קנאת סופרים תרבה כרומו

בזמן שישנתם, כלומר באמצע הדרשה של הרב, מתחוללת כאן אחת המלחמות הקשות ביותר בתולדותינו, שתגרום לאירועי העשרים בספטמבר להיראות כמו שבוע גדנ"ע. מדובר, כמובן, במלחמת הוצאות הספרים הגדולה. בשבת שעברה זכתה חבילת העלונים לשחקן חיזוק: קטלוג מבצעים של הוצאת ידיעות ספרים - "שנה חדשה, ספרים חדשים" כותרתו, או אולי מוטב: "שנה חדשה, מזומנים לכיסים". כל רבי המכר של המגזר קרצו מתוך הכרומו. ההוצאה המתחרה, "ספריית בית אל", השיבה מלחמה: השבת פרסמה "ספריית בית אל" קטלוג עבה עוד יותר, שגם ניסה להתחזות למוסף ספרים רציני. אקורד הסיום טרם נוגן והמילה האחרונה עוד לא נאמרה; יש להניח שבשבועות הקרובים הוצאות נוספות יעשו שריר, מה שאומר שעוד כמה יערות-גשם ייכרתו להם.

משפחת סופר-על

קשה למצוא היום משפחות כמו משפחת אליהו משדרות. בעידן של התפרקות ערכים, אפשר, פה ושם, למצוא משפחות אידיאליסטיות, ששמות את הידע במרכז. שני עלוני שבת שונים - "יש"ע שלנו" ו"מצב הרוח" - מפרסמים בכל שבוע חידות לקוראיהם. ב"יש"ע שלנו" מדובר בפינת "זהה את הדמות", שבה מתבקשים הקוראים לזהות דמות בתולדות היהדות; ב"מצב הרוח" זו חידה בחרוזים על אתר כלשהו בארץ. בכל שבת מופיע שם הזוכה, שהצליח לפתור נכונה את החידה, והשבת, בשתי הפינות הללו, הופיעה שמה של משפחת אליהו משדרות. קוראים יקרים, אם גם אתם רוצים לזכות בפרסים כתבו לעלונים, סיכויי הזכיה, כך נדמה, מעולם לא היו טובים יותר.

תוכן לקוי

מעט מאוד עלונים טורחים לפרסם תוכן עניינים. אם כבר יש תוכן, הוא בדרך כלל נדחק בין הקרדיטים לבין זמני הדלקת הנרות. ב"מעייני הישועה", כיאה ל"שבועון למשפחה הישראלית", יש תוכן עניינים, אך הוא הוזנח בשבת האחרונה, ומבלי משים, גילה משהו על שיקולי העריכה של העלון. בתוכן העניינים הופיעה הפניה לטורו הקבוע של אלישיב רייכנר, "בין השורות", שעוסק בענייני תקשורת. "עמוד 26", צוין שם, כלעג לרש, כיוון שכל מי שדפדף לעמוד 26 - או מוטב לומר, לעמוד שבין 25 ל-27 - גילה שרייכנר הלך לאיבוד בדרך, ובמקומו הופיעה, על כל העמוד, פרסומת ל"פדיון נפש כללי" של ישיבת אורות האר"י בצפת, "כפי שהורה לנו הרב מרדכי אליהו", פלוס כל מיני ראשי תיבות שהשמטתי כדי שלא תברחו לכתבות אחרות. ישיבת אורות האר"י וראשיה מקורבים לאנשי "מעייני הישועה", וסביר להניח שהפרסומת הגיעה למערכת בדקה התשעים, וטורו של רייכנר הוקרב על המזבח. מסקנה: אם אתם לא רוצים שנשים לב, לפחות תטשטשו את העקבות ...

מזכ"ל האו"ם

מזכ"ל בני עקיבא הטרי, דני הירשברג, עשה את האאוטינג הראשון שלו, איך לא, ב"עולם קטן": כפולת עמודים, תמונה גדולה פלוס קלוז-אפ על השפם, וכותרת: "מכוון את התנועה". מלא-ציפיות התיישבתי וקראתי את הראיון, בתקווה שהנה, הזדמנות ראשונה לשמוע את השקפותיו של המזכ"ל החדש. אז ציפיתי. נאדה, נאדה, נאדה. המראיינת, אלומה לב, הפנתה להירשברג שאלות 'רכות' במיוחד, והעדיפה לשמוע ממנו דיבורים על כלל ישראל מאשר על נושאים קצת יותר שנויים במחלוקת. וחבל שכן כמעט תמיד, הראיונות ב"עולם קטן" שומרים על רמה עיתונאית גבוהה, הפעם פחות.

גילוי לא נאות

אחת הפינות המגוחכות ביותר בעלוני השבת היא "הערת שוליים", פינה חדשה יחסית ב"גילוי דעת", שבכל שבוע מציגה משפטים ששלחו הקוראים על נושא מסוים, אותו קבעה המערכת מראש. השבוע נבחר הנושא "ביום שלישי הפלסטינים באו"ם", וכאן ניתנה האות לפרץ מרשים של יצירה מצד קוראי "גילוי דעת": "מה זה פלסטינים?", הודפסה שאלתו של הקורא פנחס, לצד פינת הזוגיות של הרב לבנון; "הפלסטינים לאו"ם, ושיישארו שם", הפתיע הקורא זאב בניתוח פוליטי מעמיק; והחביב עליי ביותר - "פעם ראשונה שהפלסטינים נכנסים לבניין האום ולא מפשיטים אותם בכניסה". כן, המשפטים הללו הופיעו בעלוני השבת, ואם עד עכשיו הפינה הזו נראתה לכם הזויה, הרי שעכשיו היא מתגלה כמיותרת לחלוטין: את מי זה מעניין מה פנחס וזאב חושבים על פלסטינים, או על מזג האוויר, או על ארדואן, או על סבתי הצולעת? למה אנחנו צריכים לקרוא את הדברים האלה? לעורכי "גילוי דעת" פתרונים; אם הם שואלים אותי, הייתי מציע להם להיפרד מהפינה, שלא מוסיפה כבוד ואו קוראים לעלון.

עולם קטן מאוד

כל עורך עלון או עיתון ניצב בפני הפיתוי הבא: שתילת מודעה קטנטנה בעלון, במטרה לשגר מסר למישהו, מבלי שהקוראים ישימו לב. המושכות נמצאות בידי העורך, הוא זה שחותם את העלון - מי כבר ישים לב למודעה קטנה וסמויה? אך עינו של המעלעל פרוסה על כל, והשבת ב"עולם קטן" קלטתי מודעה לא ברורה: "ת.פ. אהובה, הקב"ה יודע כמה אנחנו אוהבים ומעריכים ומוקירים! ד. והילדים". מיהי ת.פ?? מיהו ד., ומיהם הילדים? והאם הקב"ה באמת יודע? כך, בשולי העמוד האחרון, בין מודעות ה"איבדתי סנדלי שורש בטרמפ מעין הנצי"ב" ל"דרושה קומונרית לסניף קריית שרת", ניצבה המודעה המסתורית, ללא כל הסבר נוסף. המעלעל תובע ממערכת "עולם קטן" לחשוף את גיבורי המודעה, ולשתף אותנו באהבה, בהערכה ובהוקרה.

יודעים מיהי ת.פ.? פנו ל- mealel@kipa.co.il