דובר צה"ל מסרב לאשר לרב הראשי לצה"ל תא"ל הרב אבי רונצקי, להרצות בסמינר של משרד המשפטים, על מוסר המלחמה ביהדות. לדבריו: "מוסר המלחמה ביהדות, איננו מתחום פעילותו של הרב הצבאי הראשי"

סמינר המשפטים, שיתקיים בסוף השבוע הבא ברמת רחל בירושלים, מאורגן ע"י משרד המשפטים ועמותת "מורשת המשפט בישראל". הסמינר יעסוק במוסר מלחמה לאור המשפט העברי. ישתתפו בו שורת מומחים בנושא ביניהם: הרב הראשי לישראל לשעבר אליהו בקשי-דורון, השופט ד"ר עודד מודריק מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ראש ישיבת ההסדר הר עציון הרב יעקב מדן, ראש מכון שלזינגר לרפואה והלכה הרב ד"ר מרדכי הלפרין, ראש ישיבת ההסדר "שבות ישראל" עו"ד הרב יהושע בן-מאיר ועוד.

בין הנושאים הרבים שיידונו בכנס יהיו גם: פגיעה באוכלוסיה אזרחית, טוהר הנשק, סיכון חיילים במבצע צבאי, הקרבת היחיד למען הרבים, כיתור כוח אויב ועוד.

מארגן הסמינריון, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר הפרופ נחום רקובר, הנחשב מומחה בינלאומי מצד עצמו למשפט עברי, ביקש להזמין גם את הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט, ואת הרב הצבאי הראשי תא"ל אבי רונצקי. לתדהמתו אישר דובר צה"ל בשמחה למנדלבליט להופיע ולהרצות בכנס על תפישת עולמו בנושאים אלו, אך אסר זאת בנחרצות על תא"ל הרב רונצקי. לטענת דובר צה"ל "מוסר המלחמה ביהדות, איננו מתחום פעילותו של הרב הצבאי הראשי".


ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי, פנה בתגובה לשר הביטחון ולרמטכ"ל, לאפשר לרב הראשי להופיע בכנס, ולהציג את נקודת המבט היהודית על מוסר לחימה. "לרב רונצקי, הן כתלמיד חכם והן כלוחם קרבי מוערך ביותר, יש ערך מוסף נדיר בתחום מוסר הלחימה", מדגיש אריאל. "לאיזה קצין בצה"ל, אם לא לרב הצבאי הראשי, יש את ההכרה האישית וההבחנה, בנורמות ובאידיאות של היהדות בתחום הלחימה?!", הוא שואל. לדבריו, יש לבחון אם אין מגמה בלשכת דובר צה"ל, להצר את רגליו של הרב הצבאי הראשי.


בנוסף שלח פרופ רקובר מכתב לשר הביטחון אהוד ברק. "הזמנו להרצות בפני משתתפי הסמינר את הרב הצבאי הראשי, אולם דובר צה"ל מונע ממנו להרצות בפנינו, מן הטעם שנושא זה אינו בתחומו!", כתב רקובר. "דומני שדובר צה"ל אינו מודע לתפקידו של רב, ובייחוד לתפקידו של הרב הראשי לצה"ל, ואינו מודע לכך כי מדינת ישראל היא מדינה יהודית (כמוגדר בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו), שהעמדה היהודית בשאלת מוסר ומלחמה ויישומה הם ערכים חוקתיים. אבקשך להורות לדובר צה"ל שלא למנוע מאיתנו לשמוע את דבריו של הרב הצבאי הראשי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכיפה "מארגני הכנס פנו בבקשה להשתתפות הפרקליט הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט, והרב הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי רונצקי, בכנס העוסק בסוגיות מוסר ומלחמה.

החלטת צה"ל הינה כי נציג צה"ל בכנס זה יהיה הפרקליט הצבאי הראשי, כיוון שנושא הכנס בליבת עיסוקו הוא בתחום אחריותו המקצועית".