לאחר כמה חודשים של מלחמה, ענף הבנייה הישראלי נקלע למשבר חמור של ידיים עובדות, זאת לאחר שמספר העובדים הפעילים כיום צנח מכ-17 אלף, ל-13 אלף בלבד. לצד איסור כניסתם של מאה אלף פועלים פלסטיניים, עשרות אלפי פועלים ממדינות זרות עזבו את הארץ מאז החלה המלחמה.

עקב המצב, הממשלה התכנסה לאחרונה כדי לדון באפשרויות שיקום הענף, ובין היתר החליטה לתת אפשרות להגעת עובדים ב"מסלול פרטי", ולא רק על ידי הסכמים בין מדינתיים (בילטרליים). כך, המדינה מתקשרת עם חברות כוח אדם פרטיות ולראשונה ללא התערבות ממשלתית.

700 עד 1,000 פועלים בשבוע

אלפי פועלים הודים יגיעו לישראל בהדרגה על מנת לחזק את התעשייה, הראשונים ינחתו כבר בנמל התעופה בן גוריון בעוד כשבוע וחצי. בימים אלה פועל משרד השיכון לקדם החלטה נוספת בה יתקבל אישור להביא עוד כ-10,000 פועלים זרים נוספים. לאורך כל התקופה נבחנו אפשרויות להעסקת עובדים ממקסיקו, קנייה ומלאווי, אך התהליך לא הניב פרי לעת עתה.

ההגבלה על הודו הוסרה

תחילה, על מנת למנוע השתקעות או הגירה של העובדים בארץ, מדינת ישראל הגבילה ייבוא פועלים ממדינות בעלות בעלת שיעור תל"ג נמוך מישראל, מה שמנע לייבא ידיים עובדות ממדינות כמו הודו, סרי לנקה ועוד. בעקבות המשבר החמור, ההגבלה הזאת הוסרה.