פתרון החידה

הפעם אכתוב ללא חרוזים
המשקל גם לא יתפוס נפח
אכתוב חידה ללא התחשבות בחריזה ובמשקל השירי של המילים, כדרך כתיבתה של המשוררת זלדה, שבה
הרעיון והתשוקה הם הנושא ולא החרוזים והמשקל

בלי להבין כלום:
יקטר, יענו סלב...
לשורה זו צריך להתייחס כרצף אותיות ולא כמשפט בעל משמעות
תוציא לו את העין, צמצם פערים,
השמיטו את האות עי''ן מרצף האותיות הנ''ל וצרפו אותן למילה אחת ללא רווחים
תקבלו את המילה יקטרינוסלב


תמצא מקורה ברוסיה או באוקראינה,
ימצא שם עיר הולדתה של זלדה, שהייתה בעבר תחת שלטון האימפריה הרוסית והיום היא באוקראינה. לכן...
תלוי באיזו שנה.

בחורבה האישית שלה נוצר מפגש
כאשר התחתנה ובכך בנתה חורבה מחורבות ירושלים, כפי שמובן מדברי חז''ל, נוצר מפגש מיוחד
בין תלמידי רבי ישראל ובין תלמידי ר' ישראל.
בין העולם של חב''ד, תלמידי ר' ישראל בעל שם טוב, לעולם של תלמידי תנועת המוסר, תלמידי ר' ישראל סלנטר, ממנו הגיע בעלה, חיים אריה מישקובסקי.

זכרו, היא והשביעי, ששני בשני הוא לה
זכרו זלדה והאדמו''ר השביעי והאחרון לבית לובביץ', שהם בני דודים. ושמרו על קשר משמעותי.
(קרובים בקרבה של דור שני, דור הבנים, נקראת בפי חז''ל שני בשני.)

למרות עינו הפקוחה על מרחבי הגלובוס.
למרות שהרבי מלובביץ' היה עסוק בגילוי שם שמים בכל מרחבי העולם, לא שכח את קרבת המשפחה ונתן לה מקום וערך

מה שמה שנתנו לה אביה ואימה?
שורה זו מיוסדת על שירה המפורסם 'לכל איש יש שם', אחת השורות היא: 'לכל איש יש שם שנתנו לו אביו ואימו'.

קצת על זלדה

זלדה, שמה פורט בעדינות על מיתרי הלב.
אישה שעלתה מרוסיה, בדור של בניין ואתגרים לציבור בכלל ולכל אדם בארץ ישראל באופן אישי.
ילדים ביולוגיים לא ילדה אבל השאירה אחריה מורשת כתובה, רוחנית ומרוממת.
הרקע ממנו צמחה הוא משפחה חבד"ית, ממשפחת אדמו"רי חב"ד.
הרוח החסידית עליה גדלה ליוותה אותה ומצאה ביטוי ביצירתה.
לאורך החיים שמרו היא ובן דודה הרבי מלובביץ' על קשר והערכה הדדית.

אומר דבר בזהירות, כיוון שאני מעלה זאת רק כתחושה שלי.
עובדה היא שבכתיבת השירים לא עמלה לחרוז חרוזים ולהתאים את קצב ומשקל השורות.
מתחבר לי לאישיותה הכוספת והפנימית.
האמת הפנימית העסיקה אותה יותר מאשר היופי החיצוני.

התאלמנה כשלוש עשרה שנים טרם פטירתה.

אי אפשר שלא לצרף כאן את השיר המפורסם שגם הוא עשה לה שם:

לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ אֱלֹהִים וְנָתְנוּ לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ קוֹמָתוֹ וְאֹפֶן חִיּוּכוֹ וְנָתַן לוֹ הָאָרִיג,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָתְנוּ לוֹ הֶהָרִים וְנָתְנוּ לוֹ כְּתָלָיו,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתְנוּ לוֹ הַמַּזָּלוֹת וְנָתְנוּ לוֹ שְׁכֵנָיו,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָתְנוּ לוֹ חֲטָאָיו וְנָתְנָה לוֹ כְּמִיהָתוֹ,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָתְנוּ לו שׂונְאָיו וְנָתְנָה לוֹ אַהֲבָתוֹ,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָתְנוּ לוֹ חַגָּיו וְנָתְנָה לוֹ מְלַאכְתוֹ,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָתְנוּ לוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּׁנָה וְנָתַן לוֹ עִוְרוֹנוֹ,
לְכָל אִישׁ יֵשׁ שֵׁם שֶׁנָּתַן לוֹ הַיָּם וְנָתַן לוֹ מוֹתוֹ.

 

לכל החידות

 

 


בשיתוף מטעם חברת פמ״י ומשרד ירושלים ומורשת