אמרו חז"ל : " משנכנס אב ממעטין בשמחה " ( מובא בתענית פ'ד )
חמישה דברים ארעו את אבותינו בתשעה באב . ואלו הם : נגזר על דור המדבר שלא יכנסו לארץ ישראל ,חרב בית המקדש הראשון , חרב בית המקדש השני, נלכדה ביתר ונחרבה ירושלים .
גזרת הגלות של עם ישראל מתחילה מחטא המרגלים , כאשר מאסו בארץ חמדה והוציאו את דיבת הארץ רעה באומרם : " ארץ אוכלת יושביה " , "אנשיה אנשי מידות" , "ערים בצורות גדולות", ולבסוף " ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו ובעיניהם " כאשר מסרו המרגלים את ה"מסר" הזה לעם : " ותישא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו בלילה ההוא " .
אמר רבי יוחנן " גזרת המרגלים היא ותשעה באב היה . אמר להם הקב"ה :
" אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות ".
בעוון בכיה זו של חינם גזר הקב"ה רק על האבות שחטאו – שלא זכו להכנס לארץ הקודש וכמו שידוע , היה יוצא הכרוז בכל שנה ושנה ומודיע : "יבדלו החיים מן המתים ".
שהיו האבות חופרים קברים וישנים בהם ולא קמים . כן בכל שנה היו 15,000 איש לא קמים לתחיה מקברם עד תום כל הדור ההוא . בשנה האחרונה כלם התעוררו למחרת אמנם תחילה לא האמינו אך לבסוף נוכחו לדעת כי בא הקץ לעוונם .
יום הפטירה היחידי המצויין בתורה הוא של אהרון הכהן (בפר' מסעי) "בחודש החמישי
באחד לחודש ". ממדותיו של אהרון הכהן "אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" .
אנו אומרים "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה" ולא אומרים יזכה בלשון עתיד . אלא כל מי שמתאבל בהווה מובטח לו שלא רק יזכה אלא גם עתה הוא מרגיש שירושלים הולכת ונבנית . היום סיימנו את ספר תהילים ובסיומו אנו אומרים :" מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל ". שלוש פעמים ביום בכל התפילות של השמונה עשרה אנו אומרים : "ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דברת ובנה אותה בקרוב בימנו בנין עולם וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין ברוך אתה ה' בונה ירושלים " .הבה נתפלל כלנו שנזכה ליום הגדול הזה .
אמן כן יהי רצון אמן ואמן .
"רבי חנניה בן עקשיה אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר ".
חמישה דברים ארעו את אבותינו בתשעה באב . ואלו הם : נגזר על דור המדבר שלא יכנסו לארץ ישראל ,חרב בית המקדש הראשון , חרב בית המקדש השני, נלכדה ביתר ונחרבה ירושלים .
גזרת הגלות של עם ישראל מתחילה מחטא המרגלים , כאשר מאסו בארץ חמדה והוציאו את דיבת הארץ רעה באומרם : " ארץ אוכלת יושביה " , "אנשיה אנשי מידות" , "ערים בצורות גדולות", ולבסוף " ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו ובעיניהם " כאשר מסרו המרגלים את ה"מסר" הזה לעם : " ותישא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו בלילה ההוא " .
אמר רבי יוחנן " גזרת המרגלים היא ותשעה באב היה . אמר להם הקב"ה :
" אתם בכיתם בכיה של חינם ואני קובע לכם בכיה לדורות ".
בעוון בכיה זו של חינם גזר הקב"ה רק על האבות שחטאו – שלא זכו להכנס לארץ הקודש וכמו שידוע , היה יוצא הכרוז בכל שנה ושנה ומודיע : "יבדלו החיים מן המתים ".
שהיו האבות חופרים קברים וישנים בהם ולא קמים . כן בכל שנה היו 15,000 איש לא קמים לתחיה מקברם עד תום כל הדור ההוא . בשנה האחרונה כלם התעוררו למחרת אמנם תחילה לא האמינו אך לבסוף נוכחו לדעת כי בא הקץ לעוונם .
יום הפטירה היחידי המצויין בתורה הוא של אהרון הכהן (בפר' מסעי) "בחודש החמישי
באחד לחודש ". ממדותיו של אהרון הכהן "אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" .
אנו אומרים "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בבנינה" ולא אומרים יזכה בלשון עתיד . אלא כל מי שמתאבל בהווה מובטח לו שלא רק יזכה אלא גם עתה הוא מרגיש שירושלים הולכת ונבנית . היום סיימנו את ספר תהילים ובסיומו אנו אומרים :" מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל ". שלוש פעמים ביום בכל התפילות של השמונה עשרה אנו אומרים : "ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דברת ובנה אותה בקרוב בימנו בנין עולם וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין ברוך אתה ה' בונה ירושלים " .הבה נתפלל כלנו שנזכה ליום הגדול הזה .
אמן כן יהי רצון אמן ואמן .