אילו הספר "התגלות", ספרו החדש של הרב שמואל יניב, היה יוצא לפני שלושים שנה - לא הייתה שום סיבה לכתוב עליו. שבענו כבר מרוב ספרים שעוסקים בהוכחות שכליות לאמונה בבורא עולם ובתורתו. אבל אולי דווקא מפני שכל כך שבענו מהם, הם חסרים היום על המדפים שלנו.

אם מסתכלים על הספרים, השיעורים והמאמרים בנושא האמונה שיצאו בשנים האחרונות, נדמה שחלק גדול מהם אולי נתפסים בשכל האנושי הפשוט, אבל אותו שכל אנושי איננו הכתובת אליהם. הם פונים אל הנפש, אל הרגש, אל החוויה. לא צריך שתבין כיצד אלוקים ברא את העולם ומהן ההוכחות לכך שהוא עשה זאת, העיקר שתתחבר אליו, שתזדהה איתו, שתאהב אותו. מסע החיפוש של האדם אחרי הקדוש ברוך הוא ממשיך, וכנראה יימשך תמיד, אבל לפעמים נראה כאילו המוח פרש מהמסע הזה באמצע. רק הלב נשאר.

הרב שמואל יניב, שהתפרסם בציבור בעיקר בעקבות סדרת ספרי "צפונות התורה" שפירסם על גימטריאות ודילוגים ומשמעותם, מנסה בספרו להחזיר את השכל לתמונה. אין חולק על כך שלתהליכים הנפשיים יש מקום חשוב ביחס בין האדם למקום, אבל לא הגיוני שהם ידחקו החוצה את הגורמים שאמורים להוות בסיס עבור כל אדם מאמין.

הספר עוסק בנושאים לכאורה בנאליים - הוכחות למציאות הבורא, להיות התורה מן השמים, לקיומה של נבואה, סוגיות שעבור חלק גדול מקוראי שורות אלו נתפסות כפאסה. זה יצא מהאופנה כבר מזמן, אפילו בשו"ת אס-אמ-אס כבר לא שואלים איך יכול להיות שיש בחירה חופשית והאם הקב"ה מסוגל לברוא אבן שהוא לא יכול להרים. אצל חלק מאיתנו זאת אפילו אידיאולוגיה: התקדמנו מאז העיסוק באמונה השכלית, כבר איננו עוסקים בזוטות כאלו. אבל מי שלא ידע איך לברר לעצמו את אמונתו, גם אם יתבודד ביער במשך שעות ויצעק "איזה טוב ה'", יוכל למצוא את עצמו יום אחד רחוק מעולמה של היהדות.

הרב יניב מתייחס בספרו לכל סוגיות היסוד באמונה, מבאר את דברי חז"ל וגם מתכתב עם המדע, המחקר והספרות העולמיים, והכל בשפה קלה ובהירה שמדברת אל שכלו ואל ליבו של הקורא. בשונה מ"אלוהים משחק בקוביות", ספרו האחרון של הרב ד"ר מיכאל אברהם שמבקש גם הוא להחזיר את האמונה אל ערש הלוגיקה וההיגיון, בשביל ללמוד את ספרו החדש של הרב יניב לא צריך תואר ראשון בפיזיקה, ואפילו לא אוצר מילים לועזי רחב. הדברים פשוטים ומובנים לכל קורא.

חוץ מהחריגות בנוף ארון הספרים הדתי-לאומי החדש, הספר "התגלות" חריג מעט גם בקרב ספרי ההוכחות לאמונה. נכון לעכשיו, בעיקר אחרי שחובשי הכיפות הסרוגות שינו כיוון והפנו עורף לתחום השכלי, השולטים בשוק הם מחזירי התשובה למיניהם מהמגזר החרדי. אלה שכל עניינם הוא להוכיח לחילונים באותות ובמופתים את טעותם. בין שלל ההוכחות שלהם, נעדרת אחת הראיות החזקות לטובת היהדות - חזרת עם ישראל לארצו. תקומתו המופלאה של העם, כנגד כל הסיכויים, צריכה לתפוס מקום מרכזי בין ההוכחות לאמונה, אבל מרצים כמו הרב אמנון יצחק והרב זמיר כהן לא בונים עליה יותר מדי. אצל הרב יניב התמונה היא שלמה, וכוללת גם את אשר ראו עינינו בדורות האחרונים.

ספק אם "התגלות", ה"מסע אל האמונה דרך התבונה" כלשון המחבר, ישנה את יחסי הכוחות בין השכל והרגש בספרות התורנית המתחדשת, אבל הוא יכול לעורר מחדש את השאלה כיצד אמור להיבנות ה"אני מאמין" שלנו. שאלה שחייבת להישאל בציבור הדתי, כדי למנוע משברים אמוניים בעתיד.

התגלות, הרב שמואל יניב, בהוצאת המחר