חטיפים בפנימיה

ש: מותר לקחת בפנימיה חטיפים ועוגיות אחד מהשני או זה גזל?

ת: מותר אם בטוחים מאה אחוז שהוא מסכים מכל הלב, ולא רק שמסכים כי לא נעים לו לסרב.

ביאה שלישית בארץ

ש: שמעתי דעה שעתה זמן ביאה שלישית כדברי הרמב"ם הלכות שמיטה ויובל יב טז, לכן כל המצוות התלויות בארץ, כגון תרומות ומעשרות ושביעית, הן מן התורה כיון שרוב עם ישראל בארץ ישראל?

ת: עוד לא. לא די ברוב עם ישראל בארץ אלא "כל יושביה עליה, והוא שלא יהיו מעורבבין שבט בשבט אלא כולן יושבים כתקנן" לגבי יובל, רמב"ם שם י ח, והוא הדין שאר מצוות תלויות בארץ. עיין הלכות תרומות א כו ועיין הלכות בית הבחירה סוף פ"ו ועיין הקדמה לשבת הארץ ריש סי' ב.

רמב"ם יומי לבנות

ש: האם כדאי להכניס לאולפנא לימוד רמב"ם יומי על פי החוברות?

ת: לא. רק חלקים שלו ששייכים לחייהן של הבנות.

הודעה על הריון

ש: באיזה שלב של הריון נהוג לספר על כך להורים?

ת: זו החלטה אישית.

דבקות בד'

ש: איך מגיעים לדבקות בד'?

ת: לימוד תורה, קיום מצוות, מידות טובות.

ש: כוונתי: ישירות.

ת: אין. זה לא דבר זול עובר לסוחר. לא ירמה אדם עצמו שיש לו דבקות בד' והיא רחוקה ממנו.

ש: אי אפשר על ידי קריאת זוהר?

ת: לא. זוהר זה ליחידי יחידים ולא סתם קריאה בלי להבין. ועיין דברי רבי מנשה מאיליה ("והם סוברים כפשטם, כשמדבקים עצמם במחשבתם והרהורי לבותם, לאהבה את ד' ותורתו ושמותיו הקדושים, הוא ענין סגולי שימצאו חן בעיני הבורא ית'. וכמו שמפורסם אצל כמה, שלשון הזוהר הוא מסוגל להנשמה, אף למי שאינו מבין את דבריו. ועד דאתי התנא רשב"י וחיבר את ספר הזוהר הקדוש, מה סגולה היתה בידיהם להעלות את נשמתם? וגם סוברים שעיקר התכלית היא 'דחילו ורחימו' המדומה, מבלי שישמרו מצוות שכליות ושמעיות. מה שמובן לכל, שענין האהבה והיראה הוא... שלא לעשות דבר לשנות רצונו של האהוב ויראוי, וכל עיקר התכלית הוא שמירת ציווי על פי רצונו". אלפי מנשה ח"ב פרק לג - מ"צ).

למה יש לי צרות

ש: למה יש לי צרות? למה ד' עושה לי זאת? במה חטאתי!?

ת: חטאת בזה שאתה חושד את הקב"ה שעושה לך נגד הדין ועליך לעשות תשובה על זה. ברכות ה ב ("מי חשיד קודשא בריך הוא דעביד דינא בלא דינא?!". שם - מ"צ).

עליה להר הבית

ש: מה דעת הרב ביחס לעליה להר הבית?

ת: דעתי שאין אני רשאי לחלוק על גדולי ישראל והרבנות הראשית שאסרו. וכן אני מציע לך לאחוז בקצת שכל וקצת ענווה.

חצאית ארוכה

ש: אני לובשת חצאית ארוכה עד הרצפה. בלי זה אני מרגישה שזה לא צנוע. אני יודעת שדי ב10 ס"מ תחת הברך, אך כך אני מרגישה. אבל חברות אומרות לי שאין דבר כזה חצאית רצפה. אפשר לקבל מקורות כדי להראות להן?

ת: הנה מקורות שצריך חצאית ארוכה: סידור גריעב"ץ קנט פ"ו אות ז. אלה מצוות למהר"ם חגיז ליקוטים. שו"ע בעל התניא סי' שא מהדו"ב. ספר מחניך קדוש עמ' ט אות טז. מאמרי מרדכי לרבי מסלונים מכתב לא. שו"ת משנה הלכות לגר"מ קליין יב שטז. ועוד.

הסתכלות על אישה

ש: האם הסתכלות על אישה היא אסורה רק בהנאה של עבירה או גם בהנאה אסטטית?

ת: גם. זה אותו דבר. היצר הרע מומחה בחילוקים בדויים.

גלות מצרים

ש: מה הרווחנו בירידה למצרים? לא יכולנו לשבת בארץ ישראל בשלווה?

ת: שם נבנתה האומה דרך ייסורים.

סיפורי צדיקים

ש: יש ערך לסיפורי צדיקים מופלאים כיצד הצדיק לא ינק בלי ברכה, בגיל 2 ידע כל המשנה, בגיל 8 כל הגמרא, בגיל 10 כל הזוהר, מאס במשחקים וכו'?

ת: א. אין ערך חינוכי, כי הילד שקורה כן נולד עם יצרים. ב. הסיפורים האלה אינם אמת. גם גדולי ישראל עברו נפילות, משברים וקשיים בילדותם ובצעירותם.

