מבקר המדינה פרסם היום (ד‘) את הדו“ח השנתי שלו, שבחן בין השאר גם את פעילות המשרד לשירותי דת ובתי הדין הרבניים ובדק את הליך הרישום לנישואין בישראל.

בדו“ח המבקר עלה כי מועצות דתיות רבות בישראל מחליטות לעשות דין לעצמן ולהתעלם מהנחיות המשרד לשירותי דת. כך למשל התברר כי מועצות דתיות רבות מערימות קשיים על מתגיירים המבקשים להרשם לנישואין, כשלפחות תשע מועצות כלל לא היו מוכנות לרשום זוגות לנישואין - גם אם הציגו תעודות גיור.

עוד התבררו ליקויים בנושא הדרכת כלות - הליך חובה מבחינת המועצות הדתיות. חלק מהמועצות, התברר, עוברות על הנחייה הרבנות הראשית שקובעת כי "אין לחייב כלות הבאות להירשם לנישואין לעבור הדרכה הכוללת התייחסות לנושאים שמעבר להדרכה הבסיסית הנדרשת להכנת הכלה לחופה וקידושין כהלכתם". רק ב-32 מועצות דתיות יש מדריכות כלות, וביתר המועצות מופנות הכלות למכונים המציעים את השירות בתמורה לתשלום. במועצות רבות התברר כי מי שמועסקות כמדריכות, נשואות לרשמי הנישואין.

המבקר מתח ביקורת חריפה גם כלפי היחס לבני הקהילה האתיופית בישראל, בעקבות היעדר חומרי הסברה באמהרית ברוב המועצות הדתיות. עוד מצא המבקר כי "חלק מהמועצות הדתיות אינן מיישמות את ההנחיות המפורשות שפרסמו הרבנות הראשית והמשרד. כמה פעמים בעשור החולף, המורות לרשום לנישואין בני זוג יוצאי אתיופיה באזור מגוריהם... התנהלות זו פוגעת בכבוד האדם, מנציחה את האפליה ומנוגדת לעקרון השוויון, הנמנה עם עקרונות היסוד של המשפט הישראלי ומחייב כי הרישום לנישואין במועצות הדתיות ייעשה באורח שווה לכל יהודי".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה לדו“ח כי "הפרקים הנוגעים לשירותי הדת בדו"ח מבקר המדינה נרחבים ועמוקים. ברבנות הראשית, במשרד לשירותי דת ובהנהלת בתי הדין הרבניים החומר נלמד ויוטמע. חלק מהליקויים המצוינים בדו"ח תוקנו בטרם הפרסום".

במשרד לשירותי דת ציינו כי ”המשרד פועל בשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית ובתי הדין הרבניים, למציאת פתרונות הלכתיים לבעיות שונות העולות מן השטח.. בימים הקרובים יעסקו המחלקות המקצועיות והנהלת המשרד החדשה בלימוד דו"ח המבקר, הגשת המלצות וביצועם בהמשך כשבראש סדר העדיפויות: פתיחת אזורי הרישום וקביעת נהלים אחידים וכן, תוכנית אב למחשוב המועצות הדתיות לשם יישום הדברים. כ-35,000 זוגות בשנה מתחתנים ועוברים את תהליך רישום הנישואין ועל כן, ישנם מספר מקרים, חלקם נקודתיים, אשר אינם מעידים על הכלל וחלקם אף בטיפול הלשכה המשפטית".

בארגון רבני ”צהר“ הגיבו לדו“ח המבקר וטענו היום כי ”הדו“ח מצביע על ליקויים בהליכי בירור היהדות לבני זוג טרם רישומם. על פי המבקר לעיתים אורך זמן רב מידי, עד שיש חשש כי מי שפתח תיק במועד המוקדם האפשרי (90 יום לפני החופה) לא יספיק להתחתן כשהוא מוכר כיהודי".

בארגון צהר, שעורך בירורי יהדות לישראלים רבים באמצעות פרויקט "מרכז שורשים" שיזם, מציינים כי בישראל מאות אלפי אזרחים שנזקקים לבירור יהדות אך הרבנות לא עושה די בכדי לפתור את מצוקתם. "ראוי שהרבנות כזרוע של המדינה תבצע את מה שעושה צהר בהתנדבות", נמסר. ”חשוב להדגיש“, מוסיפים בצהר, ”כי בני זוג שאינם מצליחים להוכיח בזמן את יהדותם, לעיתים, בלית ברירה, נאלצים להינשא בחו"ל. הדו“ח מוכיח כי מערכת הרבנות בישראל זקוקה לרפורמה שמציעה צהר“.