מזה כמה שבועות נערכות בירושלים הפגנות סוערות ואלימות של העדה החרדית כנגד החלטת ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לפתוח את חניון ספרא בשבת. פתיחת החניון נועדה להסדיר מקומות חניה למבקרים בעיר העתיקה ובמרכז העיר בשבתות.

בהפגנות הסוערות שהתקיימו נכחו לא מעט ילדים קטנים שסייעו או צפו בהשלכת אבנים, הבערת פחי אשפה ואלימות כלפי השוטרים. המאבק החרדי הגיע עד כדי איום על חייו של ראש העיר.

בעקבות נוכחותם והשתתפותם הפעילה של ילדים רבים בהפגנות התקיים דיון ב "ועדה לזכויות הילד" בה השתתפו נציגים מעיריית ירושלים, המועצה לשלום הילד, ויהודה משי זהב כנציג העדה החרדית.

"הבאת ילדים להפגנה שהיא נגד חילול שבת היא חלק מחינוך ילדינו", טוען בתגובה יהודה משי זהב יו"ר ארגון זק"א. "אנו מחנכים את ילדינו לדבוק בערכים לא רק כשזה נוח אלא גם כשיש לזה מחיר. גם אני בתור ילד חטפתי זרנוק מים בהפגנה נגד חילול שבת. אצלנו אדם שבנו נעצר בהפגנה מקבל עלייה לתורה בשבת".

משי זהב הוסיף ואמר כי "הורים שלא מביאים את ילדיהם להפגנות, לא קיבלו חינוך טוב כמו שאני קיבלתי. הילדים הם החיילים הטובים ביותר בהפגנות ועוד לא ראיתי ילד אחד שיש לו טראומה מההשתתפות בהפגנה."

מהמועצה לשלום הילד נמסר בתגובה לכיפה: המועצה לשלום הילד מתנגדת לשיתוף ילדים קטנים בהפגנות במיוחד כאשר מדובר בסיכון ואף סכנה להיפגעות. בלא מעט מקרים שיתוף ילדים בהפגנות מהווה גימיק שמצטלם היטב ויש בו מלבד הסיכון גם אלמנט מובהק של ניצול ילדים לקידום מטרות של מבוגרים (תהיינה המטרות צודקות ככל שתהיינה בעיני המבוגרים). כשיש חשש להתפתחות אלימות יש לאסור השתתפות של קטינים.


"אנו מקיימים את הדיון טרם פרוץ אסון", התריע חבר הכנסת דני דנון שהציע להטיל איסור על השתתפות ילדים עד גיל 13 בהפגנות. "הוועדה קוראת להורי הילדים לשמור על ביטחון ילדיהם ולהרחיקם מהקו הקדמי של ההפגנות. האחריות לשלום הילדים מוטלת בראש ובראשונה על ההורים .ההורים מחויבים לשמור על בטחון ילדיהם בעיקר כלפי הילדים עצמם, אבל גם כלפי החוק."