נחלק את דרשתנו לשלושה נושאים : א. החודש ב. הארץ ג. המקדש
א. החודש
אם ניקח את אותיות החודש מרחשון ונסדר אותם בסדר שונה נקבל : מ ש ן , ר ו ח . ונסביר :
האות "מ" – מרמזת על המבול שהתחיל בחודש זה כמו שנאמר : " בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחודש השני בשבעה עשר יום לחודש , ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה , וארובות השמים נפתחו " ( בראשית ז'- יא' ) .
האות "ש" – מרמזת על השכינה (לדוגמא : שדי ) .
האות "נ" – מרמזת על נח . לעולם קוראים פרשת נח בחודש חשון . האותיות ר ו ח מרמזות על רוח אלוקים , המוזכרת בפרשת בראשית בבריאת העולם כמו שנאמר :
" ורוח אלוקים מרחפת על פני המים " ( בראשית א'- ב' ) . פירוש רש"י : " כסא הכבוד עומד באויר ומרחף על פני המים ברוח פיו של הקב"ה ובמאמרו כיונה המרחפת על הקן " .
ובפרשת נח " ויעבר אלוקים רוח על הארץ וישכו המים " ( נח ח'-א') . פירוש אורח חיים הקדוש : " ויעבר אלוקים רוח וכו' הכוונה היא להודיע כי ה' ציוה על המים להתגבר כאשר ציוה עליהם בששת ימי בראשית ישרצו המים כמו כן ציוה להם כאן לנהוג בתגבורת " .
לחודש חשון הוסיפו את האותיות מר ואנו קוראים לו מר חשון וזאת משני טעמים :
האחד , בחודש זה אין שום ימי טוב ושמחה והיו בו צרות ליהודים .
והטעם השני על שם המים , כלומר הגשם שהעולם צמא לו ומצפה אליו בחודש זה .
מר פרושו טפת מים כמו שנאמר : " הן גויים כמר מדלי " (ישעיהו מ' – טו' ) – מספר התודעה .
ועוד , כאשר נח שלח את היונה בפעם השניה כמו שנאמר " ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה " ... (נח ח-יא ) פירוש רש"י : טרף , חטף ומדרש אגדה לשון מזון ודרשו חז"ל (במסכת עירובין יח' ) בפיה לשון מאמר : אמרה : " יהיו מזונותי מרורין כזית בידו של הקב"ה ולא מתוקין כדבש בידי בשר ודם " . מרורין מלשון מר , תוספת לחודש חשון .

ב. הארץ
בדרשה על חודש חשון בשנה הקודמת הזכרנו את זכותנו על הארץ בזכות האבות : אברהם , יצחק ויעקב . ונמשיך ,מספרו של הרב שמואל ביבאס הי"ו – " שבת מעין עולם הבא " .
ידועה דרשת חז"ל ( בפסחים מט' ) ;על הפסוק : " תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב " . ( וזאת הברכה לג' – ד' ) אל תקרי מורשה אלא מאורסה . כלומר התורה אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו .וכמו באיש ואשה האירוסין עדיין אינם מתירים אותם אחד לשני , אף שנאסרו כבר על אחרים ורק החופה היא שתתיר אותם זה לזה . בפרשת "וארא" התורה מכנה את ארץ ישראל "מורשה" . " והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם , ליצחק וליעקב , ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' " ( וארא ו' – ה' ) . כלומר גם ארץ ישראל אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו וכאשר שני התנאים יהיו כאן תהיה חופה , כלומר התגשמות התורה בארץ ישראל .

ג. המקדש
אביא בפניכם מקורות מהספר " בני יששכר " מאת הרב צבי אלימלך מדינוב זצ"ל , על נושא " המקדש " . אמרו חז"ל :
הבית הראשון נגד " אברהם אבינו " שקראו "הר" ולא נתקיים .
הבית השני נגד " יצחק אבינו " שקראו "שדה" ולא נתקיים .
הבית השלישי שיהיה במהרה בימנו נגד " יעקב אבינו " שקראו "בית " יהיה קיומו לנצח כעניין שנאמר : בית יעקב לכו ונלכה באור ה' דכתיב : " תתן אמת ליעקב " .
על פי חז"ל ידוע במדרש , המשכן שעשה משה רבינו נשלם בחודש כסלו וציוה ה' להמתין בחינוכו עד ניסן – החודש שבו נולד יצחק אבינו והיה " כסלו " מתבייש ושילם השי"ת שכרו בחינוך בית שני בזמן החשמונאים והוא לדורות – ימי החנוכה בחודש כסלו .
בית ראשון שבנה שלמה המלך נשלם בחודש מרחשון כמבואר : " ובשנה האחת עשרה בירח בול הוא החודש השמיני , כלה הבית לכל דבריו ולכל משפטיו , ויבנהו שבע שנים " ( מלכים א' ו'-לח' ) . והיו כל ישראל מצפין לחנוכת הבית ושלמה היה מצפה שה' יצוהו על חנוכתו – וה' לא ציוה . והיה בית המקדש נעול שנים עשר חודש עד שבא חודש תשרי ונצטוה לחוג בו את חנוכת בית המקדש . ראינו שחשון הפסיד "יום טוב " שלו וזכה בו תשרי . והבטיח ה' לשלם שכרו לעתיד במהרה בימנו בבניין הבית השלישי . לפי זה נראה חינוך כל השלושה בתים באילו שלושת החודשים : תשרי – בית ראשון , חשון – בית שלישי לעתיד לבא . כסלו – בית שני בימי החשמונאים .

ועתה נסביר את הפסוק בתהילים פרק יז' – ה' שאמר דוד המלך ע"ה . " תמך אשורי במעגלותיך , בל נמוטו פעמי " . תמך ר"ת : תשרי , מרחשון , כסלו – כשיושלמו חנוך הבתים של אלו שלושת החודשים אז לא ימוטו פעמי .

אנו תקוה שנזכה כלנו יחד לראות פני משיח צדקנו בנין בית מקדשנו וקיום תורה ומצוות בארץ ישראל אמן כן יהי רצון אמן ואמן