דומה שמכל האתגרים הניצבים כיום לפתחה של מדינת ישראל, האתגר הגדול מכולם הוא מציאתה של הנהגה ראויה. לא פעם מתגברת התחושה כי קיים פער גדול מידי בין הציבור הישראלי לבין שכבת ההנהגה שלו; יש פער גדול מידי בין ההנהגה שהעם הזה ראוי לקבל ובין למה שהוא מקבל בפועל. ספר במדבר, אותו אנו מסיימים בשבועות הללו, מכונה על ידי רבי יהודה ליוואי (המהר"ל מפראג) למרבה ההפתעה בשם: "ספר ההנהגה". הנהגה, על פי דבריו מתבלטת דווקא בספר הזה.

למה דווקא ספר במדבר?


אם נתבונן בספר במדבר נבחין כי הוא מאופיין בארבעה נושאים מרכזיים:

א) סדר ושיטתיות - ספר במדבר עוסק רבות בסדרי המחנה של עם ישראל: מבנה המחנה ביומיום, סדר התנועה, דגלי השבטים, הגדרה ממוקדת של תפקידים בפירוק כלי המשכן, נשיאתם והקמתם מחדש.


ב) התמודדות עם מצבים לא שגרתיים - בספר הזה אנו מוצאים התייחסויות לתקלות ומצבים בעיתיים המתרחשים תוך כדי התנועה במדבר: חטא המרגלים, חטא קורח ועדתו, קברות התאווה, נדרי נזיר, סוטה וכו.


ג) תנועה - רוב-רובם של מסעות עם ישראל במדבר מרוכזים בספר הזה. אם בסופו של ספר ויקרא עם ישראל מצוי עדיין למרגלות הר סיני, הרי בספר במדבר עם ישראל נותן גז וחורש את המדבר קדימה ואחורה בעשרות מסעות.


ד) מדבר - זירת ההתרחשות של כל המפורט לעיל היא בסביבה מאד לא סימפטית: אזור מדברי, שומם ורחוק מכל ציביליזציה. דווקא כאן בחר הקדוש ברוך הוא לגבש ולהנהיג את עמו בתחילת דרכו.

על פי דברי המהר"ל, הנהגה אמיתית אמורה להכיל את כל המרכיבים הללו: מי שמעוניין להנהיג - בין את עצמו ובין את האחרים - זקוק לסדר ושיטתיות, למטרה ברורה ומוגדרת שאינה משתנה על פי אופנות חברתיות וסקרי דעת קהל; המעוניין להנהיג אינו יכול להסתפק בהנהגה סטרילית, הוא חייב להתמודד גם עם תקלות הצצות בדרך; מטרתה החשובה ביותר של ההנהגה היא לנוע קדימה ולא לקפוא במקום; ומעל הכל - הנהגה אמיתית מתרחשת במדבר, במציאות של שממה סביבתית. התורה ניתנה במדבר כי זהו המקום בו ניתן להפנות את המבט פנימה ולהתחבר לאלוהים.


עם ישראל זקוק להנהגה מדברית ויש רק ציבור אחד שיכול לתת אותה. השאלה אם הציבור הזה יענה לאתגר או שימשיך לדשדש בחולות ה מדבר... .