מחקר חדש שנערך באוניבסיטת אריאל בחן באופן ממוקד את אוכלוסיית הנוער ביהודה ושומרון בתחום השימוש בחומרים פסיכו-אקטייבים, סמים ואלכוהול, ואת העמדות כלפי השימוש בהם.

מממצאי המחקר, אשר נערך על ידי ד"ר יעל וילצי'ק-אביעד מהמחלקה לקרימינולגיה וד"ר ורד נאמן חביב מהמחלקה הרב-תחומית, עולה כי במקרים רבים מצבם של המתבגרים ביו"ש אינו שונה ממצבם של שאר מתבגרי מדינת ישראל, ולעיתים חמור אף יותר בהתייחס לשאלות העוסקות בעמדות כלפי השימוש בחומרים. המחקר יוצג לראשונה בכנס 'מחקרי יהודה ושומרון' שעורך מו"פ אזורי השומרון ובקעת הירדן באוניברסיטת אריאל.

המחקר נערך בקרב 437 בני נוער בגילאי 14 - 18, המתגוררים ביו"ש ביישובים שונים ומגוונים, ואלו ממצאיו העיקריים:

בנושא שכיחות השימוש בסמים בקרב נוער המתגורר ביו"ש, נמצא כי הוא דומה לזו של כלל הנוער בישראל. 6.7% מנערי יו"ש מדווחים כי הם משתמשים בסמים מדי פעם, קרוב לאחוז יותר מזה שנמצא בקרב תלמידי ישראל (6% בלבד) במחקרו של הראל- פיש ושות' (2012). כמו כן, בשני המחקרים נמצא כי בנים משתמשים בסמים יותר מבנות.

עוד נמצא במחקר הנוכחי, כי 59.6% מהמתבגרים ביו"ש מאמינים כי השימוש בחשיש גורם לנזק חמור או חמור מאד, זאת בהשוואה ל - 78% בקרב תלמידי ישראל.

מגמה שונה נמצאה ביחס לנכונות של בני הנוער להשתמש בסמים. 6.2% מהנוער ביהודה ושומרון היה מוכן להתנסות בשימוש בסמים, לו היו מציעים לו, 13.4% מתלבטים, וכ- 80% לא היו מוכנים להתנסות כלל. זאת בניגוד לתלמידי ישראל אשר 91% מהם ענו כי לא יסכימו להשתמש בסמים, גם אם יציעו להם, ורק 4% ענו כי היו מוכנים להתנסות בסם (הראל- פיש ושות', 2012).

בנושא עישון הסיגריות, נמצא כי 19% מנערי יו"ש מעשנים עד 10 סיגריות ביום ו- 3% מעשנים מעל 11 סיגריות ליום, בנים מעשנים יותר בהשוואה לבנות. נתונים אלה זהים לנתונים שנמצאו (19.4%) בסקר שנערך כל רחבי בארץ על ידי הראל- פיש ושות' (2012).

באשר לשתיית משקה אלכוהולי, עולה כי 41% מהנוער ביהודה ושומרון שותה אלכוהול, כ- 10% מהנוער שותה או משתכר בתדירות של פעם בחודש או יותר. נתונים אלה ביו"ש נמוכים יותר בהשוואה לממצאי מחקר דומה שנערך בכל ישראל (הראל- פיש ושות', 2012) ואשר מצא כי 19% מתלמידי ישראל דיווחו על שתית משקה אלכוהולי כלשהו לפחות פעם בחודש.

החוקרות ד"ר יעל וילצי'ק-אביעד וד"ר ורד נאמן חביב מסבירות כי: "לממצאי המחקר תרומה מחקרית ויישומית. המחקר בחן באופן ממוקד את אוכלוסיית הנוער ביהודה ושומרון בתחום השימוש בחומרים פסיכו אקטיביים והעמדות כלפי השימוש בהם, דבר אשר לא נעשה עד כה, לא על ידי חוקרים מהאקדמיה, ולא על ידי הרשויות העוסקות בכך. יתכן ואי התייחסות לקבוצה זו מקורה באמונה הרווחת בקרב החוקרים השונים, כי נערי ונערות יו"ש, "מחוסנים" מפני תופעת השימוש בסמים וזאת בשל רמת האידיאולוגיה הגבוהה בקרבם. אולם, חוסר המחקר והידע אודות אוכלוסייה זו, כפי שנמצא במחקר הנוכחי, גורמים לפגיעה קשה בציבור רחב של נערים ונערות, אשר מצויים במצבי סיכון, אך אינם מקבלים תכניות מניעה כראוי".

עוד הן מוסיפות כי "ממצאי המחקר מצביעים על כך שמצבם של מתבגרי יו"ש אינו שונה ממצבם של שאר מתבגרי מדינת ישראל, ואולי אף חמור יותר בהתייחס לשאלות העוסקות בעמדות כלפי השימוש. בכך משמש מחקר זה צוהר לתיקון עיוות חברתי".