קידום מכירות

אות הבאזז השבועי מוענקת בזאת לעולם קטן. במדור השו"ת הסלולרי מופיעה תשובתו של הרב אבינר לשאלה המגוחכת: "האם מותר לצפות בסדרת הטלוויזיה סרוגים?". הרב אבינר ציין בתשובתו כי "בוודאי שאלו דברים אסורים. יש שם ניבול פה ופריצות. כידוע, לא די להיות שומר נגיעה - וגם זה לא תמיד נמצא שם - אלא צריך טהרה וצניעות". מבחינתו מדובר ב"עלבון לציבור הדתי". לא פחות..

מה שחשוד בעיניי בכל העניין, הוא שזו הפרשה השנייה בה מככב הרב אבינר בקשר לסרוגים. ממש לא מזמן, טען הרב אבינר כי בסרוגים סילפו פסק הלכתי (שהועבר אף הוא בשו"ת ה-SMS של עולם קטן) כאילו הרב מתיר לבחורה לצאת עם שני גברים במקביל. נזכיר כי התבטאות שלילית קודמת של הרב אבינר ביחס למקימי (התפרסמה במעייני הישועה) - רק עודדה את קידום המכירות של מקימי. ייתכן ומדובר בשיטה?

בין כך ובין כך השבוע מתפרסמת מודעה בעולם קטן המבשרת לקוראים כי בעקבות תקלה, הציבור מתבקש שלא לשלוח הודעות SMS לרב אבינר. כן, גם לרב אבינר מגיע קצת זמן אלול. תתחשבו.


אור חדש על ציון תאיר

מזל-טוב למעט מן האור, שחוגגים עיצוב חדש השבוע. מדובר בשינוי דראסטי, עיצוב התכנים והעימוד, לצד שינוי נייר העלון. אז הנה כמה הערות למערכת, בעיקר למי שבאמת מושך שם בחוטים, הרב חנן פורת.

1. אני מקווה כי צבע העלון יתחלף משבת לשבת. הטורקיז רחוק מלהיות נוח לעין.

2. מה הטעם לצטט מדי שבוע "מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך"? מה הצעד הבא? במעייני הישועה יצטטו "ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה" ובעולם קטן ישוררו "זה עולם קטן מאוד, זה עולם - קטן"? אפשר בהחלט להסתפק ב"מעט מן האור", את היתר נדמה לי שנוכל להסיק בכוחות עצמנו.

3. את הטור המרכזי בעלון, מדרשיר של הרב פורת, אפשר ורצוי למקם בעמוד נפרד ולא בשולי מאמר אחר. בעיצוב הקודם, המדור הקבוע התחיל בעמוד הראשי. נכון, זה לא היה הכי נוח. אבל מכאן ועד למיקומו הנוכחי?


שעת סיפור

מדור הסיפורים הקצרים בעולם קטן הפך פופולרי מאוד, עד שאנשי המערכת עומלים בתקופה האחרונה על הפקת ספר סיפורים קצרים שנתפרסמו בחודשים האחרונים בעלון. בעלון השבוע הם חשפו-רמזו על העניין. יודעי דבר מספרים כי העלונים המתחרים על לבם של בני הנוער, שוקלים אף הם לכתוב מדור סיפורים קבוע. מה שעצר בעדם מלעשות זאת עד עכשיו הייתה ההתנגדות לפרסום תכנים לא-תורניים במסגרת עלון הנקרא בבתי הכנסת. משנפרצו כל הגדרות ע"י אנשי עולם קטן, הם מתחילים להסתכל על זה בצורה קצת יותר חיובית.


