מעניין. שדווקא האנשים הנרדפים, השפיעו יותר מכל על העולם היהודי. לרוב, אלו שנרדפו- מצאו עצמם לאחר זמן כ'מיינסטרים' בעולם היהודי. הדוגמאות הן רבות, ולא כאן המקום להרחיב בהן. מספיק אם נזכיר את הרמב"ם, הרמח"ל והבעש"ט וסיעתו. המשותף לשלושתם הוא שכולם נרדפו והוחרמו, וכולם בסוף- הפכו לדרך האמצע, הסלולה והמובהקת בעם ישראל.

אני מניח שניתן גם להביא דוגמאות הפוכות, למקרים שבהם הנרדפים לא היו אלה שהפכו ל'מיינסטרים'. אך הדוגמאות המובהקות, שהצגנו- זועקות.

אולי תורה של ר' נחמן, שמתייחסת לפרשה שלנו, תאיר את העניין באור בהיר ומדויק יותר:

כשחולקין על האדם, נמצא שרודפין אותו, והוא בורח בכל פעם לה' יתברך. וכל מה שחולקין עליו יותר, מקרבין אותו יותר לה' יתברך. כי ה' יתברך בכל מקום... נמצא שבכל מקום בורח לה' יתברך. וזה בחינת "ופרעה הקריב", שהקריב את ישראל לאביהם שבשמים (מדרש רבה בשלח פ' כא) שע"י רדיפתו אותם, נתקרבו יותר להש"י כנ"ל: (ליקוטי מוהר"ן תניינא, י"ג )

ר' נחמן לומד מהמילים "ופרעה הקריב", על פי המדרש, שההתקרבות של פרעה לעם ישראל, הרדיפה אחריהם, בעצם מקרבת את עם ישראל לאביהם שבשמיים. אבל ניתן גם לומר שמה שמסתתר בין שורות התורה של ר' נחמן הוא- שכאשר הרדיפה מובילה את האדם אל אביו שבשמיים, אזי הוא עולה וצומח, וההיסטוריה עוד תדבר עליו אחרת. אבל מי שהרדיפה לא מקרבת אותו לה' יתברך- כנראה שיש סיבה טובה לכך שרדפו אותו...

*

אז בפעם הבאה שתראו מאמר מחוכם ש'רודף' דעה כלשהי, נגד ישיבה או זרם מסויימים, תזכרו לחייך לעצמכם, לנשום עמוק ולדעת- שאולי המאמר הזה פגע באופן נקודתי, אבל בטווח הארוך- מי שרודפים אחריו, ומתוך כך הוא דווקא מתקרב לאביו שבשמיים- לרוב צודק יותר.

ואנחנו כל שנותר לנו הוא לפעול על פי הנחיותיו של הרב קוק זצ"ל: "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק". להמעיט ב'רדיפה' אחרי אחרים, ולהוסיף בעשיית טוב.