האולטימאטום שניתן לתלמידי הר ברכה הסתיים. וחמשת החיילים שסירבו לעזוב את הישיבה הועזבו ממסלול ההסדר וישרתו שרות צבאי מלא של שלוש שנים. התלמידים בתגובה לא מתרגשים וחלקם נרשמו פיקטיבית לישיבות אחרות.

לפני כשלושה חודשים החליט שר הביטחון אהוד ברק להוציא את ישיבת הר ברכה מההסדר לאחר שהרב העומד בראש הישיבה, הרב אליעזר מלמד, סרב לגנות את מניפי השלטים בכותל כנגד פינוי ישובים על ידי צה"ל. ל 29 התלמידים הרשומים בישיבה ומשרתים בשירות פעיל ניתנו 90 יום לבחור ישיבת הסדר אחרת אליה יעברו, אחרת יצטרכו לשרת שירות מלא של שלוש שנים במסגרת רגילה.

אתמול התייצבו בבקו"ם שמונה מתוך 29 התלמידים המשרתים. שניים מתוכם בחרו לעזוב את הישיבה לאחר שהבינו כי הרישום יהיה פיקטיבי והם יוכלו לאחר סיום השרות הצבאי להמשיך וללמוד בישיבת הר ברכה למרות שיהיו רשומים טכנית במקום אחר. שני תלמידים נוספים החליטו גם הם לעזוב באופן פיקטיבי לפני כשבוע.

חמישה תלמידים, שהודיעו לצבא כי לא יסכימו לעזוב את הישיבה מכיוון שאינם רוצים לבגוד בישיבה, זומנו על ידי הצבא לשימוע שלאחריו הודחו משרות ההסדר והועברו לשירות מלא. תלמיד נוסף קיבל הארכה של חצי שנה להחליט בעניין. ביום ראשון הקרוב יזומנו לשימוע גם התלמידים הנמצאים כעת בישיבה, במסגרת שירות ללא תשלום.



עדיף היה להתגמש

זמיר דור חי, אביו של החייל דורון דור חי המשרת בשריון, תומך בבנו המסרב לעבור ישיבה אך עם זאת מציע לו לנהוג כחבריו שעזבו את הישיבה. "כל השכבה הזאת גודלו להיות אידיאליסטים" אמר דור חי לכיפה, "שום דבר לא יפריע להם ולא יזיז אותם ממקומם ומהנתיב בו הם הולכים ומאמינים. עוד שנה וחצי או פחות שנה וחצי זה לא מה שיפגע בעקרונות שלהם, הם אוהבים את המדינה ואוהבים את הצבא. הצעד שלהם נעשה להראות לשאר הישיבות איך להתנהג. רבני יש"ע חושבים כמו הרב מלמד אבל גורמים אחרים משפיעים עליהם. הרב מלמד אמיתי במה שהוא אומר וזה רק לטובתנו, ראינו איך ניכוונו בעבר".

"אני תומך ועומד מאחוריו, אבל קשה לעמוד מול בירוקרטיה והחלטות שגויות. אחרי שהוא החליט הסברתי לו שבמקרה הזה היה כדאי דווקא להתגמש ולעבור ישיבה מבחינה טכנית. כרגע אנחנו מתכוונים להגיש ערעור על ההחלטה ואולי יסכימו להעביר אותו עכשיו לישיבה אחרת. הוא התחיל עם ההסדר והצבא צריך לתת לו לסיים עם ההסדר. אולי בסוף הכול יסתדר".

באיגוד ישיבות ההסדר לא רואים את השימוע בבקו"ם כסוף הדרך ואומרים כי: "הדרך עוד ארוכה. חשוב לזכור שהליך השימוע נעשה רק לגבי חלק מהתלמידים. אנחנו מקווים שבטווח הארוך הישיבה תחזור להיות ישיבת הסדר. אנחנו מבינים שזה כנראה לא יקרה בשבועות הקרובים אבל בטווח הארוך אנחנו מקווים שכן".