בעקבות הפרסום ב'כיפה' אודות ההרצאה בארגון ישפה בנוגע להקפאת ביציות לרווקות, מפרסם הרב יובל שרלו שו"ת העוסק בנושא

מהי הקפאת ביציות ?

אנסה להסביר בצורה הפשוטה ביותר: גופה של אישה מכיל, מיום הולדתה, מיליארדי ביציות. עם הגיעה לבגרותה מגיעה ביצית לבשלות, אחת למחזור, והיא ראויה להפריה. הרעיון של הקפאת ביציות הוא להקפיא את הביצית בשלב זה, כדי שאפשר יהיה להפרות אותה בעתיד.

כדי להגיע לביציות הנמצאות בתוך השחלות של האישה יש צורך בדרך כלל בהרדמה, פעילות פולשנית, ועוד פעילויות רפואיות. בשל כך, המגמה היא לגרום לכך שבגופה של אישה תמצאנה יותר מביצית אחת. את זה עושים בצורה מלאכותית: האישה עוברת סטימולציה בעזרת כמות נכבדה של הורמונים, ש"מטעה" את הגוף, וגורמת לו לייצר כמה ביציות, ואז שואבים את הביציות.

זה נשמע מסוכן.

כן ולא. זה לא מסוכן בשל העובדה שמדובר בפרוצדורה די שגרתית, שנעשית בהיקפים גדולים בעולם, ולא ניתן להגדיר אותה כמסוכנת. ההלכה מקבלת רמות של סיכון לגיטימי, שאם לא כן היה אסור (לדוגמה) ליסוע באוטו או לטייל במקומות מסוימים. מאידך גיסא, יש בפרוצדורה הזו סכנות בצמתים שונים: ההורמונים שניתנים עלולים לגרום להיפר-סטימולציה; נשים עם רקע אונקולוגי הן קבוצת סיכון להורמונים אלה; ההרדמה; הפעילות הפולשנית וסכנת הזיהום, וכדו'.

האם מדובר בטכנולוגיה חדשה?

שאיבת הביציות מתקיימת כבר עשרות שנים, וכל פעילות של הפריה חוץ גופית מתחילה בה. אולם החידוש הוא בהקפאת ביציות. בעבר, לא הייתה טכנולוגיה המאפשרת הקפאה זו, בלי שהנוזלים שבתוך הביצית לא היו מגיבים כמו כל הקפאת מים, והיה נוצר אותו אפקט שנוצר בהקפאת פירות וירקות טריים - שהיא בלתי אפשרית. כיום יש טכנולוגיה של הקפאה מהירה, והיא מאפשרת את ההקפאה בלי תופעות הלוואי האלה.

האם כל אישה אפוא יכולה לשמר את הפוריות שלה לאורך ימים ושנים?

צריך לדייק יותר במילה "יכולה". אם השאלה היא האם מבחינה טכנולוגית יכולה כל אישה להקפיא את הביציות שלה - התשובה העקרונית היא חיובית, למעט נשים שמסיבות חריגות אינן מסוגלות. כמובן שגם לזה יש מגבלות גיל, והקפאת ביציות של אישה בגיל מבוגר - היא בעלת סיכויים נמוכים. אם השאלה במילה "יכולה" קשורה לסל הבריאות - זו שאלה אחרת, וכדו'.

אז למה שלא כל אחת תקפיא את הביציות שלה?

אני מציע שבשאלה זו נדון בהמשך. זו לא שאלה הנוגעת לעובדות, אלא שאלה הנוגעת לנורמות, לאתיקה, להלכה וכדו'. אני מציע שנסיים את שלב העובדות.

מהם סיכויי ההצלחה של הטכנולוגיה הזו?

ראשית, הבה נגדיר הצלחה כנסיעה הביתה מבית היולדות עם ילד בריא. הדבר נתון במחלוקת בין החוקרים. סביר להניח כמובן, שככל שתעבורנה השנים - סיכויי ההצלחה יהיו גבוהים מאוד. לא זו בלבד, אלא שהשאלה תלויה גם בטיב הביציות, שהולך ופוחת עם השנים. כל נתון שאכתוב יאומת במחקרים מסוימים ויישלל באחרים. בזהירות בזהירות אומר כי סיכויי הצלחה של אישה צעירה יחסית (30) הם כ 30%, והם הולכים ופוחתים יותר ויותר ככל שהשנים עוברות.

האם מבחינה הלכתית מותר להקפיא ביציות ?

כן. אין איסור הלכתי לעשות זאת. גם הסיכון המסוים שיש בתהליך הזה הוא סיכון שאינו גורם להלכה לאסור את התהליך, שכן כאמור יש רמה של סיכון שהוא חלק מהחיים, והסיכון הזה מותר.

האם אתה רואה את זה כפתרון לרווקות המבוגרות?

חס ושלום.

קודם כל, אין בטכנולוגיה הזו כל פתרון. שימור פוריות מאפשר להינשא בגיל מאוחר יותר עם סיכוי להביא ילדים לעולם. זה כל מה שהוא נותן, ואת זה כמובן לא ניתן להגדיר כפתרון. מעבר לכך, הסיכוי של רווקה מבוגרת ללדת בטכנולוגיה הזו הוא כאמור קטן, ומי שבונה על כך שתוכל להינשא בגיל מאוחר יותר ולהביא ילדים משל עצמה לעולם מסתכנת בסיכון גדול מאוד שבסופו של דבר תצא קרחת מכאן ומכאן.

אם כן, למה ממליצים על כך?

כל הגדרה כ״פתרון טוב״ או כ״פתרון לא טוב״ צריך להיבחן מול האלטרנטיבות. אם האלטרנטיבה היא לא לעשות שום דבר - בוודאי שכדאי להקפיא ביציות, בשל הסיכוי למצוא בן זוג, והסיכוי הזעיר ככל שיהיה להפרות את הביציות האלה וללדת. אולם, בחורה שבונה על כך את עתידה המאושר צריכה להפנים את העובדות, לפני שהיא מקבלת החלטות. היא צריכה לדעת שמדובר בטכנולוגיה שיש בה סיכון מסוים, ואדגיש שוב שמדובר בסיכון קטן; מדובר כיום בסיכוי די קטן שאם היא תמתין לנישואיה עם ביציות מוקפאות שנשאבו מגופה בגילה המתקדם - היא תאחז ילד משל עצמה. לכן, הצגת הטכנולוגיה הזו כמה שפותר את הבעיה היא כל כך רחוקה מהאמת, עד שלדעתי אסור להשתמש במינוח המלצה או פתרון.

גם גופים שונים הממליצים בפני נשים לעשות כך מחויבים להציג בפניה את האמת, את העובדות ואת השיקולים. משעה שהם עושים זאת בשקיפות מלאה - הם עושים מעשה ראוי מאוד. כאשר העובדות לא מוצגות ביושרה - מדובר בהטעיה חמורה שעלולה לגרום לכך שהיא תישאר בבדידותה.

מה היא אפוא יכולה לעשות?

איני רוצה לעסוק בשאלה זו בהקשר של הדיון על הקפאת ביציות.