פרק מו פסוקים ג'-ד': "ויאמר אנכי... אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה".

הקושי העומד לפנינו הוא מתי העלה הקב"ה את יעקב ממצרים, לכן מפרש רש"י "ואנכי אעלך - הבטיחו להיות נקבר בארץ". אמנם הרד"ק וספורנו מבארים שאין הכונה שהקב"ה יעלה את יעקב ממצרים אלא הקב"ה מבטיחו שיעלה את בניו מארץ מצרים, וכלשון הרד"ק בפסוק ג': "וכן אעלך - אעלה בניך משם לרשת את הארץ הזאת".

על פי פירושם של רד"ק וספורנו ניתן לפרש פסוקים אחרים בספר שמות (ג', יג-יד): "ויאמר משה אל האלקים הנה אנכי בא אל בני ישראל ואמרתי להם אלקי אבותיכם שלחני אליכם ואמרו לי מה שמו מה אמר אלהם, ויאמר אלקים אל משה אהיה אשר אהיה..." - כשיעקב ירד למצרים אמר לו הקב"ה: "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה...", כלומר, אהיה אשר אהיה - אהיה אתכם בירידה למצרים, כלומר במצרים, ואהיה אתכם בעתיד להוציא אתכם מארץ מצרים. סימן זה מסר יעקב בידי בניו: שמו של הקב"ה 'אהיה אשר אהיה'. ועכשיו הגיע הזמן של 'אהיה' השני - להוציא אתכם מארץ מצרים ולקיים את סוף דברי הקב"ה בברית בין הבתרים.

לפרשות נוספות לחץ כאן.

מתוך האתר של ישיבת "ברכת משה", מעלה אדומים.
אם ברצונך לקבל את פינת פרשת השבוע של הרב ישראל רוזנברג לתא ה-E-Mail שלך באופן קבוע, לחץ כאן.