כבוד חכמים

ש: בנדרים פרק ט בסוף מוזכר שרבי שמעון סירב לזוז כדי לעזור לשלום בית, ואפילו קילל את הבעל ובניו ואמר שימותו. המעשה היה שבעל הדיר את אשתו אא"כ יאכיל את ר"ש ועוד רב אחד - האחד הסכים ור"ש סירב. בידוע שאנו מחוייבים לכבד את חז"ל אבל איך אפשר לכבד אחד שעשה כזה דבר?! גם אם נאמר שאנחנו לא מבינים וכו', איך אפשר לכבד אותו? מה המשמעות של לכבד מישהו שעושה דברים רעים שאתה "לא מבין"?

ת: התשובות נמצאות בגמרא עצמה: א. שזה חמור מאוד לזלזל בכבוד תלמידי חכמים בצורה כזו, ויש לשים לזה סוף פעם אחת ולתמיד. ב. כדי שאנשים יפסיקו לידור על ימין ועל שמאל, וגם לזה יש לשים סוף באופן תקיף. לפעמים יש להיות רך וסבלן כמו הלל, ולפעמים יש להיות תקיף כמו שמאי. תלוי בעניינים. אך באשר לכבוד, לא רבי שמעון בר יוחאי צריך שתכבד אותו, אלא אתה זקוק לזה. לא הוא צריך להסביר לך מה שהוא עושה ברמה שלך, אלא אתה צריך להתאמץ להתרומם לרמה שלו. כאשר מסבירים תורה לציבור הרחב, צריך להסביר בצורה שיבינו. אך לא כן הגמרא, היא לא מתאמצת למצוא חן בעיניך, היא אומרת את האמת המוחלטת, הנצחית, האלוהית. היא לא שכל אנושי. היא שכל אלוהי.

תיקון הפרט והכלל

ש: מה קודם, תיקון הפרט או תיקון הכלל?

ת: תיקון הפרט. או ליתר דיוק של הפרט מתוך הכלל ושל הפרט למען הכלל.

סירוב חולה לקבל טיפול

ש: האם על פי ההלכה חולה בסכנה רשאי לסרב לקבל טיפול?

ת: לא. אדם אינו בעלים על גופו, אלא ריבונו של עולם. ואדם מצווה לשמור על חייו.

ש: אבל יש דין "לב יודע מרת נפשו", יומא פג א, שמותר לא לאכול ביוה"כ אם טוען שהוא צריך על אף שהרופא סובר שלא?

ת: אין זה מפני שהוא בעלים על גופו, אלא מפני שבמקרה זה, החולה יודע יותר טוב מרופא למה הוא זקוק. אך במקרה הפוך שהחולה טוען שאינו צריך לאכול, והרופא סובר שכן, חייב הוא לאכול. שו"ע או"ח תרח.

ברכות ותיקון מידות

ש: איפה הרמב"ם אומר שברכות מעוררות למידות טובות?

ת: רמב"ם הלכות ברכות א ג. עיין עין איה ברכות ב ו מ.

הריון לרווקה

ש: מותר לרווקה שמתבגרת והיא כבר אומללה, לקבל זרע כדי להרות ולהיות אמא?

ת: לא. לא בגלל שהיא אומללה מותר לה לייצר תינוק וילד שיהיה אומלל בלי אבא, כמו יתום. וכן כתב הג"ר דוד קאהן, גדול באמריקה (וז"ל: "כבוד ידידי הרב מנחם בורשטיין שליט"א,

הנני בא בזריזות לענות למעכ"ת במה דבדק לן אם שפיר דמי לסייע לפנויה שרוצה להתעבר והיות ולא זכתה לזווג רוצה שיזרקו בה זרע של גוי וכהוראת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל שהתיר לנשואה שאין בעלה יכול לגרום שתתעבר על ידו.

הנני אומר בתקיפות שזה אסור על פי דין תורה. וכי נפקיר כל דיני בין אדם לחבירו שצותה לנו תורתינו הקדושה, והלא בכל הדורות היינו עסוקים להחיות לב נדכאים לפרנס יתומים בגשמיות ורוחניות בכל מה דאפשר, וכאן נעסוק לייצר יתומים מאב. וכי אין הדבר ברור שהגדל בלי אב חסר לו חלק גדול ממה שאדם צריך כדי להתפתח. והפסיכולוגיה מעידה על זה שעל פי הרוב אדם שנתגדל בלי אב הוא שבור ורצוץ. וכאן באה פנויה שתובעת שלמלא תאותה לגדל ילד, לא איכפת לה במה שעל ידה נוצר יתום מאב. כלל גדול בידינו שאין מטיבים לאחד כדי להרע לשני.

בכבוד ויקר

דוד קאהן

ג' מרחשון תשס"ח - מ"צ).

זכות יוצרים ביודאיקה

ש: האם מותר לקנות יודאיקה מזוייפת? האם רק המזייף מפר זכויות יוצרים או גם הקונה? האם יש חומרה מיוחדת בתשמישי קדושה?

ת: ודאי אסור. יש זכויות יוצרים, והפרתן היא סוג של גניבה. ולכן לקונה יש דין קונה מן הגנב, שהוא מסייע לגניבה, כי אם אף אחד לא יקנה, אז המזייף יחדל, כדברי חז"ל: לא העכבר גונב, אלא החור גונב (גיטין מה א). ואם זה לקיום מצוה, זה יותר חמור, מדין מצוה הבאה בעבירה, שהמצוה לא מבטלת את העבירה, ולפעמים העבירה מבטלת את המצוה ולפעמים המצוה עצמה הופכת לעבירה (ירושלמי סוכה ג ה - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק