לראשונה מאז פרוץ הקורונה התקיים הבוקר (ב') כנס "השקעות, הוגנות והלכה" שיזמה "אביב בית השקעות" בהשתתפות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, בכירי שוק ההון וענף הנדל"ן, פוליטיקאים ואישי ציבור.

בפתיחת הכנס הציג מנכ"ל "אביב בית השקעות" ארז צדוק, מחלוצי תחום ההשקעות ההוגנות והכשרות בארץ את התפתחות התחום: "בשנים האחרונות ישנה עלייה בביקוש מצד לקוחות להשקיע על פי ערכיהם, ואנו גם רואים מאות מחקרים של אקדמיות מובילות בעולם שמראים שחברות הוגנות מראות ביצועים טובים יותר לטווח הארוך".

צילום: נחשון פיליפסון

לאחר דבריו של ארז התקיים דיון ער בפאנל שוק ההון בהשתתפות אלה אלקלעי יו"ר IBI קרנות נאמנות, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו ויו"ר ועדת ההשקעות של אביב בית השקעות איתן לוי, כאשר אלה אלקלעי המשמשת חוץ מתפקידה בבית ההשקעות גם כיו"ר שדולת הנשים: "ככל שהחברה מגוונת יותר התוצאות הפיננסיות שלנו טובות יותר, המדד הוא עניין כלכלי, נשים שנמצאות במיעוט בדירקטוריונים אינן משפיעות על השיח בקבוצה ולכן הגיוון של הקבוצה הוא משמעותי, במדד הנהגה נשית ישנם 35 חברות והוא עושה ביצועים טובים יותר ממדד תל אביב 125".

מנגד ענה לה יו"ר איגוד החברות הציבוריות כי זה שיש מנכ"לית אחת במדד ת"א 35 זאת בעיה שורשית בחברה הישראלית מבלי קשר להתנהלות החברות, מדד הנהגה נשית לא יפתור את הבעיה, מדדים כאלו מעמיסים על חברות, עולים הרבה מאוד כסף שבסופו דבר אנחנו משלמים את המחיר הזה". 

"רמ"י זה מדינה בתוך מדינה, הריבון הוא לא ריבון, הוא כמעט כלום".

בפאנל הנדל"ן סקרו בכירי ענף הנדל"ן בישראל והציגו תחזית לא מעודדת: "שר שיכון יכול לקבל החלטה וראש עיר יכול לבטל אותה, שרת הפנים יכולה להגיד אמירה וראש עיר יבטל אותה, כדי לבלום את ההשתוללות ולהביא לרגיעה בראש ובראשונה צריך תכנית ארוכת טווח שלא תלויה מי יהיה ראש העיר או ראש הממשלה", אמר יקי אמסלם מנכ"ל קבוצת אלמוג והוסיף: "בניינים לא נוחתים מהשמיים, אם אין ידיים עובדות אז לא יהיה בניין, פרויקטים מרגע המחשבה ועד שמשפחה תקבל מפתח יכולים לעבור 20 שנה, בינתיים גדל עוד דור שצריך דירות. אם המצב ימשיך ככה כמובן שהביקוש ימשיך לגבור על ההיצע".

צילום: נחשון פיליפסון

את דבריו חיזק יהודה כתב יו"ר התאחדות הקבלנים תל אביב-יפו שתקף את רמ"י ואמר כי "רמ"י זה מדינה בתוך מדינה, הריבון הוא לא ריבון, הוא כמעט כלום".

עוד הוסיף: "חסרים על המדף 150,000 דירות. אוכלוסייה שצומחת, עלייה של יהודים, פליטים מאוקראינה, עלייה בגירושים, המחירים לצערי לא ירדו, לקבלנים במדינת ישראל אין שום אינטרס שהמחירים יעלו כי אנחנו נרכוש את מגרשים ביותר כסף".

חכ"ל איתן כבל: "יש חמישה או שישה אנשים שמכתיבים את הפוליטיקה, היום המפלגה הדמוקרטית היחידה היא הליכוד".

הכנס המיוחד הסתיים בפאנל פוליטי מיוחד בהשתתפות חברי הכנסת מיקי זוהר, גלית דיסטאל-אטביראן, עמיחי שיקלי, משה אבוטבול וחבר הכנסת לשעבר איתן כבל שגם סיפק אמירה שלא שומעים כל יום: "היום כמעט ואין פריימריז וזה גרם לכך שאין באמת פוליטיקה- יש חמישה או שישה אנשים שמכתיבים את הפוליטיקה, היום המפלגה הדמוקרטית היחידה היא הליכוד, לכן פוליטיקאים היום במקום להתפלל לכותל המזרח מתפללים לעבר הבית של מי שמינה אותם".

צילום: נחשון פיליפסון