בדרכו לארץ ישראל צפויות ליעקב אבינו שתי סכנות. האחת, סכנה קיומית מיידית "פן יבוא עשו והכני אם על בנים", והשניה, סכנה קיומית לטווח רחוק בגיבוש האומה הישראלית, ועם כל אחת מהן הוא מתמודד באופן אחר. עם הסכנה הקיומית המיידית הוא משתמש בשיקולים מציאותיים תוך נקיטת גמישות: "התקין עצמו לשלשה דברים לדורון, לתפלה ולמלחמה. לדורון, להלן (פסוק כא) ותעבור המנחה על פניו. לתפלה (פסוק ט), אלקי אבי אברהם, למלחמה, והיה המחנה הנשאר לפליטה" (רש"י - בראשית לב ט). יתרה מזו, כדי להבטיח את הקיום המיידי של משפחתו הוא מוכן להשתמש אף בדברי חנופה כמו: "כה תאמרון לאדוני לעשו, כה אמר עבדך יעקב . . . ואשלחה להגיד לאדוני למצוא חן בעיניך". ואח"כ כשקרב אל עשו כתוב: "וישתחו ארצה שבע פעמים עד גישתו אל אחיו". ולבסוף אף אמר לו: "על כן ראיתי פניך כראות פני אלקים". כל זאת כדי להבטיח את הקיום המיידי, שלא יבוא עשו ויכהו אם על בנים. אבל כאשר יעקב צריך להבטיח את גיבושו של העם היהודי לקראת היעדים שלפניו, כאן אין יעקב מתפשר. כאשר עשו מציע לו לכאורה לסיים את הסכסוך באומרו: "נסעה ונלכה ואלכה כנגדך", כלומר בוא נעשה "שלום עכשיו" ונקים "מזרח תיכון חדש", כאן יעקב אינו מתפתה, הוא יודע שהביטחון הפיזי אינו המטרה היחידה של עם ישראל אלא יש לו מטרות לטווח ארוך, ו"עם הנצח אינו פוחד מדרך ארוכה". על כן הוא מודיע לעשו שהוא יתנהל בקצב שלו לבדו עם עצמו: "ואני אתנהלה לאטי לרגל המלאכה אשר לפני". אין מקריבים את יעודי העתיד תמורת שקט מדומה לשעה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, ומעשה אבות סימן לבנים. גם בתקופתנו, בשוב עמנו לארץ ישראל הוא נתון בשני מאבקים: במאבק על הקיום המיידי, ולא רק במובן הפיזי אלא גם במובן היהודי, ובמאבק על הדמות היהודית העתידית של עם ישראל. מורי ורבי הרב משה צבי נריה, (שבימים אלו, יט כסלו, תמלאנה עשר שנים לפטירתו), בפעילותו למען עם ישראל הלך בדרכו של יעקב אבינו. גם הוא פעל בשני המסלולים: המסלול האחד לתת תשובה מיידית לבעיות ההווה של הנוער הדתי. בימים שלפני הקמת המדינה נסחף זה בהמוניו אחר הזרם החילוני, ששטף בהווי החיים שלו וברעיונותיו את הצעירים הדתיים, שנתקפו ברגשי נחיתות מול סביבה חילונית מיליטנטית ובוטחת. באותה שעה היו תלמידים בישיבת "מרכז הרב", כמו מייסד בני עקיבא יחיאל אליאש ועמו הרב נריה, שלא הרימו ידיים, אלא הלכו לקראת הנוער הזה וארגנו אותו במסגרת דתית, ובמסלול הזה גם מצאו לנכון להתפשר ולהתגמש, להסכים לריקודים משותפים של בנים ובנות ושאר פעילויות שהיו חיקוי לנעשה בתנועות הנוער החילוניות. כשבאו על כך בביקורת היה אומר הרב נריה שהוא מעדיף שהצעיר הדתי ילך ל"נוער עובד" עם כיפה, מאשר יצטרף ל"נוער העובד" החילוני ויהפוך לחילוני גמור. אלא שעם זאת, דאג אז הרב נריה להפיח בהווי של בני עקיבא רוח יהודית ואמונית, בתכנים ובשירים שעיצבו צעיר ציוני עם גאווה דתית.
אבל הרב נריה, בפעילותו הציבורית, לא דאג רק לבעיות השעה המיידיות של הצעיר הדתי, אלא בד בבד פעל גם לעיצובו לטווח רחוק על ידי הקמת הישיבה בכפר הרא"ה, שהתרחבה לרשת גדולה של ישיבות בני עקיבא לבנים ואולפנות לבנות בכל מרחבי ארץ ישראל. וכאן נהג הרב נריה כיעקב אבינו בשעתו, שלא היה מוכן להתפשר עם רוח השעה, אלא הקפיד להקים מסגרת חינוכית אותנטית, שתכשיר טיפוס של בן תורה המעורב בחייה הממלכתיים של מדינת ישראל. מאז עברו למעלה מחמישים שנה, ומאז התחוללה מהפכה תורנית בחברה הישראלית, המקיפה מאות אלפי צעירים וצעירות, הורים וסבים, דורות ישרים יבורכו. המפעל החינוכי הזה לא הוקם ביום אחד. כיעקב אבינו גם הרב נריה התנהל לאיטו, בהרבה סבלנות ואורך רוח ולפעמים בודד גם בביתו הציבורי שלו, אבל המשיך בעקשנות ובנחישות, ואת פירות מסירותו אנו רואים כיום לתפארת מדינת ישראל. ההנהגה הכפולה של יעקב אבינו צריכה ללוות אותנו גם היום, מצד אחד להיאבק על קיומה של "היהדות" בחיי היום יום, כאן מקומם של הפוליטיקאים הנוהגים בגמישות והתפשרות, בדברים שאינם הלכתיים ועקרוניים, לקיים "פעמים שביטולה של תורה זהו יסודה" (מנחות צט ב), אבל בה בשעה יש להיערך במקביל לפעולות לעיצוב העתידי של מדינת היהודים, וכאן מקומם של הרבנים, ראשי הישיבות ואנשי רוח. במסלול הזה אין מקום לפשרות, וגם אם הדרך רצופה קשיים יש לנהוג כיעקב אבינו בשעתו שאמר: "ואני אתנהלה לאטי לרגל המלאכה אשר לפני ולרגל הילדים עד אשר אבוא אל אדוני שעירה", ועם העשייה, כולנו תפילה ותקווה שיתקיים בנו: "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב".