מאות מתמחים מכל רחבי הארץ החליטו שלא להגיע היום (ב') לעבודתם ובכך מימשו את איום ההתפטרות - בשל כשלון המגעים עם משרד האוצר סביב שיפור תנאי עבודתם ושכרם. בין היתר נעדרו מתמחים מבתי החולים איכילוב, רמב"ם, מאיר, בני ציון ואסף הרופא.

על אף שמדובר במקצוע הכרוך בהצלת נפשות ולמרות השיקולים ההלכתיים המצדדים בדרך כלל במחויבות העובדים למקומות עבודותיהם, תומכים רבנים בכירים במאבקם של הרופאים וטוענים כי אם אלו לא ייאבקו על שיפור תנאיהם - עשויה המערכת הרפואית כולה לקרוס מחוסר כוח אדם זמין ואיכותי.

הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, אמר היום בשיחה עם כיפה כי "וודאי שלמתמחים מותר להעדר מעבודתם, למרות שמדובר בעיסוק הכרוך בהצלת נפשות יומיומית. הם עושים זאת למען מאבקם - והאחריות לא מוטלת על כתפיהם, אלא על כתפי המדינה, אשר אמורה לדאוג לתנאי הרופאים ולזמינותם של כוחות מצילי חיים בכלל בתי החולים".

עם זאת, הרב אליהו פוסק כי "במידה והמתמחה נתון בבית החולים ומובא לפניו חולה - הוא מחוייב הלכתית לסייע לו ככל הנדרש. הוא חייב לעשות זאת מפני שמדובר בפיקוח נפש ובהצלת נפשות. עם זאת, לא קיימת חובה הלכתית למתמחה להיות נוכח בבית החולים ובמידה ובמסגרת המאבק מעוניינים המתמחים לשבות מעבודתם - הם רשאים לעשות זאת".

פיקוח נפש ברמה הלאומית

גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים", סבור כי מבחינה עקרונית מותר למתמחים לשבות כדי להבהיר את עמדותיהם. "השיקול הוא אכן פיקוח נפש, שכן מבחינה עקרונית מי שעוסק בתחומים של הצלת נפשות - אסור לו לשבות. מאידך, לדעתי, אם תנאיהם של המתמחים אכן כה קשים, המערכת הרפואית עלולה לעמוד בפני מחסור בכוח אדם זמין ואיכותי, שכן אף אחד לא ירצה להיות רופא - ואז אנחנו מתמודדים עם פיקוח נפש ברמה הלאומית", מסביר הרב אבינר.

לדבריו, על המתמחים להגיע לפשרה מסויימת כדי לשמור מצד אחד על שיקולי הצלת הנפשות אך מאידך לפעול לשיפור תנאיהם. "בהחלטותיהם ובמאבקם צריכים המתמחים לשקול את שני הערכים הללו", מסכם הרב אבינר.