קטסטרופה פוליטית

מוטי קרפל, עורך הירחון "נקודה", מתקשה למצוא מילים כאשר הוא נשאל לדעתו לגבי הרשימה החדשה של מפלגת הבית היהודי: "זה עב"ם גמור, כל הסיפור הזה. זו תופעה שאני פשוט לא מצליח להבין אותה. ניסו לעשות פטנט אחר כדי להרכיב רשימה פוליטית, ויצא להם משהו משונה. כולם אנשים טובים, בלי ספק, אבל אני אתפלא אם הם יקבלו מספר משמעותי של מנדטים". קרפל מתאר את השלכות הרשימה החדשה במושגים קשים: "זו ההתנתקות השנייה. אכלנו אותה לפני שנתיים וחצי בהתנתקות מגוש קטיף, ופתאום הציבור שלנו עומד בפני התרסקות פוליטית, היעלמות הייצוג בכנסת. יש נפילה בסקרים מתשעה מנדטים שהיו למפד"ל ולאיחוד הלאומי - לארבעה מנדטים. אני לא יודע לאן זה מוביל, זאת ממש הבורסה של ניו יורק. הציבור שלנו יודע כבר הרבה זמן שאין לו מנהיגות, והנה הוא מגיע למשבר מנהיגות מהסוג הזה".

"לא. אני לא יכול למקד את השאלה מה קורה פה בדיוק, התופעה הזו מעוררת אצלי סימן שאלה גדול מאוד. אבל אני פשוט מרגיש שזה לא זה".

"תראה, חברי הכנסת האלה עשו את הכול למשוך זמן ולעכב שינויים, ובסוף זה התפוצץ להם בפנים. אני ממילא חבר ליכוד, אבל גם לו הייתי בבית היהודי, רשימה כזו לא אומרת לי שום דבר. אני לא יודע להגיד אם זה טוב, אני לא יודע להגיד אם זה לא טוב, זה פשוט עב"ם גמור. על כל פנים זה יכול מאוד להגיע לקטסטרופה פוליטית מבחינת הציבור הדתי לאומי".


מפתיעה, מעניינת, סבירה

ד"ר אמנון שפירא, מזכ"ל בני עקיבא לשעבר וחבר ההנהלה הארצית, דווקא סומך את שתי ידיו על הרשימה: "זו רשימה מפתיעה, מעניינת, וסבירה. אני מאמין ומעריך שהיא תצליח". עם זאת, מפנה אמנון כעס רב כלפי הציבור הלא - מרוצה באופן קבוע: "אתה מכיר את ההתפלגויות שיש בציבור הדתי לאומי בתחום החינוך? שכל אחד מקים לו מסגרת יותר מיוחדת ויותר תורנית? זה בדיוק זה מה שקורה בעולם הפוליטי. אף אחד לא אוהב את אף אחד, לא מפרגנים, ולכולם יהיו טענות. יש חיידק של הרס עצמי. הציבור מתלונן כל הזמן: למה זה במקום השני, זה בשלישי, זה ברביעי. זה הפלורליזם המשוגע שמתקיים בציבור הדתי לאומי, ולכן אף אחד לא יהיה מרוצה מהרשימה".

"העניין של אורי אורבך נראה לי מפתיע. מעניין, תופעת העיתונאים שעברו לפוליטיקה קרתה השנה בכל המפלגות - גמלאים, העבודה, הליכוד, קדימה. כנראה שזה עובד, אז למה לא, שיעבוד.

"אני ממש לא מבין למה בני אלון נדחק למקום השבעה עשר. אני מייחס חשיבות רבה מאוד לשאלת הפתרון המדיני, וידוע לי שבני אלון הוא היחיד שהציע תוכנית מדינית מסודרת לגבי הפליטים, הבעיה שהכי מציקה לעם היהודי. אנחנו נמצאים היום במצב קריטי, שקיומו של עם ישראל תלוי בארץ ישראל. לכן, לקחת את חבר הכנסת היחיד שהציע תוכנית מדינית רצינית והגיש אותה בכל העולם, ולדחוק אותו למקום השבעה עשר - זו ירייה ברגל. אני לא יודע להסביר את זה. זה הולך לתרום הרבה קולות למרזל ולוולפא, והציבור יאבד שני קולות, כמו בעבר".


גם לכם יש מה להגיד? מערכת התגובות פתוחה לרשותכם