תפנית דרמטית הנוגעת לעתידו של היישוב מגרון: עורך הדין מיכאל ספרד, המייצג את ארגון השמאל "שלום עכשיו" בעתירתו לבג"ץ נגד היישוב מגרון, בטענה כי הוא הוקם על קרקע פלסטינית פרטית, הגיש אמש בקשה למשיכת העתירה שהוגשה על ידו, זאת לאחר שתם זמן התגובה בו נדרש להוכיח לבית המשפט בעלות על השטח במחלוקת.

כזכור, "שלום עכשיו" תבעו את המדינה לבג"ץ בשמם של מספר פלסטינים שטענו כי היישוב מגרון נבנה על אדמותיהם הפרטיות. העתירה התקבלה על ידי בג"ץ, שדרש מהמדינה להרוס את היישוב בשל טענת הפלסטינים. תושבי מגרון, באמצעות ועדי המתיישבים שייצגו אותם בבית המשפט, הכחישו את טענת הפלסטינים וקבעו כי האדמה נרכשה על ידם כדין וכחוק וכי החלטת בג"ץ התקבלה ללא דיון ענייני ומבלי להתבסס על ראיות עובדתיות.

במקביל לעתירה בבג"ץ, הגישו הפלסטינים תביעה נוספת נגד המדינה באמצעות בית משפט השלום בירושלים, במסגרתה עם דרשו פיצויים על אותם שנים בה אפשרה המדינה למתיישבים להשתמש בקרקעותיהם הפרטיות. אלא שהמדינה, בתגובה, דרשה מהפלסטינים להוכיח את בעלותם כאמור, זמן התגובה להוכחות שקצב בית המשפט - תם - ועורך דינם של הפלסטינים "משך" את התביעה.

בוועדי המתיישבים בשומרון ציינו כי "המשמעות היא שאין בידי התובעים הערבים, אותם אלו אשר בעקבות עתירתם הורה בג"צ להרוס את מגרון, כל ראיה כי הקרקע קשורה אליהם. עניין זה מאשש את קביעת תושבי מגרון כי מדובר באדמתם". לטענת המתיישבים, "המשמעות היא שבג"צ הורה למעשה להרוס ישוב בן כ-60 משפחות, על סמך עתירה של ערבים שטענו שהאדמה הינה בבעלותם, כשבהליך ראיות פשוט בבית משפט השלום הם נאלצו לסגת מתביעתם לבעלות בבושת פנים".

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, טען כי התפנית הדרמטית הפכה "לסיפור בלתי ייאמן, המוכיח בדיוק מדהים את טענתנו הבסיסית, לפיה לא יתכן שהפרקליטות בכוונת מכוון תעקוף את הדיון שמתקיים בכל מקום הארץ במקרה של ויכוח על בעלות קרקע - בבית משפט, בדיון ראיות מסודר כחוק, ולא בבג"צ, שפוסק להרוס ללא כל דיון בראיות". מסיקה קרא ל"ועדת המאחזים" שיקים ראש הממשלה "לחקור לעומק ולהוכיח את חוקיות המאחזים בכל מקום".