מחלוקת לשם שמיים

דווקא "קוממיות" סיפקו לקוראים פולמוס אמיתי, כזה שבוקע מן המציאות ולא מרגיש מאולץ. והרי תקציר האירועים האחרונים: בגיליון פרשת בלק של "קוממיות" כתב הרב ישראל רוזן (ראש מכון "צומת" ועורך "שבת בשבתו") צידוק הלכתי לישיבה מעורבת בחתונות והוסיף "מסיבות חברתיות שתועלתן מרובה, נוהגים אנו לכתחילה מנהגי דיעבד". המשפט הנ"ל עורר את הרב שמואל אליהו להגיב לדברי הרב רוזן בגיליון פרשת פנחס של העלון - כשבין השאר הטיל הרב שמואל דופי בפעילות מכון "צומת", בעקבות דברי הרב רוזן.

והשבת - סיבוב שני. מאמר תגובה-לתגובה שכתב הרב רוזן פורסם, כשהפעם עלתה על השולחן המחלוקת האמיתית שבין שני הרבנים: האם באופן כללי יש להקל (למרות החשש של "מדרון חלקלק") או להחמיר (למרות החשש של "מעלה הר מייאש")? הרב רוזן כתב את שכתב וכבר באותו גיליון פורסמה תגובתו של הרב שמואל אליהו שטרח להבהיר כי אין לו שום בעיה עם מכון "צומת" אך יש לו בעיה משמעותית עם גישתו של הרב רוזן, שאיננה מתקבלת על דעתו.

יישר כח למערכת העלון שעודדה מחלוקת לשם שמיים וחידדה את ההבדלים המשמעותיים בין שתי גישות השקפתיות-הלכתיות שונות בישראל.

גמילות חסדים קודמת להלכה

הרב י"צ רימון כותב מדי שבוע את מדור ההלכה בעלון "שבת בשבתו". ייחודו של המדור בהבאת הנושאים ההלכתיים, מן המקורות ועד להלכה למעשה. אך הפעם, יום השנה הרביעי לביצוע תוכנית ההתנתקות, כתב הרב רימון על עיסוקו במסגרת ארגון "תעסוקטיף", אותו הקים. הייתה זו הפתעה גמורה, שכן לראשונה סיפר הרב רימון על הצלחת "תעסוקטיף" בארגון חתונה לאחד מאנשי הגוש שעבר, בסיפור מדהים שהשאיר את הקוראים פעורי פה. כל הכבוד לאנשי הארגון החשוב הזה, אבל מה יהיה גורלם של שוחרי ההלכה?

אופס...

המעברים שבין ספר לספר מולידים מדי פעם טעויות משעשעות במערכת "עולם קטן". גם הפעם החליטו כי השבת יקראו בבתי הכנסת את פרשת "במדבר" במקום פרשת "דברים". המדור מזמין את אנשי המערכת לוודא את פרשת השבוע עם הגבאי הקרוב למקום מגוריהם.

ארץ ישראל שלנו - עכשיו באנגלית

העלון הימני מבית מדרשו של הרב וולפא ו"המטה להצלת העם והארץ", יצא החל מהשבוע גם במהדורה אנגלית. מדובר בהפקה משמעותית, כשחלק מחומרי העלון ייחודיים למהדורה האנגלית וחלק מהם מתורגמים מהמדורה העברית. המדור מעריך כי מדובר בצעד שיווקי למטרת תרומות, יותר מאיזושהיא כוונה להשלטות פוליטית על הנעשה בארה"ב.

זהות בדויה

מודעות הפרסום של "אינטרנט רימון" שטפו גם השבת את עלונינו. הפעם מדובר במבצע לקראת החופש הגדול, בו יחלקו ב"אינטרנט רימון" שנת גלישה מתנה לאחד מבין המתחברים החדשים. המודעה נחתמה בהודעה השגרתית כי "מפקח ההגרלה פלוני". היות ומדובר בסה"כ בחברת אינטרנט, אולי כדאי לחשוף את זהותו המסווגת של המפקח?

זהות בדויה 2

גם בפרסומי ארגון "יד לאחים", בחרו להישאר השבת בעילום שם. היום (ראשון) מצויין יום ההילולא של האר"י הקדוש וב"יד לאחים" בחרו להתפלל לכבוד התורמים לארגון: "ביום ראשון... יעלה כבוד קדושת אדמו"ר מצדיקי דורנו על ציונו הקדוש ויעתיר לישועת הכלל והפרט". מיהו אותו אדמו"ר קדוש מצדיקי דורנו? כנראה אחד מל"ו נסתרים. (תודה לגולש המסור ברוך, על העדכון).

לבריאות?

בית החולים "אסותא" חנך השבת שבועון בענייני רפואה ביהדות, הנושא את שמו של בית החולים. כיתר העלונים המוסדיים, גם כאן גולת הכותרת היא פרסום לבית החולים על שלל שירותיו וטיפוליו. השו"ת ההלכתי עסק בהיתר לניתוח פלסטי לשם יופי, מדור החדשות דיווח על המעבר של בית החולים אל הקומפלקס החדש ברמת החייל והדיון ההלכתי המשיך אל טיפולים רפואיים למבוגרים, כחלק ממצוות כיבוד הורים, כמובן.

אין חדש תחת השמש. גם העלון החדש של "אסותא" איננו מסוגל לספק תוכן אמיתי וייחודי - אלא אך ורק פרסומות לעוסות במתכונת מעט-מתוחכמת. לא בכדי, בבית הכנסת שלי הציבו אותו בערימת הפרסומות. אם תשאלו אותי, ימיו של הפרסום האגרסיבי הזה - ספורים.

פולישוק

העונה הראשונה של הסדרה הספק-דוקומנטרית ספק-הומוריסטית, נסתיימה זה מכבר. בכל זאת, ב"מצב הרוח" חנכו באחרונה את מדור החדשות הפוליטיות - "פולישוק". מה למדור חדשות פוליטיות במסגרת עלון בית כנסת? אינני יודע. אך הבחירה בשם הסדרה הפופולארית לכותרת המדור, מסוגלת ללמד על קהל היעד של "מצב הרוח", שככל הנראה מחזיק בטלוויזיה אחת או שתיים.

לדיווחים והדלפות: mealel@kipa.co.il