הרב אליעזר מלמד מותח ביקורת על העסקה שהביאה לשחרורו של חייל צה"ל, רס"ל גלעד שליט, תוך שהוא טוען כי העסקה נשענה על תמיכה מובהקת של חוגי שמאל אשר לחצו על הממשלה והצליחו לאשר את המהלך.

במאמר שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בטורו האישי של הרב מלמד, "רביבים", מנתח הרב את הסוגיות ההלכתיות העומדות סביב שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים וטוען כי במציאות הקיימת אין בסיס הלכתי לאישור של עסקה לשחרור מחבלים. "כאשר מדובר במצב של מלחמה מתמדת, סכנת הנפשות חמורה יותר, שכן ברור שאם ניכנע, הדבר יתפרש אצל האויבים כביטוי של חולשה, המוראל שלהם יעלה, והם יוסיפו ביתר מרץ לפגוע בנו. לכן, למרות הכאב שבדבר, אסור להיכנע ולשלם עבור החטוף יותר מן המקובל במקרים כאלה - אדם תמורת אדם", טוען הרב מלמד.

לדבריו, מבחינה הלכתית, "גם כשאין בידינו יכולת להחזיר את השבוי בכוח, אסור להיכנע ולשלם עבורו יותר משבוי אחד שלהם. אגב, כך מקובל כמעט בכל מדינות העולם. וכלפי ארגוני טרור, היחס חמור בהרבה. לדוגמה, בארצות הברית ישנו חוק שאוסר על הממשל לשאת ולתת עם ארגוני טרור".

הרב מלמד מטיל את האחריות לאישור העסקה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו ועל חברי הממשלה כולה אשר אישרו ברוב גדול את העסקה. "האחריות לעסקה המסוכנת היא בראש ובראשונה על הממשלה ועל העומד בראשה, שבמשך שנים עשה לעצמו שם עולמי כמומחה למלחמה בטרור, ובאופן מדאיג הפנה עורפו לכל מה שהטיף לו במשך שנים", קבע הרב מלמד.

עוד טען הרב מלמד כי הפיקוד הבכיר בצה"ל כשל בכל סוגיית גלעד שליט, בכך ש"במשך חמש שנים לא הועלתה שום הצעה לחילוצו של השבוי. אצל מפקדי צה"ל לפני שלושים שנה זה לא היה יכול לקרות". כמו כן הוא האשים את אמצעי התקשורת אשר שידרו ללא כל אחריות מתוך אג'נדה שמאלנית אשר קראה לשחרורו של החייל, מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות האפשריות ומבלי לשקול בצורה רצינית את עניין שחרור המחבלים בעסקה.

כמו כן תקף הרב מלמד את המערכת המשפטית בישראל, אשר אישרה למעשה את העסקה לאחר שתביעות נגדה הוגשו לבג"ץ, תוך שהוא טוען כי אישור העסקה ע"י בג"ץ הינה "הפרה חמורה ביותר של כללי המוסר, הצדק והחוק הפלילי, בנותנה אישור לשחרור מאות מחבלים שעברו את העבירות החמורות ביותר, ונשפטו לפי כללי החוק המחמירים למאסרי עולם רבים".

לדברי הרב מלמד, התמיכה הציבורית הרחבה לה זכתה עסקת שליט, נשענת על גורמי שמאל אשר עודדו וליבו את אישור העסקה - כמעט בכל מחיר. הוא טוען כי אחד הגורמים המרכזיים להכרעת דעת הקהל בעד העסקה הינו "פיחות בהכרת זכותנו על ארץ ישראל". לטענתו, "לא מקרה הוא שהעמדה שצריך לשחרר את השבוי בכל מחיר יצאה מחוגי השמאל. לדעתם, חזרתנו לארץ אבותינו בדבר ה' היא גזילה, ולכן מאבקם של המחבלים צודק במידה מסוימת, ולא כל כך נורא מבחינה מוסרית לשחררם לפני הזמן, וממילא הפתרון היחיד הוא נסיגה גדולה ככל האפשר".