בשבוע שעבר התפרסמו באתר וואלה מסמכים המוכיחים לכאורה קשר בין הרב שלמה עמאר, המועמד לתפקיד רב העיר הספרדי בירושלים, לעמותה שגייסה תרומות של מאות אלפי דולרים, בעת שכיהן כרב הראשי.

על פי וואלה, הרב עמאר גייס לכאורה כספים בסדר גודל משמעותי ביותר עבור עמותה פרטית של מקורביו כשכיהן בתפקיד הרב הראשי בניגוד לחוק. על פי המידע, מסמכים הקשורים בתרומות לעמותה, שעוסקת במניעת התבוללות, הגיעו ללשכת הרב בעוד התורמים, בעלי הון מארה"ב, לונדון, פנמה ומדינות נוספות, זכו לברכתו בתמורה.

מנגד טענו מקורבי הרב עמאר כי "לא ידוע לרב על מקורבי משפחה או אנשים אחרים הקשורים לו אישית, המעורבים בפעילות בעמותה, במשמעות שהמחוקק התייחס אליה. הרב מעולם לא עסק בגיוס כספים שהיו מיועדים על ידי תורמים לפעילות בעמותת 'נווה שלו'. לשכת הרב לא הייתה מעורבת בניסוח מכתבים לתורמים פוטנציאלים לעמותה וכמובן, הרב אינו יכול להיות אחראי לניתוב מכתבים כאלה ואחרים ללשכתו. גם כיום רואה הרב עמאר חשיבות רבה בפעילות למניעת התבולל,ות בישראל, ואף כיום סבור הרב שראוי לסייע למימון פעילות זו. בהקשר זה, הרב תורם מכספו מעצמו לפעילות זו".

ל'כיפה' נודע כי מיד לאחר החג מתכוונים בעמותת 'חדו"ש' - לחופש דת ושוויון, להגיש בקשה דחופה למשטרה ולפרקליטות בדרישה לפתוח בחקירה נגד הרב עמאר בחשד לגיוס כספים בניגוד לחוק. לטענת הרב הרפורמי אורי רגב "יש חשיבות רבה ודחופה למשטרה ולפרקליטות המדינה לחקור את מעורבותו של הרב עמאר בגיוס תרומות ענק לעמותה. דווקא הכחשתו כי הוא פעל לגיוס תרומות לעמותה לנוכח ראיות לכאורה המצביעות ההפך מלמדת עד כמה אסור להסתפק בהכחשה הסתמית אלא יש לקיים חקירה עניינית ונטולת פניות”.

"כבר התחלנו לפעול הן בתחום של מעורבות אסורה של רבנים עובדי מדינה בגיוס תרומות והן בפעילות פוליטית אסורה, ובשני התחומים אנחנו נתקלים ברתיעה גדולה מצד הרשויות בשלב זה למצות את הדין ולהעמיד רבנים לדין על עבירות פליליות ומשמעתיות הכרוכות בכך. לא נרפה מן הנושא ונדרוש חקירה ושקילה של העמדה לדין, שכן ההתעלמות של הרשויות מההפרה החוזרת ונשנית של החוק בשני תחומים אלה היא אולי הגורם העיקרי המאפשר לרבנים להתעלם מן החוק”.

"נפנה לפרקליטות ולמשטרה עתה גם בדרישה לחקור את הרב עמאר, ונדרוש ביתר תוקף כי בנוסף לחקירות בעניינם האישי של רבנים על פי מידע המגיע מעת לעת לרשויות - יוצא חוזר ברור וחד משמעי לכלל הרבנים עובדי הציבור אשר יעמיד אותם על המגבלות החלות עליהם בשל היותם עובדי ציבור וכי הרשויות לא ירתעו מהעמדת עבריינים לדין כדי לשים קץ לתופעה זו החותרת תחת השירות הציבורי ותחת כבוד הרבנות”, נכתב בתגובה שהוציאו.

מספר ימים בלבד לפני הבחירות לתפקיד רב העיר ירושלים מדובר במכה לא קטנה לרב עמאר, שכן אם המשטרה תפתח בחקירה נגד הרב ייתכן כי חלק מחברי הגוף הבוחר יסירו את תמיכתם ממנו.