כבוד הרב

אחד הטקסטים הנוראיים שנכתבו נגד תלמידי חכמים בתקופה האחרונה, "זכה" לפרסום השבוע בעלון "ארץ ישראל שלנו". היות וזה איננו טור דעתני, אני מנסה להימנע מלהביע את תחושת הגועל והביזיון אותה חוויתי השבת בעקבות מאמרו של הרב דוד מאיר דרוקמן, "שלום רפי". אך למען ישפטו הקוראים הנבונים, אצטט משפט קצר ממאמרו, בו הוא מציע לראש המכינה הקדם-צבאית בעצמונה, הרב רפי פרץ - "להיפרד מן התואר התורני רב".

אני מרגיש שנחצה כאן קו אדום. אין לי דבר וחצי דבר כלפי מחבר אותו מאמר, שרשאי ככל אדם להביע דעותיו ברבים. אך חורה לי עד מאוד שישנם עוד בתי כנסת שמאפשרים למתפללים להיחשף לחומרים שהם, לכל הדעות, ביזוי תלמידי חכמים ולשון הרע בצורה מובהקת. כאמור, זה איננו טור "דעתני" ואינני מסוגל לקרוא מכאן לאיש. אך את החבילה של "ארץ ישראל שלנו", לפחות בסביבתי, תוכלו לקרוא רק בגניזה.

בחירות זה מסריח

את מוטי זפט אתם לבטח מכירים, אם לא מ"שבתון" אז מ"מצב הרוח" עב הכרס. מיודענו מחזיק לאחרונה בתפקיד פוליטי משמעותי בעיר פתח-תקווה, כראש מפלגת המפד"ל המתמודדת לראשות העיר. העובדה הזו מונעת בעדו מלפרסם חומרי תעמולה בשני עלוניו, אך ככל יהודי אדוק וטוב - יש פטנטים שנשלפים מהשרוול בעת הצורך. השבוע, "מצב הרוח" סיקר את הנעשה בפתח-תקווה. לשם המחשה ורק לשם המחשה, בחרו אנשי "המערכת" לצרף תמונה תמימה מרחובות העיר ובה מצולמים פעילים האוחזים בשלט האקראי "המפד"ל מתחדשת עם מוטי זפט". חלילה לי מלחשוד בהם.

בהמשך הכתבה, "עוקץ" "מצב הרוח" את המועמד המקביל למוטי זפט, בזו הלשון: "יעקב פלהיימר, שבפעם שעברה התמודד עצמאית ונכנס בקושי רב, (אז הוא גם רץ לראשות העיר וקיבל מספר לא מרשים של קולות) ... פלהיימר דרש את המקום הראשון ברשימה (של המפד"ל, י.א) אך מועצת סניף המפד"ל החליטה לבחור את הרשימה, זאת לאחר שמוטי זפט (גילוי נאות: עורך מצב הרוח), נבחר כמועמד מוסכם לראשות הרשימה ... פלהיימר ורשימתו עשויים לקבל קרוב למנדט ואולי לא להיכנס כלל למועצה, אך בכך להביא לאובדן קולות יקרים למפד"ל".

העיקר שצירפו "גילוי נאות" בגוף הטקסט, שנדמה כי לאחריו אפשר כבר להגיד הכל, מבלי לחשוש לשחיתות או סתם ריח רע מהפה.

אבל גם ל"גילוי נאות" יש חשיבות. ספרו את זה ל"באהבה ובאמונה" שם התפרסם מאמר של דוד הדרי, ראש סיעת המפד"ל בירושלים - שביותר מדיי מילים קורא בפשטות "לכו להצביע מפד"ל". אם לא הבנתם למה הוא מתכוון, לא תוכלו להתעלם ממודעת הפרסום הענקית של המפד"ל, המופיעה לשמאל מאמרו. איך כותבים שם בפרסום? "קשה להלחם על ערכים מהסלון". באמת קשה.


כדור הרגעה

לרגל "נדידתו" אל הטור הפותח ב"שבת בשבתו", בחר הרב יהושע שפירא להחליף את תמונתו. התמונה הקודרת, שהייתה מעט קודרת, הוחלפה באחת חייכנית - המלווה בהדסים חינניים המוסיפים נופך ברקע התמונה.

