ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אלהם אלה הדברים אשר צוה ה' לעשת אתם. ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה' כל העשה בו מלאכה יומת. לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת.

רבי נתן אומר 'לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת' מה תלמוד לומר לפי שנאמר 'ויקהל משה את כל עדת בני ישראל אלה הדברים וגו' ששת ימים תעשה מלאכה' 'דברים, הדברים, אלה הדברים', אלו שלשים ותשע מלאכות שנאמרו למשה בסיני.

'לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת'. רומז לאש המחלוקת ואש הכעס, שצריך האדם ליזהר שלא לבער אותו עולמית, ומכל שכן ביום השבת קודש שאין בוער בו אש של גיהנם, והכועס בשבת או עושה מחלוקות חס ושלום, גורם להיות חמת הגהנם בוער בו בר מינן.

זה שאמר הכתוב 'מי כהחכם ומי יודע פשר דבר', אשריהם הצדיקים שיודעים לעשות פשרה בין ישראל לאביהם שבשמים, לפיכך אמר משה רבינו ע"ה 'ויקהל', תבוא 'ועשו לי מקדש' ותכפר על מעשה העגל, שנאמר 'קום עשה לנו אלהים', ותבוא קהלת משה רבינו, שנאמר 'ויקהל משה את כל עדת וגו'' ותכפר על קהלת אהרן, 'ויקהל העם על אהרן'...

רבותינו בעלי אגדה אומרים, מתחלת התורה ועד סופה אין בה פרשה שנאמר בראשה 'ויקהל' אלא זאת בלבד, אמר הקב"ה עשה לך קהלות גדולות ודרוש לפניהם ברבים הלכות שבת, כדי שילמדו ממך דורות הבאים להקהיל קהלות בכל שבת ושבת ולכנוס בבתי מדרשות ללמד ולהורות לישראל דברי תורה איסור והיתר, כדי שיהא שמי הגדול מתקלס בין בני.

בשבת, בה אנו מתקהלים ומתחברים, יש צורך להזהיר באופן מיוחד על איסור הבערת אש המחלוקת, למען תהיה זו התקהלות לשם שמים, לקדש שם ה' בעולמו על ידי בניו.

[1] שמות ל"ה, א'-ג'.

[2] שבת ע"ב ע"א.

[3] תורה שבכתב ספר שמות, פרשת החודש.

[4] אות ד'.

[5] שמות ל"ב, א'.

[6] תהילים כ"ו, ה'.

[7] דברים ל"א, י"ב.

[8] תורה שלמה, שמות ל"ה, אות ה'.

[9] שבת ע' ע"א.