ביממה האחרונה זוהו 350 שיגורים לעבר ישראל מרצועת עזה, זאת לאחר שבוע של מתחילות בדרום. עם פתיחת מבצע "עלות השחר", מפרט פיקוד העורף את ההנחיות לציבור עם הישמע אזעקה. במהלך השבת נורו רקטות רבות לעבר ישראל, כאשר מכוניות חונות נפגעו באשקלון, רקטות נפלו בים מול חופי המרכז, ליד קיבוץ במועצה האזורית אשכול פרצה שריפה בעקבות נפילת פצצת מרגמה ורקטה פגעה ישירות בבית בשדרות. 

לאחר השיגורים והאזעקות בגוש דן ואזור המרכז, התלוננו אזרחים רבים כי הצופרים המתריעים מפני נפילה אפשרית של רקטה לא תקינים. אולם בפיקוד העורף מדגישים כי האזעקות פועלות באופן דיפרנציאלי, כלומר, רק בשכונות שבהן יש חשש לנפילת רקטה או שברי יירוט, זאת כדי לאפשר שגרת חיים מקסימלית. בשנים האחרונות הגדיל צה"ל עוד ועוד את מספר אזורי ההתרעה וכיום הם עומדים על 1,800.

צילום: דובר צה"ל

הנחיות פיקוד העורף לשוהים במבנה

 היכנסו למרחב מוגן בהתאם ליכולת להגיע אליו בזמן ההתגוננות העומד לרשותכם ולמיגון הקיים בסביבתכם, לפי סדר העדיפויות הבא:

• ממ"ד (מרחב מוגן דירתי), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי), או מקלט - סגרו את הדלת על ידי סיבוב הידית בזווית של 90 מעלות וודאו שחלון הפלדה החיצוני וחלון הזכוכית הפנימי סגורים.

• חדר מדרגות פנימי - ללא חלונות, פתחים וקירות חיצוניים. שבו על מדרגות ולא בחלל הקומה. בבניין מעל שלוש קומות - יש לשהות בגרם מדרגות שיש מעליו שתי קומות לפחות. בבניין מתחת לשלוש קומות - יש לשהות בקומה האמצעית.

• חדר פנימי - עם כמה שפחות קירות חיצוניים, חלונות ופתחים. שבו בפינה פנימית, מתחת לקו חלונות ולא מול הדלת. מטבח, מקלחת או שירותים אינם יכולים לשמש כחדר פנימי.

הנחיות פיקוד העורף לשוהים ברכב

• עצרו בצד הדרך, צאו מהרכב והיכנסו למקלט או לחדר מדרגות במבנה קרוב.

• אם לא ניתן להגיע למבנה בפרק הזמן העומד לרשותכם - צאו והתרחקו מהרכב מעבר לשולי הדרך או לגדר ההפרדה, שכבו על הקרקע והגנו על הראש באמצעות הידיים.

• רק אם לא ניתן לצאת מהרכב, עצרו בצד הדרך והתכופפו מתחת לקו החלונות.