כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו, מתלמידיו של אברהם אבינו. ושלשה דברים אחרים, מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה, ורוח נמוכה, ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה, מתלמידיו של בלעם הרשע. מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע. תלמידיו של אברהם אבינו, אוכלין בעולם הזה ונוחלין בעולם הבא, שנאמר (משלי ח'): 'להנחיל אהבי יש, ואצרתיהם אמלא'. אבל תלמידיו של בלעם הרשע יורשין גיהנם ויורדין לבאר שחת, שנאמר (תהלים נ"ה): 'ואתה אלהים תורידם לבאר שחת, אנשי דמים ומרמה לא יחצו ימיהם, ואני אבטח בך'[1].

אמר ליה מר בריה דרבינא לבריה בכולהו לא תפיש למדרש לבר מבלעם הרשע דכמה דמשכחת ביה דרוש ביה.

בכלהו - מלכים והדיוטות.

לא תפיש ותדרוש - לגנאי.

לבר מבלעם - דכל מה דמשכחת ליה לגנאי דרוש.

זה שאמר הכתוב (תהילים קי"ב): 'רשע יראה וכעס שיניו יחרק ונמס תאות רשעים תאבד'. מפני מה פתח הכתוב באחד וסיים בשנים, אלא 'רשע' זה בלק. 'יראה וכעס', כיון שראה שהרגו ישראל סיחון ועוג נתירא, לכך היה כועס ושלח אצל בלעם ואמר לו יודע אני בך שאתה בעל דברים, ואלו בעלי דברים, בוא ועמוד לי כנגדן. 'שניו יחרק ונמס' זה בלעם שהיה סבור שעל ידו יצאו ישראל ממצרים, ועל ידו תינתן תורה לישראל. וכיון שלא עלת בידו ולא השגיחו בו ישראל ולא סיפנוהו, מיד נתקנא בישראל וחרק שניו והיה מתחמד לקללם, עד ששלח אליו בלק ונתיעצו שניהן במחשבה אחת, וקלקל הקב"ה מחשבתם ולא עלתה בידם, לכך סיים הכתוב בשנים, 'תאות רשעים תאבד', אלו ובלק ובלעם.

רק מי שעבר בהצלחה את בית הספר של אברהם אבינו, יכול להצטרף לשורות בית מדרשו של משה, ואילו בוגרי המדרש של בלעם הרשע, סופם מפורש במשנה...


[1] אבות פ"ה, מי"ט.

[2] סנהדרין ק"ו ע"ב.

[3] במדבר כ"ב, ב' (עמ' שצ"ז).

[4] עי' בראשית י"ח, י"ט.

[5] במדבר כ"ד, ד'.