במהלך השנה שחלפה התקבלו בער"ן למעלה מ- 188,000 פניות מנשים בטלפון ובשירות האונליין, המהוות 62.5% מהפניות לעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית). ניתוח הפניות לפי גיל מלמד כי מתבגרות עד גיל 17 פונות לסיוע בשיעור כמעט כפול ממתבגרים. בגילאי 25 ל35 שיעור הפניות של גברים גבוה מנשים בכעשרה אחוזים. בגיל 65 ומעלה פניות נשים גבוהות משמעותית מאלו של גברים.

ניתוח תכני הפניות של נשים מלמד על הנסיבות המרכזיות שהובילו אותן לפנות לעזרה: 21% מהפניות של נשים התקבלו על רקע מצוקה נפשית חריפה, כאב נפשי ודיכאון (לעומת 30% מפניות גברים באותו נושא). 23.5% מפניות נשים עסקו בבדידות (לעומת 26% מהפניות של גברים) ו 7% בחרדה וטראומה (לעומת 5% מפניות גברים). זוגיות תפסה נפח של 8% מפניות נשים (לעומת 6% מפניות גברים). נפח דומה תפסו סוגיות של הורות בקרב נשים, כאשר גברים לעומתן פנו לסיוע בנושא זה 60% פחות.

10% מהפניות של נשים עסקו בקושי סביב מערכות יחסים חברתיות (לעומת 6% מפניות גברים). נשים, באופן שונה מגברים, פונות יותר לעזרה, לא רק מתוך דאגה לעצמן אלא בעקבות דאגה ליקרים ללבן, בעיקר ילדים, בני זוג והורים מבוגרים ומשתפות בתחושת חוסר האונים אל מול סבל שחווים הסובבים. עוד עולה מהנתונים כי פניות נשים בנושא תעסוקה ומצוקה כלכלית נמוכות ב 30% מפניות גברים בנושא. פניות בנושא פגיעה מינית ואלימות במשפחה מגיעות מנשים בשיעור כפול מפניות גברים. הזדקנות מהווה נושא המעסיק נשים בפניות לתמיכה פי 3 מאשר גברים.

לדברי ד"ר שירי דניאלס, המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן: "הנטייה המוגברת של נשים ביחס לגברים לפנות לעזרה ונכונותן לקבל תמיכה מהווה גורם מגן של חוסן. הימנעותם היחסית של גברים לפנות לקבלת עזרה, גם בעת מצוקה חריפה, הופכת אותם לקבוצת סיכון. תפיסות תרבותיות ומגדריות מסורתיות נוקשות מקשות על גברים לקבל עזרה, היות שזו נתפסת כביטוי לחולשה. על כל אותן מאות אלפי פניות נשים שהיו חזקות ברגעים חלשים ופנו אלינו לקבלת עזרה, נמצאות לצערי הרבה יותר נשים אחרות המצויות ברגע זה ממש במצוקה גדולה. בין אם מדובר במצוקה תוך אישית הקשורה לכאב נפשי, דיכאון או חרדה, ובין אם מדובר מצוקה בין אישית של קושי ומשבר סביב מערכות יחסים משמעותיות – זוגיות, הורות או חברות – הדרך להקלה עוברת דרך שיחה אנושית פשוטה ורגישה. על קווי ער"ן ומעבר למסך המחשב אין צורך לשמור על תדמית "החזקה" או "אם השנה", אפשר להיות מי שאנחנו על כל החששות, האכזבות, הציפיות והחלומות. אפשר להישיר מבט למערכות היחסים שאנחנו מנהלות, לאתגרי ההורות ולדילמות מעולם העבודה, אפשר לחשוף את הצורך בקרבה, להפיג את הבדידות ולזכות בהקשבה ובתמיכה".

דניאלס עוד הוסיפה: "על מנת לטפח ולשמר רווחה נפשית, לא מספיק רק למנוע הישנות של מצוקה רגשית או להתמודד נכון עמה, אלא יש לסגל לעצמנו גישה מיטבית. מיטביות פירושה לא רק היעדר מצוקה אלא ממוש עצמי המכוון למתן מענה לצרכים הרגשיים שלנו וחתירה נחושה לקראת התפתחות ותחושת משמעות. נשים בעלות רווחה נפשית גבוהה חשות שביעות רצון וסיפוק בחייהן, גישתן חיובית והן נוטות להקרין זאת על סביבתן. לעומתן, נשים בעלות רווחה נפשית נמוכה מתמודדות לרוב עם מצוקה רגשית שעלולה להוות מכשול למערכות היחסים שהן מנהלות ולביצוע משימות יום יומיות בתחומי הקריירה, המשפחה והחברה. רווחה נפשית נמוכה פוגעת משמעותית בשמחת החיים ובתחושת המסוגלות שלנו. בדומה לבריאות הפיסית, גם רווחה נפשית היא חיונית לחיים מספקים ומאושרים. בעזרת תמיכה וסיוע מתאימים, יש ביכולתנו לחולל שינוי של ממש ולחיות את החיים שכולנו ראויות להם". 

נשים – אל תישארו לבד. בער"ן יש תמיד מי שמקשיב - חייגו  1201, 24 שעות ביממה, או פנו אונליין דרך אתר העמותה: www.eran.org.il (סיוע אנונימי באמצעות צ'אט, וואטסאפ, מייל ופורום)