שאלות-

  1. ד' מצוה את אהרון- "קַח לְךָ עֵגֶל בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת". לשם מה אהרון מביא קרבן 'חטאת'? במה חטא?
  2. "וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָיו אֶל הָעָם וַיְבָרְכֵם" - איזו ברכה ברך אהרון את העם לדעתכם? מתי אנו מקבלים את הברכה הזו?
  3. במה חטאו נדב ואביהו בני אהרון? סיפרו לפחות שני חטאים על פי חז"ל.
  4. ד' אוסר על שימוש באלכוהול להשתכר במקדש- "יַיִן וְשֵׁכָר אַל תֵּשְׁתְּ אַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ בְּבֹאֲכֶם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְלֹא תָמֻתוּ". מה הטעם לאיסור הזה?
  5. ד' מצווה אותנו לאכול רק בעלי חיים כשרים- "זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ". מה הסיבה למצווה זו? מדוע אסור לאכול בע"ח שאינם כשרים?
  6. מהם סימני הטהרה של החיות?
  7. מהם סימני הטהרה של הדגים?
  8. מדוע שמה של החסידה מזכיר את המילה 'חסד' לדעתכם?
  9. מהם סימני הטהרה של השרצים?
  10. פינת ההלכה- האם מותר לשמוע מוזיקה בספירת העומר? מדוע?

תשובות-

1. רש"י מסביר- "להודיע שמכפר לו הקב"ה ע"י עגל זה על מעשה העגל שעשה". הקרבן בא לכפר על חטא העגל

2. הוא ברך ברכת כהנים. אנו זוכים להתברך בכל בוקר בתפילת שחרית, ובשבתות ומועדים אחרים בתפילות נוספות

3. כמה דעות בחז"ל - א.נכנסו שתויי יין למשכן. ב.רצו להחליף את משה ואהרון. ג.הקריבו קטורת שד' לא ציווה. ד.הורו הלכה ליד משה. ה.נכנסו למקום שאסור. ו.הביאו אש מהכיריים. ז.לא התיעצו אחד עם השני. אך לפי כל הפירושים, הם היו קדושים וצדיקים, וגם צדיקים חוטאים לפעמים לצערנו, וד' מדקדק עם צדיקים כחוט השערה.

4. רש"י מסביר- "כדי שתבדילו בין עבודה קדושה למחוללת". בבית השם צריך להתנהג בכבוד וביראה מהשכינה, וצריך להתרכז כדי להתכוון בעבודת ד', גם בקרבנות וגם בתפילה. שיכור לא יכול להתרכז והוא לא תמיד מכבד את בית ד'.

5. רש"י מסביר- "לפי שישראל דבוקים בד' וראויים להיות חיים, לפיכך הבדילם מן הטומאה וגזר עליהם מצות, ולאומות העולם לא אסר כלום". עם קדוש צריך לאכול חיות שד' הכריז שהן טהורות, זה מתאים לנשמה שלנו. והרמב"ם (מו"נ סוף חלק ג) נתן עוד טעם- "כּל המאכלים שאסרה עלינו התורה הם מזון מגונה. אין בהם אחד שאין בו נזק בריאותי" ולגבי החזיר הוא מוסיף- "התורה מואסת בו בעיקר בגלל לכלוכו הרב והיותו ניזון מלכלוכים"

  1. 6. מפרסת פרסה (פרסה מחולקת), שוסעת שסע (הפרסה מחולקת לכל האורך בשתי ציפורנים), מעלה גרה (מעלה את האוכל שבלעה שוב לפיה)
  2. 7. דגים בעלי סנפיר (האיבר שהדג שט איתו), וקשקשת (השריון הטבעי של הדג בעור שלו)
  3. 8. רש"י מסביר- "ולמה נקרא שמה חסידה, שעושה חסידות עם חברותיה במזונות". החסידה חולקת את המזון עם חברותיה
  4. 9. רש"י מבאר- "אין אנו בקיאין בהן. שארבעה סימני טהרה נאמרו בשרצים- ארבע רגלים, וארבע כנפים, וקרסולין , וכנפיו מכסים את רוב הגוף"

10. נהגו שלא לשמוע מוזיקה חיה בספירת העומר עד לג בעומר, משום שאנו באבלות על מיתת תלמידי רבי עקיבא