[1] סדר המאורעות היה כך: קודם עלתה מחשבת ההשמדה בליבו של המן צורר היהודים, אח"כ הפיל גורל, ורק לאחר מכן הלך למלך אחשורוש לבקש לעשות זאת. הוא רצה להגיע אל אחשורוש עם הצעה שכבר יש לה סיוע מהמזלות - כוחות עליונים.

[2] הזמן גם משפיע עליו - ואפילו על עם ישראל, כמו שמסביר המהר"ל במקום אחר (נצח ישראל פרק ח') שיש זמנים השייכים יותר לעם ישראל לעומת אלה המנוגדים לו.

[3] הגמרא במסכת שבת (קנו ע"א) מלמדת שהמזלות משפיעים על האדם - והדברים מושפעים לפי תאריך לידתו, באיזה מזל הוא נולד.

[4] על דרך מה שאמרו חז"ל (ברכות ז ע"ב) "אם ראית רשע שהשעה משחקת לו אל תתגרה בו" כי זו שעתו, אבל כשתיגמר שעתו אפשר לסלק אותו.

[5] וכפי שרבי עקיבא המחיש זאת באזני הקהל, באומרו שיוכבד, אם משה, היתה מעוברת בשישים ריבוא עוברים (מכילת שמות טו, יג).

[6] לכן בספר הכוזרי כשהחבר רוצה שמלך כוזר יבין שיש הבדל איכותי בין עם ישראל לגויים הוא סיפר לו על משה רבנו - שנכנס לאש ארבעים יום וארבעים לילה ללא אוכל, והיה יודע את העתידות ובכך בא להסביר לו על כל עם ישראל שהם רמת חיים נבדלת מכל בני האדם.

[7] ומפרט המהר"ל: בכדור העגול של המזלות יש י"ב מזלות, וכן משה בגימטריה קטנה - י"ב, וכן מאה ועשרים שנות חיי משה במספר קטן הם י"ב, כנגד י"ב מזלות הכדור השלם.

[8] לא כל הצדיקים זכו לזה כי דווקא משה הוא צורת ישראל ו"צורה" היא שלמה.

[9] על שלמות זו של משה מרחיב המהר"ל במקום אחר (גבורות ה' פרק ט), ומסביר שבגלל שלימותו זאת הוא התחתן דווקא עם גיורת. האשה באה להשלמת האיש שאינו שלם בלעדיה אלא רק כששניהם יחד נקראים "אדם", ומשה רבנו - לא יכולה היתה להיות לו השלמה מעם ישראל שהרי הוא בעצמו צורתם השלמה. לכן הוא נשא גיורת כי גרים באים להשלים את עם ישראל באלו שהן נקודות שצריכות להגיע לכלל ישראל מבחוץ.

[10] בענין סוף המחובר אל ההתחלה ודברים הנראים כחסרון שאינם אלא שלימות - לא רק במשה זה כך אלא גם בכל נשמה בעם ישראל: חז"ל אומרים: "'ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך'. כשם שביאתך לעולם בלא חטא (וזה בעצמו קידוש השם ע"י ירידת נשמה אלוקית לעולם) כך יציאתך מן העולם בלא חטא"- קידוש השם שכל מי שנהרג על קידוש השם אע"פ שנהרג בצעירותו ולא הספיק לעשות פירות ולהעמיד פירות, מיתתו זו אינה חסרון, כי בעצם מיתתו הוא משלים דברים שאין לנו יכולת לתקן אותם במעשים יומיומיים והם מיתקנים ע"י עצם ההויה של קידוש השם.

[11] כפי שאומרים בתפילה ובקידוש.

[12] ולכן פורים הוא בחודש האחרון כמו שאמרנו שאחרי חודש זה המעגל נסגר ומתחיל שוב- וסגירת מגל היא שלמות כי בו מתחברים ההתחלה והסוף.