הרמטכ"ל מינה באחרונה את עוזרו לשעבר, אל"מ ארז וינר, לתפקיד קצין החינוך הראשי הבא לצה"ל. אל"מ וינר יכנס לתפקידו בחודשים הקרובים ויחליף בתפקידו את תא"ל אלי שרמייסטר, שתקופת כהונתו ידעה מתיחות רבה בין חיל החינוך לחיל הרבנות הצבאית, במאבק איתנים שהתנהל על ערכי החינוך לחיילי צה"ל.

וינר (42) הינו תושב בית חורון אשר במועצה האזורית מטה בנימין, דתי מבטן ומלידה. את שירותו הצבאי החל בחטיבת הנח"ל, שימש כקצין האג"ם באיו"ש ובשיא הלחימה של האינתיפאדה השנייה היה למג"ד "דוכיפת" ברמאללה. בניגוד לקצין החינוך הראשי המכהן, תא"ל שרמייסטר, וינר נחשב לקצין דעתן שאיננו מתבייש להציג את עמדותיו ברבים.

"חיל החינוך של היום מונהג על-ידי קצין חינוך ראשי שנותר מנגד. הוא לא מתערב ברוב הסוגיות האקטואליות", אומר לכיפה גורם בכיר בחיל החינוך. "שתיים מהקצינות המובילות בחיל בכלל רפורמיות. זה משפיע על התכנים, זה מכריח את ההתייחסות לרבנות הצבאית כאל אויב תרבותי. הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב אביחי רונצקי, הפך כאן לאישיות בלתי-רצויה. אי אפשר להתעלם מאווירת הקרב מול תחום ה"תודעה היהודית" של הרבנות הצבאית", הוא מספר.



ההערכה היא כי אלא אם כן יחליט וינר לגזור על עצמו תענית דיבור, צפויה טלטלה של ממש בכל תחומי אחריותו של חיל החינוך כיום. בחיל החינוך, היו שנזכרו השבוע בתקופת כהונתו של אלעזר שטרן, אף הוא סרוג-כיפה שמעולם לא חשש להביע את עמדותיו בפומבי, ללא קשר למידת הפופולאריות שלהן.

האם וינר "ינער" את גל"צ ו"במחנה"?

אחד המאפיינים לשינויים המהותיים שעברו על חיל החינוך מאז תקופתו של אלעזר שטרן, הוא העיתון הצבאי "במחנה". כשבעבר הופיעה בשער "במחנה" כתבה על קצין בכיר והומוסקסואל, הורה קצין החינוך הראשי דאז, האלוף אלעזר שטרן, לסגור את העיתון לשבועיים. תחת שרמייסטר התפרסמה ב"במחנה" כתבה אודות קצין דתי המשתייך לקהילה הגאה, שהרתיחה את הרבצ"ר לשעבר, הרב אביחי רונצקי, אך קיבלה גיבוי מלא מקצין החינוך הראשי. "אין זה ראוי כי כלי התקשורת הצבאיים יעסקו בהומוסקסואליות", כתב אז הרב רונצקי לרמטכ"ל.

מאפיין אחר הוא התנהלות תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל, שתחומי הסיקור שלה, כמו גם הנאמנות שהיא מפגינה כלפי צה"ל, "שברו שמאלה" תחת הואקום שנוצר בתקופת כהונתו של שרמייסטר. ההערכה היא כי וינר יזכיר למפקד גלי צה"ל, יצחק טוניק, כי הוא מפקד על רדיו צבאי, הנאמן בראש ובראשונה לפעולות צה"ל ולהחלטותיו.

הסרבנים - "סמרטוטים"; עדויות בצלם - "סיפורי פוגי"

וינר אמנם איננו קיצוני, אך הוא מתנגד נחרץ לכל גילוי של סרבנות, מימין ומשמאל. לפני כשמונה שנים, קרא לסרבנים "סמרטוטים" ואמר כי "אם יש משהו שאסור לעשות בחברה דמוקרטית, זה להחליט לעצמך על מה אתה בוחר להגן ועל מה לא, כי זה הכי קל. אז מחר יקום בחור שגר בעלי, שמשרת היום בגולני בהר דב, ויגיד מה איבדתי פה, אלך להילחם כשרוצחים את השכנים שלי בעלי. זה פסול. אי אפשר לנהל ככה מדינה".

בהתבטאות אחרת, תקף וינר את עדותיהם של קצינים ומפקדים לארגונים דוגמת "בצלם", באשר לפשעים לכאורה המתבצעים בשטחים, באומרו כי מדובר ב"סיפורי פוגי". "כקצין, אם מישהו סתם היה יורה לידי בערבי סתם בשביל ההנאה, קודם כל הייתי עוצר את זה אם הייתי יכול ואם לא, הייתי מטפל בו. ואם הוא בכיר ממני בדרגה אז הייתי דואג שיטפלו בו. אין כזה דבר. לקום ולהגיד כזה דבר? אותך צריך להעמיד לדין", אמר.