הדרן עליך נדל"ן

בואו רגע נדבר על עלוני שבת. אותם חוברות דקות, או כבר כאלו שפחות דקות, שבתחילה עסקו בעניינים שברומו של עולם. פ"שים, מאמרים תורניים וסוגיות הלכתיות היו מנת חלקן של עלוני השבת עד שלאט לאט הם הפכו למנת התקשורת המגזרית האולטימטיבית לשבת.

איני יכול להיתמם. את תחילת הקריירה העיתונאית שלי עשיתי בעלון השבת שביעי. דברי תורה אין בעלון הזה, ואולי טוב שכך, מכיוון שמדובר בעיתון לכל דבר, ואם היו מצמידים לעלון גם דבר תורה מדובר היה במעין עלה תאנה מזויף. כן, יש עלוני שבת תורניים, ויש עלוני שבת עיתונאיים, ועולם כמנהגו נוהג.

לפני מספר חודשים צדה את עיני תופעה חדשה, וכמובן שאיני היחיד. תופעת עלוני הנדל"ן. אומנם, אחד מעלוני השבת הראשוניים היה פרסומת של חברת הבניה משהב כשבצד אחד הייתה פרסומת ובצד השני דבר תורה, וכילדים היינו בעיקר עסוקים בצפיה בתמונות ופחות בדבר התורה, אך נדמה שבתקופה האחרונה ישנה פריחה כמעט חסרת תקדים של עלוני נדל"ן. זה התחיל בעלון השבת נופים, המשיך בעלון נוסף אשר בא והולך לו, ונדמה שאיש לא זוכר את שמו, ועכשיו, במתיחת גבול הטעם הטוב, הגיע גם מוסף נדל"ן מיוחד לעלון השבת שבתון.

עלון השבת שבתון ידוע כבר שנים כבמה למפרסמים בקרב האליטה הציונית דתית, כשרוב הפרסומות נוגעות לטיולים בחו"ל, אך לצד הפרסומות כנראה שמדובר בעלון השבת התורני האיכותי ביותר שקיים היום. הרב יובל שרלו, אביעד הכהן ויאיר נווה הם רק חלק מהכותבים שמביאים מאמרים איכותיים, מנומקים, שמנגישים את פרשת השבוע אל הקורא בצורה לא רעה בכלל. אך נראה שימים אלו מגיעים לאט לאט לסיומן כשעולם עלוני השבת הופך אט אט לפרסומי לגמרי. נדל"ן עליך שמשון. רק אל תתפלאו כשהרבנים יחליטו סופית להעיף את העלונים מבתי הכנסת.

העולם הרבני יוצא למתקפה

אם קראתם את עלוני השבת כנראה שלא יכולתם לפספס את הדבר הבא: בשני עלוני שבת מרכזיים בציונות הדתית - בישראלי ובעולם קטן, התראיינו שניים מבכירי הרבנים במגזר - הרב חיים דרוקמן והרב זלמן מלמד. בכתבות מרכזיות מפורטות פרטו הרבנים את עמדתם באשר לבית היהודי, באשר למפלגת יחד ובאשר לעתיד הציונות הדתית.

לא מדובר במקרה, אלא במעשה מכוון. לאחר אותה פגישה של רבני הבית היהודי עם נפתלי בנט לפני כשבועיים, פגישה עליה דיווחנו לראשונה ב'כיפה', החלו הרבנים במסע מתוזמן היטב לתמיכה מחודשת בבית היהודי. ראיונות, מאמרים ועבודת שטח משמעותית נועדה להחזיר את הציונות הדתית הביתה, אל הבית היהודי. אם בתחילת הדרך לא ראינו אפילו רב ציוני דתי אחד בפרסומות של הבית היהודי, עתה אי אפשר לפספס זאת. הרבנים חזרו ובגדול לבית היהודי, והם כאן כדי לנצח. השאלה הגדולה אם המלחמה לא כבר הוכרעה.

מכון מחקר לענייני תקיפת הבית היהודי

וכראוי לתקופת בחירות, נשארים בעניינים הפוליטיים. ישנה תופעה מצערת במיוחד שפשה במחוזותינו בחודש האחרון - תופעת הפרסומות התוקפות בעילום שם, ותופעת מכוני המחקר והחוברות היוצאות חדשות לבקרים במטרה אחת בלבד - תקיפת המתנגדים הפוליטיים.

בשבוע שעבר ראינו חוברת מאמרים של הרב אבינר שהופצה בבתי הכנסת שמטרתה תקיפה של הבית היהודי ותמיכה במפלגת יחד. במקביל ראינו חוברת של רבנים המזוהים עם הבית היהודי שמשתמשים בטרמינולוגיה החרד"לית על מנת לנסות ולמשוך קולות ממפלגת יחד לבית היהודי. בנוסף, פרסמו גורמים עלומי שם פרסומות אדומות כדם בו נטען שאלי ישי הינו 'שמאלני' וכי הוא תמך בהסכם אוסלו.

השבוע לצד עלוני השבת הסטנדרטיים התגלגלה לידי חוברת בשם "הבית היהודי דת ומדינה". בחוברת, שיצאה בידי "אספקלריא - מכון מחקר לענייני דת ומדינה" מכון שקם כפי הנראה למטרה אחת בלבד - הפלת הבית היהודי, נסקרים הצבעות הבית היהודי בכנסת בסוגיות שונות כדוגמת חוק אימוץ ילדים, הוצאת הרב הראשי מנציגי הרבנים באספה הבוחרת את הרבנים הראשיים, הצעת חוק המאפשרת לבתי עסק הפתוחים בשבת לקבל תעודת כשרות, חוק הפונדקאות, חוק הגיור ועוד ועוד.

מעבר לכך שלא ברור כלל מי עומד מאחורי חוברת זו, מדובר כפי הנראה על עבודה רשלנית למדי. על חלק מהחוקים הבית היהודי כלל לא חתם, הקישורים לא מתאימים לחלק מהמלל. בסך הכל חוברת לא רצינית של מכון מחקר לא מוכר וכנראה גם שלא יוכר, שמטרתו היא לא יותר מאשר תקיפת הבית היהודי.

ניתן לתקוף את הבית היהודי, ניתן לתקוף גם את יחד, אך תהיו אמיתיים עם עצמכם, אם לא איתנו, ותחשפו מי אתם. תאמרו באיזה צד אתם, מה המטרה, ואל תתחפשו למישהו אחר. כן, גם כשמדובר ביום לאחר פורים.

אפטר פורים

בניגוד לשאר העלונים שביעי הפתיע והוציא גיליון פורים אחרי פורים. ההרגשה הייתה כמו ילד שהגיע למסיבה כיתתית מחופש לליצן ואז גילה שלא מדובר במסיבת תחפושות. מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע? התשובה היא: כי זה מוזר.