למרות ההתחייבות בהסכמים הקואליציוניים כי בתוך 60 יום תוקם ועדה שתבחן שינויים בסעיף הנכד שבחוק השבות, בקואליציה התעלמו מהנושא וכעת יצטרכו להתמודד עם הצעת חוק שתדרוש מהם להכריע, האם הם בעד שינוי סעיף הנכד, או נגדו. 

חבר הכנסת אבי מעוז, שמתוסכל מאי העמידה בהסכמים הקואליציונים עליהם חתם עם נתניהו, התחיל להגיש הצעות חוק בלי תיאום עם הקואליציה, ואתמול (ב') הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לשינוי חוק השבות כך שסעיף הנכד יימחק מהחוק. מפלגות הציונות הדתית ויהדות התורה שדרשו את ביטול סעיף הנכד בהסכמים הקואליציוניים, יצטרכו להחליט אם הם מצביעים בעד החוק או נגדו.

נתניהו - חוק השבות ישונה? צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בדברי ההסבר לחוק כתב ח"כ מעוז: "על פי הדין הקיים, הגדרת הדת והלאום כיהודי במרשם האוכלוסין אינה מתקבלת בהכרח בהתאם לנפקות הלכתית והיא כפופה להגדרת יהודי בחוק השבות. לעומת זאת, כאשר מדובר בנישואים וגירושין, על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) אלו מתקיימים בהתאם להגדרת יהודי על פי ההלכה היהודית. הדבר יוצר דיסהרמוניה, ומביא לידי בעיות שונות ואף כרוך לעיתים בהטעיית האזרחים הסבורים כי בשל רישומם כיהודים במרשם האוכלוסין, הרי שהגדרה זו גם תוכר לצורך נישואין וגירושין.



לפיכך, מוצע להסדיר את הגדרת המונח יהודי בדברי החקיקה כך שתתקבל משמעות אחידה – על פי ההלכה היהודית. כיוון שמדינת ישראל הינה מדינה יהודית, הרי שמתבקש הדבר כי הגדרת המונח יהודי תוגדר בהתאם להגדרה הלכתית מקובלת המוכרת על ידי האינסטנציות המשפטיות המוכרות במשפט הישראלי".