אחד הדברים הגדולים שלמדתי ממו"ר הרב ליכטנשטיין שליט"א הוא חשיבות העמל. קודם כל עמל בתורה, ואחר כך, להבדיל, גם עמל בעולם החול. בצעירותו שיחק מו"ר כדורסל עם תלמידים. פעם הפסיק הרב את המשחק באמצע. 'אני לא מוכן לשחק איתכם' אמר הרב בכעס, 'אתם לא משחקים מוסרי'.

'אנחנו עושים יותר מדי עבירות?' שאלו התלמידים הנבוכים. 'אתם לא יורדים להגנה', נזף בהם הרב, 'אתם לא משקיעים במשחק. אם אתם משחקים - תשחקו ברצינות'.

זכויות רבות לשר החינוך החדש, הרב שי פירון. פועלו למען הכנסת ערכים ואהבה למערכת נצרך ומבורך עד מאוד. עם זאת, הם לא יכולים להחליף את העמל. הרב פירון שואל לאן נעלמו החשק והחדווה של התלמידים לקרוא וללמוד. ובכן, חשק וחדווה לא מספיקים. צריך גם הרבה מסירות והרבה עמל. בלי מחוייבות ועמל- זה לא יעבוד.

עמל לא סותר אהבה. להיפך, כשעמלים על משהו אוהבים אותו יותר לעומק. אם רוצים שילדים יאהבו ללמוד, הם חייבים לעמול ולעבוד קשה. כשאדם עובד קשה ומרגיש התקדמות הוא גם אוהב את מה שהוא עושה. 'עובד אדמתו ישבע לחם'.

שני חיילים. אחד בסיירת, עובד קשה ומתאמן. האחר, חודשיים לפני שחרור, לא מזיז את עצמו מהמיטה. מי מאושר ושמח, ומי מדוכא ומחכה שהזמן יעבור? למרות שהחייל מהסיירת עובד מאוד קשה - הוא נהנה, למרות שהחייל ה'עציץ' לא זז מערסל הפז"מ שלו - הוא סובל.

מייקל ג'ורדן, גדול שחקני הכדורסל מאז ומעולם, אוהב את המשחק כמו משוגע. 'אפילו כשאהיה זקן ולא אוכל לשחק עדיין אוהב את המשחק'. למה? הוא הקפיד להתאמן כל יום לפחות שמונה שעות. האימון האינטנסיבי, העמל, גרם לו להתאהב במשחק. 'אני לא יכול להפסיק לעבוד קשה. כל יום אני מרגיש שאני צריך להשתפר,' אמר ג'ורדן לא פעם, 'עבודה קשה... החלטיות... אני צריך לדחוף את עצמי קדימה'.

ישנן המון חברות סטארט-אפ שלא המריאו. לרוב זה בגלל שהיזמים חשבו שרעיון גאוני ומבריק יספיק כדי להצליח. למרבה הצער הם טעו. מי שלא משקיע וקורע את עצמו - לא יצליח אפילו בסטארט-אפ. בכל תחום חייבים עמל והשקעה.

אי אפשר שתלמידים יאהבו ללמוד, אם מערכת החינוך אינה דורשת מהם עמל. עמל לפי דרכו של התלמיד. יש תלמיד שצריך עמל מסוג זה ויש תלמיד שצריך עמל מסוג אחר. יש תלמיד שצריך לימוד עיוני, ויש תלמיד שצריך לימוד מעשי. לא חשוב כמה זמן ואיך, העיקר לעמול ולהשקיע.

המאמר המלא יתפרסם השבת ב“שבת בשבתו“