נחלק את דרשתנו לשלושה נושאים : א. החודש ב. הארץ ג. המקדש
א. החודש
אם ניקח את אותיות החודש מרחשון ונסדר אותם בסדר שונה נקבל : מ ש ן , ר ו ח . ונסביר :
האות "מ" – מרמזת על המבול שהתחיל בחודש זה כמו שנאמר : " בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחודש השני בשבעה עשר יום לחודש , ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה , וארובות השמים נפתחו " ( בראשית ז'- יא' ) .
האות "ש" – מרמזת על השכינה (לדוגמא : שדי ) .
האות "נ" – מרמזת על נח . לעולם קוראים פרשת נח בחודש חשון . האותיות ר ו ח מרמזות על רוח אלוקים , המוזכרת בפרשת בראשית בבריאת העולם כמו שנאמר :
" ורוח אלוקים מרחפת על פני המים " ( בראשית א'- ב' ) . פירוש רש"י : " כסא הכבוד עומד באויר ומרחף על פני המים ברוח פיו של הקב"ה ובמאמרו כיונה המרחפת על הקן " .
ובפרשת נח " ויעבר אלוקים רוח על הארץ וישכו המים " ( נח ח'-א') . פירוש אורח חיים הקדוש : " ויעבר אלוקים רוח וכו' הכוונה היא להודיע כי ה' ציוה על המים להתגבר כאשר ציוה עליהם בששת ימי בראשית ישרצו המים כמו כן ציוה להם כאן לנהוג בתגבורת " .
לחודש חשון הוסיפו את האותיות מר ואנו קוראים לו מר חשון וזאת משני טעמים :
האחד , בחודש זה אין שום ימי טוב ושמחה והיו בו צרות ליהודים .
והטעם השני על שם המים , כלומר הגשם שהעולם צמא לו ומצפה אליו בחודש זה .
מר פרושו טפת מים כמו שנאמר : " הן גויים כמר מדלי " (ישעיהו מ' – טו' ) – מספר התודעה .
ועוד , כאשר נח שלח את היונה בפעם השניה כמו שנאמר " ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה " ... (נח ח-יא ) פירוש רש"י : טרף , חטף ומדרש אגדה לשון מזון ודרשו חז"ל (במסכת עירובין יח' ) בפיה לשון מאמר : אמרה : " יהיו מזונותי מרורין כזית בידו של הקב"ה ולא מתוקין כדבש בידי בשר ודם " . מרורין מלשון מר , תוספת לחודש חשון .
ב. הארץ
בדרשה על חודש חשון בשנה הקודמת הזכרנו את זכותנו על הארץ בזכות האבות : אברהם , יצחק ויעקב . ונמשיך ,מספרו של הרב שמואל ביבאס הי"ו – " שבת מעין עולם הבא " .
ידועה דרשת חז"ל ( בפסחים מט' ) ;על הפסוק : " תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב " . ( וזאת הברכה לג' – ד' ) אל תקרי מורשה אלא מאורסה . כלומר התורה אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו .וכמו באיש ואשה האירוסין עדיין אינם מתירים אותם אחד לשני , אף שנאסרו כבר על אחרים ורק החופה היא שתתיר אותם זה לזה . בפרשת "וארא" התורה מכנה את ארץ ישראל "מורשה" . " והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם , ליצחק וליעקב , ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' " ( וארא ו' – ה' ) . כלומר גם ארץ ישראל אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו וכאשר שני התנאים יהיו כאן תהיה חופה , כלומר התגשמות התורה בארץ ישראל .
ג. המקדש
אביא בפניכם מקורות מהספר " בני יששכר " מאת הרב צבי אלימלך מדינוב זצ"ל , על נושא " המקדש " . אמרו חז"ל :
הבית הראשון נגד " אברהם אבינו " שקראו "הר" ולא נתקיים .
הבית השני נגד " יצחק אבינו " שקראו "שדה" ולא נתקיים .
הבית השלישי שיהיה במהרה בימנו נגד " יעקב אבינו " שקראו "בית " יהיה קיומו לנצח כעניין שנאמר : בית יעקב לכו ונלכה באור ה' דכתיב : " תתן אמת ליעקב " .
על פי חז"ל ידוע במדרש , המשכן שעשה משה רבינו נשלם בחודש כסלו וציוה ה' להמתין בחינוכו עד ניסן – החודש שבו נולד יצחק אבינו והיה " כסלו " מתבייש ושילם השי"ת שכרו בחינוך בית שני בזמן החשמונאים והוא לדורות – ימי החנוכה בחודש כסלו .
בית ראשון שבנה שלמה המלך נשלם בחודש מרחשון כמבואר : " ובשנה האחת עשרה בירח בול הוא החודש השמיני , כלה הבית לכל דבריו ולכל משפטיו , ויבנהו שבע שנים " ( מלכים א' ו'-לח' ) . והיו כל ישראל מצפין לחנוכת הבית ושלמה היה מצפה שה' יצוהו על חנוכתו – וה' לא ציוה . והיה בית המקדש נעול שנים עשר חודש עד שבא חודש תשרי ונצטוה לחוג בו את חנוכת בית המקדש . ראינו שחשון הפסיד "יום טוב " שלו וזכה בו תשרי . והבטיח ה' לשלם שכרו לעתיד במהרה בימנו בבניין הבית השלישי . לפי זה נראה חינוך כל השלושה בתים באילו שלושת החודשים : תשרי – בית ראשון , חשון – בית שלישי לעתיד לבא . כסלו – בית שני בימי החשמונאים .
ועתה נסביר את הפסוק בתהילים פרק יז' – ה' שאמר דוד המלך ע"ה . " תמך אשורי במעגלותיך , בל נמוטו פעמי " . תמך ר"ת : תשרי , מרחשון , כסלו – כשיושלמו חנוך הבתים של אלו שלושת החודשים אז לא ימוטו פעמי .
אנו תקוה שנזכה כלנו יחד לראות פני משיח צדקנו בנין בית מקדשנו וקיום תורה ומצוות בארץ ישראל אמן כן יהי רצון אמן ואמן
א. החודש
אם ניקח את אותיות החודש מרחשון ונסדר אותם בסדר שונה נקבל : מ ש ן , ר ו ח . ונסביר :
האות "מ" – מרמזת על המבול שהתחיל בחודש זה כמו שנאמר : " בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחודש השני בשבעה עשר יום לחודש , ביום הזה נבקעו כל מעינות תהום רבה , וארובות השמים נפתחו " ( בראשית ז'- יא' ) .
האות "ש" – מרמזת על השכינה (לדוגמא : שדי ) .
האות "נ" – מרמזת על נח . לעולם קוראים פרשת נח בחודש חשון . האותיות ר ו ח מרמזות על רוח אלוקים , המוזכרת בפרשת בראשית בבריאת העולם כמו שנאמר :
" ורוח אלוקים מרחפת על פני המים " ( בראשית א'- ב' ) . פירוש רש"י : " כסא הכבוד עומד באויר ומרחף על פני המים ברוח פיו של הקב"ה ובמאמרו כיונה המרחפת על הקן " .
ובפרשת נח " ויעבר אלוקים רוח על הארץ וישכו המים " ( נח ח'-א') . פירוש אורח חיים הקדוש : " ויעבר אלוקים רוח וכו' הכוונה היא להודיע כי ה' ציוה על המים להתגבר כאשר ציוה עליהם בששת ימי בראשית ישרצו המים כמו כן ציוה להם כאן לנהוג בתגבורת " .
לחודש חשון הוסיפו את האותיות מר ואנו קוראים לו מר חשון וזאת משני טעמים :
האחד , בחודש זה אין שום ימי טוב ושמחה והיו בו צרות ליהודים .
והטעם השני על שם המים , כלומר הגשם שהעולם צמא לו ומצפה אליו בחודש זה .
מר פרושו טפת מים כמו שנאמר : " הן גויים כמר מדלי " (ישעיהו מ' – טו' ) – מספר התודעה .