אין הדבר תלוי אלא בי

אורי דסברג, בעל הטור הקבוע אישי ישראל בשבת בשבתו, בחר לעשות לעצמו חיים קלים השבוע. המדור לא עסק השבוע באישיות חשובה ומפורסמת, כי אם בתגובות שקיבל דסברג מציבור הקוראים שלו. כולם היו שם: האנציקלופדיה התלמודית, הערה לויקיפדיה ואפילו אנחנו - כיפה. דסברג בחר לצטט כמה טוקבקים שהגיעו למעלעל - סביב נושא ביזארי שבמרכזו השאלה "האם צנוע להציג את תמונתה של אנה פראנק בעלון פרשת-שבוע?". היה מעניין ומקורי.

בין המגיבים לטורו של דסברג, הופיעה אחת בשם האלמוני ג. שמא מדובר ב-ג. אברהם משבתון של שבוע שעבר? חלק מקוראי המדור הציעו בטוקבקים שמדובר בקיצור חרדי קלאסי הנהוג בעיתונות החרדית לציון שמה של אשה. האם עלינו כאן על משהו?


חידוש מופלא

ניטשה אמר פעם שהאמנות מצליחה להציל אותנו מהאמת. האמת שזו חוויה שבועית, לפחות עבורי, כשאני נהנה מטורו הקריקטורי של אביה ארנפלד משבת בשבתו, בין השורות. ארנפלד מצייר מדי שבוע רעיון מעניין מפרשת השבוע, עפ"י רוב בצורה מתוחכמת וצינית. אם נחזור לניטשה, יש דברים שהנייר לא יסבול את המילים, אך יקבל באהבה את הציור. זו בעיניי תכליתו של המדור הזה.

עד כה, ארנפלד צייר מדי שבוע על נייר, שנסרק מאוחר יותר לעלון המעוצב. השבוע, לאחר שהשתדרג בשעה טובה מבחינה טכנית, עלה ציור צבעוני ואיכותי שלו. מזל טוב, אל תעזו לפספס.

ואם כבר גרפיקה ושבת בשבתו, בפרסומת בעמוד 7 מודבקת כיפה שחורה ובולטת לראשו של מי שאני בספק בכלל לגבי מידת יהדותו. קשה להתעלם מזה. אם כבר פרסומת על כמעט-עמוד-שלם, תשקיעו קצת בפוטושופ.

אם לא אעלה

מעייני הישועה ערכו ראיון תלת-עמודי עם ניר ברקת, אחד המועמדים לראשות עיריית ירושלים. כתבתי בעבר על הקושי בעריכת ראיון המתפרסם בעלון פ"ש - כשבעיקר קוצר היריעה לא מאפשר למצות ראיון משמעותי עם המרואיין. אף על פי כן, הראיון השבוע כן הצליח לשמור על עניין ותמציתיות.

שבחים אנונימיים

בשבוע שעבר דיווחתי על המלצה עלומת שם לספרו החדש של מיכאל שיינפלד, מים שאין להם סוף - שנתפרסמה בסיון. השבוע קיבלנו במספר עלונים מהדורה מורחבת יותר של ציטוטים אנונימיים סביב מים שאין להם סוף, ביניהם: "דומני שעולם הישיבה לא זכה מעולם לתיאור מלא יותר ומעמיק יותר מן הספר הזה". רגע לפני שגונזים לנו את ש"י עגנון, מסתבר שהמקור לכל הציטוטים הללו היא קהילת הקוראים המשפיעים - בעברית: פורום של ספריית ידיעות אחרונות בYnet. היה כל כך קשה להודות בכך מהתחלה?

שנתחדש

אין אולי סיבה אמיתית להתרגש, סך הכל כבר ידענו לא מעט עלונים שיצאו לאויר העולם ומהר מאוד נגנזו באופן סופי. השבת חיכו לי בתא שלושה עלונים חדשים (מזל טוב) האחד בנושאי חינוך, השני בנושא חסד, והאחרון בנושא הכרויות. היש קשר ביניהם?

הקוראים האמיצים מוזמנים לטקבק "איזה עלון מתוך השלושה יעורר עניין בקרב המפרסמים וישרוד את החצי שנה הקרובה?" בין הפותרים נכונה יוגרלו עותקים נדירים מעלונים שכבר לא איתנו.