הצעירים בתנועת הקיבוץ הדתי מעוניינים בחיזוק אורח החיים הדתי בקיבוץ, כך עולה ממחקר בנוגע לעמדות צעירים שהוצג במזכירות המורחבת של תנועת הקיבוץ הדתי שהתכנסה בקיבוץ מירב. המחקר הצביע על כך שהצעירים שואפים להתחזקות מהבחינה הדתית, ליתר הקפדה על אורח חיים דתי והם מעדיפים להעניק לילדיהם חינוך יותר דתי ובמוסדות חינוך תורניים יותר. בדומה לדור המייסד חושבים הצעירים כי אורח חיים דתי עדיין צריך להיות תנאי מובהק לקבלה לקיבוץ. למרות שבאופן אישי הצעירים אינם מעוניינים בהקצנה בקיום מצוות.

המחקר כלל כ- 600 צעירים בגילאי 24-40, החיים כיום בקיבוצים הדתיים או עזבו אותם לאחרונה, ונועד לביקורת עצמית של הקיבוצים לבחינת הסיבות לעזיבת הצעירים וכן את החסרונות של הקיבוץ הדתי בעיני הצעירים שנולדו בו. המחקר שנערך ביוזמת מזכירות הקיבוץ הדתי, ונערך על ידי ד"ר מרים ביליג ופרופ יוסי כץ, נועד לסייע בהתמודדות עם שאלות של צמיחה דמוגרפית, שבחלק מהקיבוצים הדתיים הן מהוות שאלות קשות.



המחקר בחן עוד את התייחסות הצעירים לאידיאולוגיה השיתופית של הקיבוץ ואת רצון הצעירים לשמר אותה או לחדש אותה. ממצאי המחקר מלמדים כי ערכי האידיאולוגיה הקיבוצית אינם ברורים לצעירים והתגלה בלבול ואמביוולנטיות ביחס לערכי הקיבוץ. מצד אחד הצעירים רצו בשמירה על אורח החיים הקיבוצי, ועל "השוויוניות וההסתפקות במועט", אך מאידך הם הביעו שאיפה שרמת החיים החומרית שלהם תהיה גבוהה. המחקר מגלה חוסר רצון של הצעירים להעברת נכסים פרטיים לקופה הציבורית, ודאגה ש"לא יהיה מה להוריש לילדים".

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, אמר שמטרת המחקר היא לבדוק כיצד ניתן להגדיל את שיעורי הצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים הדתיים. "הורגלנו להתבונן ביושר במציאות, להסיק מסקנות, ולפעול בהתאם. לאחרונה פורסם שבנינו מובילים בשיעור ההתגייסות לצה"ל בקרב הנוער הציוני-דתי ואמנם המסקנות מחמיאות לנו אך כל המכירים אותנו יודע שהן אינן מפתיעות. אנו רוצים לתקן את הטעון שיפור ולחזק את הצדדים החיוביים." לדבריו בכוונתנו להשקיע מאמץ בתחומים עליהם מצביע המחקר, בכדי להעלות את שיעורי ההשארות ולצמצם את שיעורי העזיבה. "חשוב לציין שעמדות הצעירים ביחס לצורך בחיזוק אורח החיים הדתי תואמות את עמדת הנהגת התנועה והנהלות בתי הספר שלנו, אנו פועלים לחזק את הנושא בכל מוסדות החינוך שלנו, בפעילות הקהילתית ובכל אורחות חיינו."

בימים אלה נמשך ניתוח ממצאי הסקר שיכלול בסיומו ניתוח מעמיק של הסיבות להשארות או עזיבה של צעירים בקיבוץ הדתי, באמצעות כולל בדיקה של הזווית האידיאולוגית, חינוכית, כלכלית, תעסוקתית וחברתית.