לפני עשור, עם כניסת הרבנים הראשיים המסיימים את תפקידם, כתבתי דברים חריפים, והוצאתי 'כרטיס צהוב' לרב האשכנזי, על התחבלנות שהעלתה אותו לפיסגת הקריירה. עתה, עם ירידתו מן הבמה, ענני קלון מלווים אותו, גם אם ייחלץ משפטית-פורמלית מן האבק או מן האש. כבר אז טענתי שלקראת עלותו לכהן לא הציג שום עמדה הלכתית בשום נושא ציבורי. עלייתו לכס הרב הראשי היתה ניצול הזדמנות קרייריסטית של בוגר ישיבת הסדר שנקרא לשרת את שולחיו-בוחריו החרדים. תקופת כהונתו לוותה בכמה וכמה 'פרשיות' אישיות שהטילו צל ענק על איצטלתו והשאירו רבבות (ריבוי של רבב?) על גלימתו.

לב דבריי היום הם שכניסת רב לתפקיד הראשי לישראל חייבת להיות שליחות, ולא קריירה! ולא שליחות של כבוד ויקר אלא איתגור להנחלת מדיניות הלכתית-ציבורית, או השקפת עולם חברתית-ציבורית, בכל הכרוך בסוגיות דת ומדינה, יהדות וחברה עכשווית. ואגב, רב ראשי לא חייב להיות פוסק ההלכה העילאי. יכול שהאג'נדה שלו תהיה הסברה יהודית או רוח חסידית, ובלבד שתהיה... אז, לפני עשור, התרעתי נגד מינוי הרב האשכנזי שעמדותיו לוטות בערפל והוא מראש תולה עצמו בדעת אחרים שהכתירוהו בכתר מלכות ושכרו בצידו. גם הראשון-לציון היוצא נבחר בשעתו בשל מאור פניו כדיין, אך עמדותיו הרבניות-הלכתיות-ציבוריות לוטות היו בערפל, וכך נותרו גם בצאתו את הקודש.

שקיפות רבנית

לא עולה על הדעת לבחור חבר כנסת בפריימריז או בועדה מסדרת, ובודאי לא ראש מפלגה או ראש עיר, אשר עמדותיו הרלבנטיות נסתרות מעין כל. בקורתי זו אמורה לא רק במועמדים לרב ראשי ולחברות במועצת הרבנות הראשית, אלא גם ברב עיר או ישוב וכד'. אכן, יודע אני היטב כי לעתים רבות יש פער בין עמדות המוצהרות 'לפני' לבין המדיניות המונהגת 'אחרי', כמקובל בעולם הפוליטי, אך בכל זאת הכיוון שהוצהר מראש ניצב ברקע ומנצנץ. לדעתי, בבחירת רב ראשי חסר-צבע, או עמום-גוון, יש משהו מהפגם שמנו חכמים בהעמדת דיין שאיננו הגון אצל המזבח ("כל המעמיד דיין על הציבור שאינו הגון - כאילו נוטע אשירה בישראל"; סנהדרין ז,ב).

אמנם, "כל עוף למינו ישכון" (בן סירא יג, ב"ק צב,ב), ולכן בדרך כלל ניתן להעריך את עמדותיו של הרב מתוך שיוכו לאסכולה מסוימת, או על פי רבותיו או בית המדרש שחבש את ספסליו. אעפי"כ חושבני כי עמדתם של חלק ממועמדי הרבנות דעכשיו איננה ידועה ואיננה 'שקופה' ביחס לסוגיות רלבנטיות שאמנה להלן. אינני קורא לערוך 'פאנל' תקשורתי נוסח אמריקה בו הציבור ידרג את הרב-כוכב, או מראייני-על יציגו 'שאלה זהה' למתמודדים. זה לא מתאים ו'לא שייך'. אעפי"כ ארשה לעצמי לנסח צרור שאלות אשר לדעתי ראוי היה לשמוע מפי מועמדי הרבנות הראשית התייחסות כלפיהן.

10 שאלות למועמד לרב ראשי

הלכה ופרקטיקה בשאלת רגע המוות להשתלת איברים.

חתימה על כרטיס לתרומת איברים - האם וכיצד?

כשרות למסעדות פתוחות שבת - האם ובאילו תנאים?

הפרטת הכשרות (ע"י ארגונים מוכרים) - האם וכיצד?

היתר המכירה בשביעית - האם וכיצד?

הרחבת מוטת הגיור - האם בכלל וכיצד?

מערכת יעילה לבירורי יהדות לעולים וצאצאיהם.

חוק שבת חלקי - האם אפשרי כרע במיעוטו?

הפרטת רישום הנישואין לפי בחירת הזוג.

השלמת מינויי רבנים חסרים - כיצד?

ועוד 4 למי שיכהן כנשיא בתי הדין:

איך להשליט נהלים ידידותיים בבתי הדין הרבניים?

איך לעודד פסיקה 'מתחשבת' במציאות החברתית?

תקנות-קהל בנות תוקף לבתי"ד לממונות.

היש להפריד בין תפקיד נשיא ביה"ד והרב הראשי?

אינני מצפה לתשובות חד-משמעיות, חדות וחותכות, אבל לפחות התייחסות עקרונית? קריאת כיוון?