היום חל יום העישון הבינלאומי. על פי הנתונים המתפרסמים מידי שנה, תופס העישון מקום נכבד בתור גורם תמותה. כיצד מתייחסת ההלכה היהודית לעישון?
ודאי שאסור לעשן. וכבר פורסם פעמים רבות על ידי חכמי ישראל אלף נימוקים שלא לעשן, כי זה מזיק והורג אנשים. בעבר נזקי העישון לא היו ידועים וגדולי ישראל לא נקטו עמדה. אדרבה, חשבו אז שזה מועיל לבריאות וטוב לעיכול. יותר ויותר התברר שזה מזיק, וממילא הדבר נאסר. כל התירוצים שבעולם לא מועילים כלום ואסור לעשן.
אז איך זה שגם דתיים, בעיקר חרדים, ממשיכים לעשן?
יש ספר "מכתב מאליהו" של הגאון הרב אליהו דסלר, בו הוא מספר בפרק על בחירה חופשית בענוותנותו על כך שהוא משתעל כל הלילה כתוצאה מעישון, וגומר בדעתו שלא לעשן. אחר כך הוא אומר לעצמו: עוד סיגריה אחת, ושוב מקבל על עצמו שלא לעשן וחוזר חלילה. הוא מדבר על כך שיש בחירה חופשית עם מאבק נגד יצר הרע. בהערות של המוציאים לאור, נכתב בשם תלמידיו שבסוף הפסיק לעשן. מה זה משנה אם אלו דתיים או לא דתיים. למי שכבר התרגל קשה מאוד בלי לעשן, משום שהעישון מרגיע אותו. העישון מפריש חומרים מרגיעים. אדם רגיל אינו זקוק לאותם חומרים מרגיעים של העישון, כי באופן טבעי המוח מפריש חומרים מרגיעים. אצל מי שהתחיל לעשן, המוח הפסיק להפריש ואדם יוצא קרח מכאן ומכאן, כי את מה שמוח מפריש אין לו, ואם מפסיק לעשן – גם כן אין לו. לכן אנו מבינים שקשה מאוד להפסיק לעשן. לכן מה שצריך זה לא להתחיל.
למה אנשים לא מפחדים מעישון לפחות כמו מפיגועים, והרי העישון גורם הרבה יותר נזק?
זה מה שהסברתי. קשה להילחם נגד יצר הרע. זה לא דבר פשוט. מי שלא מעשן אינו מבין את הקושי שיש בלהפסיק לעשן. הוא לא מבין שזה מרגיע את הבנאדם. צריך לשאול את האנשים מדוע הם נכנעים ליצר הרע. הם התרגלו לעשן ואומרים "יהיה בסדר". אבל כיום פחות ופחות אנשים מעשנים.
ומה לגבי אנשים שלא מעשנים? מדוע הם חוששים יותר מפיגועים, הרי עישון פסיבי מסוכן יותר?
נכון, אבל צריך לשאול אותם. אלו מחקרים סוציולוגיים. התורה לא מתארת את מה שיש, התורה מתארת את מה שצריך להיות. אני יכול לענות לך את מה שצריך להיות, ולא למה אנשים אלה טועים בזה, ואלה טועים בדבר אחר. הרבה אנשים עלי אדמות טועים, ולא רק בתחום הזה. אתה שואל שאלה כללית.
איך צריך להיאבק בנגע העישון?
קודם לאסור בחוק, כמו בהרבה ממדינות העולם, עישון במקומות ציבוריים.
דבר שכבר נעשה…
נכון. והדבר השני, שצריך אופנסיבה (התקפה) הסברתית תקשורתית חזקה מאוד. בקליפורניה הוציאו מליארדים על המלחמה הזו ממיסים על סיגריות, אבל חסכו פי עשר מליארדים ממה שזה עולה. ראיינו אנשים שנעשו חולים בעקבות העישון שסיפרו על הניתוחים שעברו. הראו תמונות של אנשים לפני ואחרי מחלות העישון. לקחו את הפרסומת לסיגריות עם הקאובוי, וכתבו שהוא אומר לסוס שלו: אני לא מפחד למות, אני מפחד מכימותראפיה. הם הבינו שצריך להפחיד את האנשים. יראת העונש זה גם בסדר.