”אנחנו עושים קואליציות עם בועלי נידות ואוכלי טריפות למען ארץ ישראל אך למען יהדות התפוצות הציונות הדתית אינה עושה דבר“ - כך אמר היום (ד‘) הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אמי“ת פתח תקווה, בכנס ”עמדות“ שהתקיים היום במכללת ”אורות ישראל“ ברחובות.

[embed]

[/embed]

הרב שרלו הציג נתונים מדאיגים על התבוללות קשה בקרב יהודי ארצות הברית בזרמים השונים ונתונים המלמדים על ילודה נמוכה מה שמעיד על אחוזי אותודכסיה עולים אולם בעיקר בגלל היעלמותם של יהודי הזרמים האחרים וקבע כי "יהדות העולם עומדת בפני החרטה עצמית".

יהדות התפוצות חשה לא רצויה, הרב שרלו (צילום: יחצ)

הרב שרלו טען כי בעשרים השנה האחרונות, יהדות ארצות הברית חשה ניכור מיהדות ישראל ומדינת ישראל. "קשה ליהודי התפוצות להזדהות עם מדינת ישראל“, הוא אומר, ”צריך להבין את הניתוח לעמוק, הם מקבלים תמונה מעווותת על מה שקורה ומדינת ישראל מצטיירת כגזענית וכמפלה את הפלסטינים וגם בתוך החברה, כמו את הנשים. סיפור נשות הכותל מסתבב בעולם יותר מכל דבר אחר שקורה במדינה. התוצאה שיהדות התפוצות חשה שהיא אינה רצויה. בעוד אנחנו מתייחסים לנשות הכותל כפרובוקציה, יהדות העולם חשה לא רצויה כי לא מכירים בה ובעולמה".

לדברי הרב שרלו, בתפוצות מחפשים מגבש זהות נוסף, כשיח יהודי על נושאים שהם מעבר ליום-יום. ”אפשרויות חדשות כמו אירוע ה"לימוד“ ואירועים אחרים, גרמו לנו להבין כי אנחנו חייבים לשנות את יחסינו לשאר הזרמים ביהדות. בשנות השישים הרב סולובייצ‘יק והרב משה פינשטיין האמינו שבגלל חולשה של האותודכסיה אסור לה לקיים שיח עם זרמים אחרים. אבל היום אנחנו חזקים הרבה יותר מהם ואניחנו לא צריכים לפחד וליטול אחריות לקשר עם זרמים שונים ואחרים בחו“ל".

הרב שרלו הדגיש כי "קשר לא מהווה הכרה הלכתית. עולמי ההלכתי לא ישתנה בגלל קשר וקשר לא מהווה הכרה בגיור ובנישואים, זו לא הכוונה. אבל כן יש מקום לקשר של חיפוש אחר מקורות לתיקון עולם ולשיח הדדי. זו השליחות שלנו שתאתגר את הדור הבא“.

ראש ישיבת פתח תקווה טען כי מדיניות החוץ והביטחון של ישראל מהווים גורם נוסף ומכריע בהתבוללות יהדות התפוצות. ”ההכרעות שצריכות להתקבל במדינה צריכות לשכלל גם את יהודי התפוצות. אני מדגיש, בשום אופן לא אמרתי שאנחנו צריכים לקבל הכרעות לפי היהודי בתפוצות, אבל כן לקבל עליהם אחריות“, הוא אומר.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il