שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלהיך נתן לך לשבטיך ושפטו את העם משפט צדק.

מצות עשה של תורה למנות שופטים ושוטרים בכל מדינה ומדינה ובכל פלך ופלך, שנאמר 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך'. 'שופטים' אלו הדיינים הקבועין בבית דין ובעלי דינין באים לפניהם, 'שוטרים' אלו בעלי מקל ורצועה והם עומדים לפני הדיינין המסבבין בשווקים וברחובות ועל החנויות לתקן השערים והמדות ולהכות כל מעוות, וכל מעשיהם על פי הדיינים, וכל שיראו בו עוות דבר מביאין אותו לבית דין ודנין אותו כפי רשעו.

אין אנו חייבין להעמיד בתי דינים בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר אלא בארץ ישראל בלבד, אבל בחוצה לארץ אינן חייבין להעמיד בית דין בכל פלך ופלך, שנאמר 'תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלהיך נותן לך לשבטיך'.

וביאר בכאן שישימו השופטים בכל עריהם כאשר יתן להם השם את הארץ, כי בחוצה לארץ אינם חייבים למנות להם בית דין, אבל כאשר יצעק המעוות יעמדו עליו הראויים לשפוט ובמשפטיהם ישפטוהו, או יעלה לארץ בזמנה ושם ישפטוהו במקום המשפט. והוסיף בכאן שוטרים, והם שיהיו נוגשים בדבר המשפט. ולפי זה אין ישראל שבחוצה לארץ מצווים למנות להם דיינין בעיירות, וכן כתב הרב ר' משה.

הרמב"ם מסדר את קביעת בתי הדין: 'קובעים בתחלה בית הדין הגדול במקדש'. 'שני בתי דין של עשרים ושלשה, אחד על פתח העזרה ואחד על פתח הר הבית'. תכיפות העמדתם של בתי הדין בקרוב מקום כל כך בחלוף מדרגות מורה על סדור אורגני, שהיה נמצא בו יחס וחבור בין בית דין אחד לחברו במדה ידועה ומסוימת. זה מורה שגם מה שמסיים הרמב"ם אחר כך: 'ומעמידים בכל עיר ועיר מישראל סנהדרין קטנה', הולך ונמשך ברוח הרושם של האורגניות המסומנת של היחס אשר לבתי הדין היושבים בפתח העזרה ועל פתח הר הבית זה לזה. כמה סדור נאה ואורגניות היו בסדרי המקדש! המנויים של הכהן הגדול, של הסגן, של האמרכלין, הגזברים, ראשי המשמרות וראשי בתי האבות - הכל מורה על קשר ויחס שהיו בין הנמנים על פי מדרגותיהם.

על פי סדרו של הרמב"ם יש הבדל בין סדר הושבת בתי הדין בארץ ישראל לסדר הושבתם בחוץ לארץ, באופן שבארץ ישראל חובת האורגניות אשר לבתי המשפט היא יותר מובלטת ומאוחדת, כראוי לאומה שהיא מתיישבת על אדמתה לחיות חיים לאומיים קבועים. ובחוץ לארץ אין הסדור מגיע לאורגניות כזו, מפני שחיי הגלות חיים ארעיים הם לאומה בתור אומה. בשביל כך הוא אומר: 'אין אנו חייבים להעמיד בתי דין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר אלא בארץ ישראל בלבד, אבל בחו"ל אין חייבים להעמיד בית דין בכל פלך ופלך'.

ומבתי הדין נלמד על כגל חלקי החיים, שבארץ ישראל הם גוף אחד מלא חיים. הצבא והכלכלה, השלטון והמשפט, התורה והמדינה וכל הנלוים עליהם - הכל קשור בקשר אורגני, וכל חלק נותן חיות לכל הגוף, ויונק את חיותו מכל הגוף.

[1] דברים ט"ו, י"ח.

[2] הל' סנהדרין פ"א ה"א-ב'.

[3] עי' ברדב"ז לה"א, ובספר המפתח מהד' פרנקל לה"ב.

[4] דברים ט"ו, י"ח.

[5] מאמרי הראי"ה עמ' 455.

[6] ישעיה ב', ג'.

[7] שמואל ב' ז', כ"ג.

[8] זוה"ק ח"ג, צ"ג ע"ב.