חברת הכנסת איילת שקד ערכה אתמול (ד‘) סיור במועצה אזורית הר חברון, על מנת להבין לעומק את סיפורה של משפחת דויטש. מרדכי ומיכל דויטש, חקלאים בלב ובנשמה, בעלי חממות מפוארות ביישוב מצפה יאיר, קיבלו הוראה מצה"ל להרוס את חממותיהם בשבועות הקרובים.

הסיור החל במועצה ביישוב מיתרים, שם פגשה שקד את צביקי בר חי- ראש מועצת הר חברון, אשר סקר בפני שקד את תולדות יישובי דרום הר חברון השונים, וסיפר לה על המהלך אשר החל בפרקליטות לפני כחמש שנים. הפרקליטות וכל מיני אגודות פועלים בשנים האחרונות במהלכים משפטיים על הקרקעות בדרום הר חברון. ניסיון להפקיע מידיהם של יהודים אדמות אותם הם מעבדים מספר שנים. אנו נמצאים היום בעיצומו של מאבק ענק", אמר. "לא מאפשרים לנו ללכת לבית המשפט מכיוון שמבקשים ממנו להביא את מסמכי הקרקע, אותם אין לנו, אך מצד שני גם לערבים אין, ועדיין זה לא מונע מהלכים שכאלו", הוסיף.

הרקע לסיפורם נולד כאשר משפחת דויטש בנתה את החממות ללא היתר בניה ועמותת רבנים לזכויות אדם ועוד כמה ארגוני שמאל עתרו לבגצ בשם כמה תושב האזור ערבי אשר טענו כי אדמות אלו שייכות לו. אותו צו שימוש מפריע, שוועדת לוי קבעה כי הוא דרקוני ואינו חוקי, פועל בימים אלו את פעולתו על משפחת דויטש. אי לכך עלולה לאבד המשפחה את מקור פרנסתה, אלא אם כן תתרחש התערבות חד משמעית של שר הביטחון- בוגי יעלון ותינתן החלטה אחרת בנושא.

האבסורד הבולט לעין הוא חוסר היכולת של משפחת דויטש לטעון טענותיה בבית משפט ולהציג הוכחות. הפסק "חלוט" וקולותיהם של המשפחה אינם נשמעים בדרגים הגבוהים אשר יכולים להטות את הכף. ”נניח שאני רוצה לקנות את הרדמות מאותו ערבי שטוען שזו אדמתו- אני לא יכול לעשות זאת, כי אותו ערבי הוא לא בעל הקרקע. אבל כדי לסלק אותי מפה הוא כן חשוב כבעל הקרקע? אני לפעמים מרגיש שמאשימים אותי שאני לא מותח את הצוואר שלי חזק מספיק כדי לתת להם לשחוט אותי", אמר דויטש.

מיכל דויטש אמרה "למה יש פה צווי הריסה על הכפרים הערביים באזור אבל הם לא באים לידי מימוש והצו הריסה שלנו כן? רק כי אנחנו יהודים". "זה חייב לעמוד לעניין משפטי אך בית המשפט בכלל לא נדרש להוכחות. ערבי בא אומר משהו, עוד צריך לשלום לו פיצויים וכל זה בלי משפט", אמר מרדכי דויטש.

"העובדה שחקלאים יהודיים בימינו נזרקים מאדמתם ללא הוכחות וללא משפט מתאימה למשפט דיקטטורי ולא לדמוקרטיה נאורה", אמרה שקד.