חברת "יפעת בקרת פרסום" מציגה בימים אלה את סיכום דירוג הפרסום במגזרים השונים בישראל וביניהם המגזר הדתי, לשנת 2008. מניתוח הנתונים עולות שלוש מסקנות מרכזיות: לציבור הצרכנים החרדי יש המון כוח, מיזוג של כוחות תמיד יעשה טוב, ושכדאי מאוד לפרסם אם רוצים לגייס תרומות לארגון.


מה שהפוליטיקאים לא מבינים

משרד הפרסום שלמד על בשרו את נוראות החרם החרדי הוא משרד הפרסום השני בגודלו בציבור הדתי, אפיקים. אפיקים, שרשמו ירידה של 10% מהשנה שעברה (תקציב הפרסום שלהם הוא כ-15 מליון ₪), למדו על הסכנות שבפרסום למגזר החרדי: הגורם המרכזי לירידה בתקציב הפרסום הוא חברת שפע שוק, שהוחרמה על ידי הציבור החרדי לאחר חילול השבת בסניפי AM:PM השייכים לדודי וויסמן, בעל חברת שפע שוק.


הזינוק הגדול בין משרדי הפרסום שייך לחברת גל-אורן המתייחדת במיקוד פרסומי על הציבור הדתי-לאומי, שביצעה עלייה מרשימה של 35%. הזינוק הינו תוצאה מתבקשת של האיחוד בין שני משרדי הפרסום - אורן פלוס ופרסום גל, שבחרו להתמזג באמצע שנת 2007. מסתבר שהם למדו מה שבבית היהודי ובאיחוד הלאומי סירבו ללמוד. אגב, משרד הפרסום גל-אורן הוא המפיק של עלון "שבת בשבתו".


ובמקום הראשון: פרסום לעמותות

מניתוח תקציב הפרסום לפי הקטגוריות השונות ניתן ללמוד הרבה על סדרי העדיפויות המגזריים: בראש הרשימה של קטגוריות הפרסום בעולם הדתי נמצאת קטגוריית הארגונים והעמותות, המבטאת חינוך, תרומה לקהילה וצדקה. לשם המחשה, בראש הרשימה המקבילה במגזר הרוסי נמצאת קטגוריית הצגות ומופעים, המשקפת ערכי תרבות, השכלה ואמנות.

קטגוריית הארגונים והעמותות רשמה השנה גידול של כ-20%. על פי נתוני יפעת, מדובר בכ-190 גופים העוסקים בצדקה ובתרומה לקהילה הנעזרים בפרסום, המשמש אותם ככלי לגיוס תרומות. השאלה האם קריסתו של מיידוף, שארגונים רבים היו קשורים אליו במישרין או בעקיפין, תקטין את תזרים המזומנים לפרסום, או להיפך, תגרום לפרסום גדול יותר כדי לגייס יותר תרומות.

במקום השני במגזר הדתי נמצאת קטגוריית הספרים הכוללת פרסום לספרי קודש. נתון לא מפתיע בהתחשב בכמות הספרים המתגלגלים על מדפי המגזר הדתי.

קטגוריית המכללות והסמינרים נמצאת במקום השישי ברשימה, ואילו התקשורת הסלולארית מדשדשת במקום העשירי בלבד, עקב העובדה כי במגזר הדתי צורכים הרבה פחות שירותי תוכן סלולארי, ובעיקר מכיוון שבמגזר החרדי קיימת דרישה למכשירים כשרים, מה שמנמיך משמעותית את הצורך בפרסום לא - אפקטיבי.



ולמקרה שאתם תוהים כמה כסף אתם שווים, בתור מגזר: סיכום של עשרת משרדי הפרסום הגדולים למגזר הדתי מעלה כי למעלה מ-100,000,000 ₪ הושקעו בפרסום בשנת 2008. מאה מליון שקל, במילים. מה זה אומר? שהכוח שהציבור יכול להפעיל, בתור ציבור צרכני, הוא עצום. צריך רק ללכת יחד כדי לנצל אותו.