גאוות יחידה - חיובית

אנו מחונכים לכך שיש אירועים, מצוות, חוויות שמוטלים עלינו כל השנה, ובכל זאת נקבע להם זמן מיוחד על לוח השנה.

במצוות התשובה, למשל, אנחנו מצווים כל השנה, ויחד עם זאת עשרת ימי תשובה הם ימים שמסוגלים יותר לתשובתו של האדם "דרשו ה' בהימצאו קראוהו ביותו קרוב". היכולת לקבוע זמן מיוחד למעשים שאנו עמלים עליהם בכל השנה כולה, יש להם ערך ומשמעות לשגרה החינוכית.

וכך בציון "שבוע החמ"ד". יש מקום וחשיבות יתירה, למערכת חינוכית, לחזק בתוכה את גאוות היחידה שלה היא משתייכת.

(לכאורה, גאווה זו מידה פסולה?! ובכל אופן מצאנו על המשכן , את הפסוק: וַיָּבֹאוּ כָּל אִישׁ אֲשֶׁר נְשָׂאוֹ לִבּוֹ וְכֹל אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אֹתוֹ הֵבִיאוּ אֶת תְּרוּמַת ה' לִמְלֶאכֶת אֹהֶל מוֹעֵד וּלְכָל עֲבֹדָתוֹ וּלְבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ.(שמות, ל"ה, כא). ולמרות שמידת הגאווה וגבהות הלב היא מידה מגונה, הכתוב משבח את המתנדבים למשכן. הרמב"ן הבין את נשיאות הלב - כ "גאוה חיובית"... להעז ולעשות את עבודת המשכן, מבלי שהוכשרת לכך... לחוש בתוכך שאתה שם - ולהתנדב לעשות את מלאכת המשכן! תחושה פנימית של שליחות , של רוח גדולה המפעמת בך לעשות למען הכלל).

יש גאוות יחידה חיובית, שיש בה מחויבות ושליחות להיות בין מוסרי התורה בעם ישראל, מתוך ענווה גדולה.

בהתרגשות ובתפילה גדולה אנו עומדים בסיומו של שבוע החמ"ד, זו השנה השישית שאנו זוכים להקדיש שבוע שלם לחזק, להעצים, להעלות על נס את ערכי החינוך הממלכתי דתי, להביט בשמחה ובעין טובה על כל המטען הגדול שאנחנו זוכים לשאת בשליחותנו החינוכית, ולהעצים את הערכים הללו של תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל בקרבנו ובקרב תלמידינו.

לצד הפעילות הארצית שאנו מקיימים זכינו לקבל תכניות בית ספריות רבות - יישוביות ומחוזיות לשבוע החמ"ד, יש הרגשה נפלאה של עשייה שעולה מן השטח, ומובן שתפקידנו הגדול הוא להביא את הרוח הזאת של שבוע החמ"ד אל כל אחד ואחת מתלמידינו ותלמידותינו, אל ההורים, אל המחנכים ואל הקהילה כולה.

הרב זצ"ל, בעולת ראי"ה, כתב על "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל": "ההשתלמות המאושרת, שאליה ראוי שיכסוף האדם תמיד בכל חייו ללא הרף, היא מיוסדת על שתי בחינות יסודיות... האחת...להיות האדם תמיד שואף להתעלות, לעלות אל על במעלות הקודש...והשנייה היא הבסיסיות של העמדה , התוכן השומר את המצב שלא יהורס...האהל והמשכן, הם שני השמות של בית הדירה.. האהל מסמן את היסוד המטלטל...שכוונתה היא תמיד השתנות.. המשכן מסמן את היסוד המנוחתי שיש בין מסע למסע..."

בכל השנה כולה אנחנו נמצאים במסע חינוכי ארוך חשוב, שכולו עשייה חינוכית משמעותית. חתירה למצוינות לימודית ורוחנית, בבחינת "אהל"... מסירות נפש ללא הפסקה ולעיתים ללא שהות להתבוננות פנימית..