אם עוד לא נרגעתם, המשיכו ב"שבת בשבתו" לעמוד הבא - לטור לגמרי לא-קונבנציונאלי של הרב מיכי יוספי, שבכוחות על-טבעיים הצליח לשבור את השבלוניות המאורגנת של "שבת בשבתו" ולהתחיל לכתוב בטורים מתנגנים. ד"א, את הטור הוא נדרש להעביר בדוא"ל - אך דא עקא, תשתיות משוכללות שכאלו אינן קיימות ב"חוות ישוב הדעת" בה הוא מתגורר. לכן, בדיוק כמו פעם, הוא מחיש פעמיו אל היישוב הקרוב כדי להעביר את הדוא"ל הגואל. תודו שלהשקעה שכזו, לא ציפיתם.

בכל אופן, מדור חדש התווסף ל"שבת בשבתו" השבוע. הפעם, שימו לב, מדובר במדור פרסומי הממומן בחסות אחת מקופות החולים. במערכת העלון מבקשים להבהיר בכל תוקף שמדובר בחומרים שלא עברו במערכת - כך שאל תעזו לנסות את טיפולי הפוריות לבד בבית.

שידור חוזר

במעלעל הקודם כתבתי על "שבת בשבתו" שיצא לאור בשבת חוה"מ סוכות והופץ דרך מנויי "מקור ראשון" בלבד. העובדה המפתיעה הזו גרמה עוגמת נפש משמעותית לכותבי המדורים השונים בעלון, שדברי הפרידה שלהם נשארו ספונים על שולחנות השבת של המנויים בלבד. בעקבות הפרסום, ב"שבת בשבתו" שוקלים פרסום חוזר של מדורי הפרידה, כצדק היסטורי למי שטרחו בכתיבה מדי שבת בשבתו. אני מבטיח, כרגיל, לעקוב אחר ההתפתחויות.

על זוגיות, כבר שמעתם?

הקו המקורי המאפיין את "באהבה ובאמונה" ביתר שאת, הוביל אותם לחשוב ברצינות לכתוב קצת על זוגיות. השבוע פורסם שם מאמרו של הרב יוסי דניאל, שהוא גם יועץ זוגי וגם מלמד במדרשות - הקורא לקוראיו להקשיב זה לזו וזו לזה. שמישהו יעצור את המקוריות המתפרצת.

אפרופו זוגיות, את העלונים של "זוג או פרד" תוכלו למצוא מהיום - כאן.



מרוב פלפולים

בשבוע הבא יצא לדרך עלון מספר 19 של "פלפול" - עלון לצעירים המחולק בישיבות תיכוניות ואולפנות ברחבי הארץ. העורכים, איתי בן אליהו והראל ברגר, טרחו בהפקת עלון בשיתוף עם תנועות הנוער (בנ"ע כמובן, אך גם "עזרא"), העוסק בשאלה המתבקשת "מי מכוון את התנועה?". בין הדפים תוכלו לפגוש רכזים לצד מדריכים וחניכים לצד בוגרים - הדנים יחד בכיווני מחשבה שונים לקראת חודש ארגון. הצצה בלעדית לעלון תוכלו למצוא רק כאן אצלנו.

משהו קטן וטוב

בפינת הכיפה השבועית של "עולם קטן", נבחרה השבוע כיפה מיוחדת מאין כמוה - ובאמצעיתה רוכסן. בכיתוב קטן הצמוד אליה, מסתבר שזו כיפה שסרגה סיון לאיתן. אז, אם תהיתם לאן "סיון" נעלמה לאחרונה, אולי קיבלתם תשובה השבוע.

ועוד דבר מתוק נצפה במחזותינו השבת. הפעם היה זה הרב אייל ורד, שתיאר ב"באהבה ובאמונה" את ההקפות השניות בישיבת הר המור, אותן כינה "מקוה של זיעה". מבלי לדרוך שם, הרגשתי שהיה פשוט מדהים.

מחלקת הגהה

בפרסומת ב"עולם קטן" מזמינים אתכם ל"2 לילות בציר יוקרתי...". הם כנראה התכוונו ל-"צימר". ואם כבר "עולם קטן", השבוע הם חשפו שספר הסיפורים החדש שלהם, "סיפור קטן", יעלה לא פחות מ-55 שקלים. יקר, לא?

במקום לצבוע עוד קיר בסניף

לקראת חודש ארגון, עלון "זרעים" של בנ"ע מבקש להתרענן ולהתחדש באמצעותכם. מדריכים, בוגרים ואפילו חניכים - מוזמנים לפנות למערכת בהצעות לשיפור. הבנתי שהם מאוד זקוקים לכם.

מזל"ט

מזל טוב לאביחי בוארון, מנכ"ל "מעייני הישועה", להולדת התאומות.