רעידת אדמה בימין הפוליטי. לכיפה נודע כי במהלך החודשים הקרובים, רשימת האיחוד הלאומי-מפד"ל תכריז ככל הנראה על סגירת שעריה. על פי המהלך המסתמן, המפלגות המרכיבות את הרשימה (מולדת, ציונות דתית לאומית מתחדשת, תקומה והמפד"ל), יפסיקו להתקיים, ובמקביל תוקם מפלגה חדשה, אשר חבריה ייבחרו על ידי מליאת אנשי ציבור, ללא כל שריון מוקדם של מקומות. בשל התנגדותה של מפלגת אח"י לבחירות באמצעות מועצה ציבורית והתעקשותה על פריימריס פתוחים, הצטרפותה למהלך טרם הובטחה.


ח"כ אריאל: "אנחנו עובדים זמן רב על הניסיון לאחד את כל המפלגות, כולל אח"י, ובעניין הזה יש בהחלט התקדמות. האם זה יקרה בשבוע-שבועיים הקרובים? אני מתפלל שזה יקרה הכי מהר שאפשר, אני מקווה שבזמן הקרוב. כשזה יקרה אנחנו נודיע על זה בכל מקום, ונשמח כמובן שגם אתר כיפה יעודכן".



גם יגאל אמיתי, דובר האיחוד הלאומי-מפד"ל, מעדיף להשאיר בין הצללים את המשא ומתן הרגיש: "יש כל הזמן מגעים כאלה. הם מאוד אינטנסיביים. מאוד. יש המון רצון טוב אצל כל הצדדים. כמובן, יש גם בעיות משפטיות אמיתיות אובייקטיביות שצריך לפתור, אבל זאת המגמה. אני לא יודע להגיד מועד, אבל יש המון רצון טוב אצל כל הצדדים, ודינאמיקה מאוד חיובית".


"המגמה היא לפתוח רשימה לכל הציבור, לכל מי שנקעה נפשו מהציניות ומהמקום אליו דרדרה קדימה את החברה והתרבות הישראלית. רשימה שכל אחד, חובש כיפה ולא חובש כיפה, אם הוא בתוך הספקטרום הציוני, היהודי והישראלי, ירגיש בה בנוח מבחינת עולם הערכים שלו. השאיפה היא שכמה שיותר זרמים יוכלו למצוא את עצמם בתוך המסגרת הפוליטית הזו".


המועצה הציבורית, על פי דברי אמיתי, תשמש כמערכת של איזונים ובלמים בין הפריימריס לבין הוועדה המסדרת. לדבריו, פריימריס פתוחים עלולים לשלוח לכנסת אנשים מצוינים מבחינת יחסי ציבור, ואפס עגול מבחינת עשייה פרלמנטארית. אך מצד שני, טרם נמצא מנגנון אחר המאפשר מספיק פידבק ציבורי לבחירת נציגי הציבור.


"במועצה הציבורית יהיו אנשים שמבטאים את עמדת החינוך היהודי והזהות היהודית, והם במרכז הליבה של העשייה, בין אם יש להם כיפה ובין אם אין להם. מספר האנשים במועצה עדיין בשלבי התדיינות. אני סקפטי אם זה עניין של כמה שבועות".


לדבריה של דמות בכירה במפד"ל "הציבור מאס במפקדים. מהסיבה הזו עלו שתי אופציות בזמן הקצר שעד הבחירות: מועצה, ללא עסקנים, שתבחר את הרשימה, או פריימריס פתוחים". עוד השווה הבכיר בין איחוד המפלגות הקרוב לאיחוד הפועל והמזרחי ב-53, שהביא להקמת המפד"ל.


בשיחה עם כיפה ברך יו"ר המפד"ל זבולון אורלב על המהלך: "עבורי, החזון הגדול הוא שלאחר 27 שנה של פילוגים וסכסוכים שהרסו את הזרוע הפוליטית, הגיע הזמן להקים בית פוליטי מאוחד לציונות הדתית סביב המכנה המשותף. אני פועל באופן נמרץ לקידום העניין".


בין המוזמנים למועצה הציבורית שתבחר את הרשימה של המפלגה החדשה נמצאים הרב יובל שרלו, יהורם גאון, והרב שמואל זעפרני.


כעת נותר רק לשער כיצד יגיב הציבור הדתי , והאם זהו המהלך שיציל את מצבה הקשה של הציונות הדתית בכנסת הבאה. כמו כן, מרתק יהיה לגלות האם יצוצו פנים חדשות בהנהגה המגזרית, או שגם כשנתעורר מחר בבוקר, נגלה את אותן הפנים נשקפות אלינו מבעד למרקע.