ארבע מתפקידי החמ"ד

לקראת שבוע החמ"ד, יש מקום להעמיק מעט, בבחינת "משכן", לחזור "על הראשונות"...ולנסות לחזק ולהזכיר לכולנו, משהו מבסיס התפיסה של החינוך הממלכתי דתי. שבוע החמ"ד מאפשר לעצור לרגע, ולהתבונן ביסודות של החמ"ד, ולשאול את השאלות המתבקשות בזמן של חשבון נפש. בעצירה, יש מקום לבדוק את המקום שבו אנו שוכנים... היש שכינה עמנו?.. לאן הגענו? ומה עוד עומד לפנינו.

אולי נכון לציין ארבעה תפקידי "מאקרו" נוספים של החמ"ד:

1. החמ"ד רואה זכות שכל תלמיד במדינת ישראל המבקש ללמוד בחמ"ד ימצא את מקומו באופן מיטבי וירגיש שהוא חלק ממשפחת החמ"ד. החובה לחינוך כל ילדי ישראל לערכיה של תורה ברוח הציונות הדתית, נמצא בבסיס התפיסה שלנו. המשמעות הפשוטה היא, שאנחנו, חלילה, לא ממיינים תלמידים, ולא "שוטרי תנועה"... אנו מאמינים בכל לב ונפש, שכל תלמיד זכאי לומר "שמע ישראל" ובשמחה גדולה אנו זוכים להתחנך עם כל מי שרואה בחינוך הממלכתי דתי בית.

2. בכל ההיסטוריה המרשימה של החמ"ד, החמ"ד ראה בקליטת העלייה ובשילוב תלמידים עולים, ערך עליון. ב"ה אנו זוכים גם בשנים האחרונות לראות בעינינו "בשוב ה' ציון" ועולים רבים נקלטים בחמ"ד. זו בשורה גדולה, מחויבות אדירה, של בתי החינוך וכל חברי הקהילה.

3. החמ"ד הוא אולי המסגרת הכמעט יחידה בארץ, שמאחדת בתוכה את כל מגוון הציבור הציוני דתי. (תנועות נוער ציוניות דתיות יש שלוש, לא כל הציבור הציוני דתי נמצא במפלגה אחת, ועוד). יש לכך משמעות רבה ועמוקה. חרטנו על דגלנו : "חמ"ד - בית חינוך כמשפחה". זה בוודאי כיוון וסימן דרך, בתוך בתי הספר וגני הילדים. "כל המלמד את בן חברו תורה כאילו ילדו" במשפחה - יש אהבה, הקשבה, יחס אישי, רצון לגילוי כל הכוחות והסגולות הטמונים בכל תלמיד, שאיפה למצוינות ועוד. אך "בית חינוך כמשפחה" הוא שאיפה למבט של כל הגוונים בחמ"ד להיות בגאווה גדולה, שייכים לאותה משפחה. "כולם אהובים, כולם ברורים וכולם מקבלים..זה מזה..." זה החזון, זו התפילה ולשם אנחנו מבקשים ללכת.

4.אחד היעדים שרשמנו לעצמנו, נקרא- יש"י (יחד שבטי ישראל). החמ"ד מחויב לחינוך הבאים בשעריו, לחינוך לתורה ויראת שמים ברוח הציונות הדתית. ומתוך אותה תפיסה של המקום הייחודי שלנו, אנחנו מבקשים לראות אותנו בתוך ה"יחד" של עם ישראל כולו. "בסוד היחיד והיחד" כתב הרב סלוביצ'יק, וזה אמנם סוד גדול... כיצד מתחנכים עם תלמידים לחיזוק הזהות הציונית דתית שלנו, מתוך הבנה עמוקה ומחויבות עליונה שהמשפחה הגדולה שלנו היא עם ישראל כולו!

נתפלל כולנו להמשיך לזכות לחיות בשליחות החינוכית בעבודת הקודש, באמונה ובאהבה גדולה!

חג חמ"ד שמח לכולנו