ועוד , כאשר נח שלח את היונה בפעם השניה כמו שנאמר " ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה " ... (נח ח-יא ) פירוש רש"י : טרף , חטף ומדרש אגדה לשון מזון ודרשו חז"ל (במסכת עירובין יח' ) בפיה לשון מאמר : אמרה : " יהיו מזונותי מרורין כזית בידו של הקב"ה ולא מתוקין כדבש בידי בשר ודם " . מרורין מלשון מר , תוספת לחודש חשון .
ב. הארץ
בדרשה על חודש חשון בשנה הקודמת הזכרנו את זכותנו על הארץ בזכות האבות : אברהם , יצחק ויעקב . ונמשיך ,מספרו של הרב שמואל ביבאס הי"ו – " שבת מעין עולם הבא " .
ידועה דרשת חז"ל ( בפסחים מט' ) ;על הפסוק : " תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב " . ( וזאת הברכה לג' – ד' ) אל תקרי מורשה אלא מאורסה . כלומר התורה אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו .וכמו באיש ואשה האירוסין עדיין אינם מתירים אותם אחד לשני , אף שנאסרו כבר על אחרים ורק החופה היא שתתיר אותם זה לזה . בפרשת "וארא" התורה מכנה את ארץ ישראל "מורשה" . " והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אותה לאברהם , ליצחק וליעקב , ונתתי אותה לכם מורשה אני ה' " ( וארא ו' – ה' ) . כלומר גם ארץ ישראל אינה כנשואה לעם ישראל אלא רק מאורסת לו וכאשר שני התנאים יהיו כאן תהיה חופה , כלומר התגשמות התורה בארץ ישראל .
ג. המקדש
אביא בפניכם מקורות מהספר " בני יששכר " מאת הרב צבי אלימלך מדינוב זצ"ל , על נושא " המקדש " . אמרו חז"ל :
הבית הראשון נגד " אברהם אבינו " שקראו "הר" ולא נתקיים .
הבית השני נגד " יצחק אבינו " שקראו "שדה" ולא נתקיים .
הבית השלישי שיהיה במהרה בימנו נגד " יעקב אבינו " שקראו "בית " יהיה קיומו לנצח כעניין שנאמר : בית יעקב לכו ונלכה באור ה' דכתיב : " תתן אמת ליעקב " .
על פי חז"ל ידוע במדרש , המשכן שעשה משה רבינו נשלם בחודש כסלו וציוה ה' להמתין בחינוכו עד ניסן – החודש שבו נולד יצחק אבינו והיה " כסלו " מתבייש ושילם השי"ת שכרו בחינוך בית שני בזמן החשמונאים והוא לדורות – ימי החנוכה בחודש כסלו .
בית ראשון שבנה שלמה המלך נשלם בחודש מרחשון כמבואר : " ובשנה האחת עשרה בירח בול הוא החודש השמיני , כלה הבית לכל דבריו ולכל משפטיו , ויבנהו שבע שנים " ( מלכים א' ו'-לח' ) . והיו כל ישראל מצפין לחנוכת הבית ושלמה היה מצפה שה' יצוהו על חנוכתו – וה' לא ציוה . והיה בית המקדש נעול שנים עשר חודש עד שבא חודש תשרי ונצטוה לחוג בו את חנוכת בית המקדש . ראינו שחשון הפסיד "יום טוב " שלו וזכה בו תשרי . והבטיח ה' לשלם שכרו לעתיד במהרה בימנו בבניין הבית השלישי . לפי זה נראה חינוך כל השלושה בתים באילו שלושת החודשים : תשרי – בית ראשון , חשון – בית שלישי לעתיד לבא . כסלו – בית שני בימי החשמונאים .
ועתה נסביר את הפסוק בתהילים פרק יז' – ה' שאמר דוד המלך ע"ה . " תמך אשורי במעגלותיך , בל נמוטו פעמי " . תמך ר"ת : תשרי , מרחשון , כסלו – כשיושלמו חנוך הבתים של אלו שלושת החודשים אז לא ימוטו פעמי .
אנו תקוה שנזכה כלנו יחד לראות פני משיח צדקנו בנין בית מקדשנו וקיום תורה ומצוות בארץ ישראל אמן כן יהי רצון אמן ואמן