דבר אחר 'אלה הדברים אשר דבר משה', זהו שאמר הכתוב (תהלים נ') 'אלה עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך וגו'', מהו 'אלה עשית והחרשתי', אמר ר' שמואל בר נחמן (שמות ל"ב) 'אלה אלהיך ישראל' עשיתם במדבר והחרשתי לכם, למה שהיה משה מפייס עלי ואומר לי 'סלח נא' ושמעתי לו. 'דמית היות אהיה כמוך', דמיתם את הצורה ליוצרה ואת הנטיעה למי שנטעה. 'אוכיחך ואערכה לעיניך', תרין אמוראין, חד אמר 'אעורר כל לעיניך', וחד אמר 'אסדיר כל לעיניך', אמר להם משה איני מוכיח אתכם על מה שאתם עתידים לעשות, אלא על מה שעשיתם לשעבר, 'במדבר בערבה מול סוף'.

אלה עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך אוכיחך ואערכה לעיניך.

משה רבינו, בתוכחתו, מספר לישראל את העבר, וסיפור זה עצמו מהווה תוכחה, המעוררת את ישראל למחשבה ולתיקון דרכם.

[1] דברים רבה, פרשה א', ג'.

[2] תהילים נ', כ"א.

[3] דוגמא לדרשה זו מביאים המפרשים מן הפסוקים ביהושע (י"ג, ז', ח'): "ועתה חלק את הארץ הזאת בנחלה לתשעת השבטים וחצי השבט המנשה. עמו הראובני והגדי לקחו נחלתם אשר נתן להם משה בעבר הירדן מזרחה כאשר נתן להם משה עבד ה'". המילים "חצי שבט המנשה" שבסוף הפסוק הראשון, עולות גם לתחילת הפסוק השני (ומתייחסות לחציו השני של שבט מנשה) : "וחצי שבט המנשה עמו הראובני והגדי לקחו נחלתם".

[4] עי' בברייתא של ל"ב המידות, הנדפסת בראש ספרי המדרשים, ובהערות עליה, שם מובא שניתן לדרוש מידה זו גם ביחס למילים, ולא רק ביחס לפסוקים.