מחירי האלכוהול המשתלמים בחוץ לארץ, טיולי הסקי המרובים וביקורים תכופים של קרובי משפחה ממדינות אחרות בעולם אמנם מביאים אליכם הביתה שלל טעמים וניחוחות, אך יוצרים לא מעט בעיות כשרות.

בעיקר כאשר מביאים מאותם מקומות בקבוק וויסקי מפנק שעלול להיות מכשול כשרותי, רבים מבני המגזר שיראו בקבוק ללא חותמת כשרות ימהרו להכריז עליו כ'לא כשר', כאשר ההיפך הגמור הוא הנכון, מרבית הבקבוקים מהמותגים המפורסמים כשרים למהדרין גם ללא חותמת הכשרות עליהם, כך שניתן לשתות אותם והם כשרים למהדרין, בארגון כושרות שבדק את הנושא, מסייגים ואומרים שהדבר אפשרי בהתקיים התנאים המדויקים שכתובים בצד כל אחת מהתמונות. 

אפשר לרכוש את המוצרים שמוגדרים מהדרין, גם אם אין להם חותמת "מהדרין"

ארגון כושרות המשמש כגוף הכוונה וייעוץ בנושאי כשרות,  פירסם רשימה של ויסקי ו-וודקה כשרים למהדרין, דרכה הצרכנים יהיו יכולים לדעת כיצד לרכוש את המוצרים שמוגדרים מהדרין, גם אם אין להם חותמת "מהדרין". בכושרות מדגישים כי מדובר על רשימה של המשקאות הנפוצים. 

צילום: ארגון כושרות

פירוט סוגי וויסקי שאפשר לשתות גם בלי חותמת כשרות עליהם

  • ג'ים בם: 

מוצרי המהדרין: כל סוגי הוויסקי ללא טעמים מיוחדים

  • ווילד טורקי 

מוצרי המהדרין: כל המוצרים של החברה 

  • גלנליוווט 

מוצרי המהדרין: רק אלו עם המספר  12 ו 15

  • גלנפידיך 

מוצרי המהדרין:כל מה שכתוב עליו BOURBON CASK RICH OAK

  • ג'יימסון

מוצרי המהדרין: רק הסוג שבתמונה ( כל מה שנראה בעיצוב הזה) 

  • אדנברג 

מוצרי המהדרין: רק מספר 10 

  • גו'ני ווקר 

רק האדום הוא מהדרין 

  • טומאטין 

מוצרי המהדרין: legacy AMERICAN OAK CASK 

  • בלנטיין 

מוצרי המהדרין: מספר 30 ופיינס 

  • טיצ'רס

מוצרי המהדרין: היילנד קרים 

בנוסף, מסבירים בכושרות כי הכשרות של הוויסקי מורכבת משני פרמטרים: כשרות הליך הייצור וכשרות חומרי הגלם. ישנם סגוי וויסקי שאינם כשרים בגלל הליך הייצור שלהם. 

מרכיבי הוויסקי: הוויסקי מיוצר מדגנים וקטניות, ומרכיביו אינם בעייתיים. אולם לעיתים מוסיפים בו חומרי עזר שונים ללא סימון מפורש על גבי הבקבוק.

הליך הייצור: יצרני הוויסקי טוענים שיישונו של הוויסקי בחביות ששימשו בעבר ליין – נותן לו 'ארומה' של יין ומשביח את טעמו. במקרה זה גם כאשר מרכיבי הוויסקי כשרים, ישנו חשש בכשרותו, שכן היין הספוג בחביות אסור כ'יין נסך'. יש שהקילו לשתות גם וויסקי המיושן בחביות יין, משום שלדעתם טעמו של היין בטל. בהיתר זה תמכו בעל ה'מנחת יצחק' והרב משה פיינשטיין, אך כתבו שנכון שירא שמים ימנע משתיתו.

יש גם סוגי וודקה שהם כשרים למהדרין גם ללא חותמת כשרות 

לדברי ארגון כושרות "הוודקה מיוצרת מאלכוהול המופק מתפוחי אדמה או דגנים. על אף שחומרי הגלם הבסיסיים של הוודקה כשרים - אין לשתות וודקה בלא הכשר, משום שיש בה חשש לאיסור "חדש", או לתוספת של מי גבינה (גבינת גויים), כמו כן החוק הישראלי אינו אוסר להוסיף לוודקה חומרים שונים שכשרותם מוטלת בספק". 

 

צילום: ארגון כושרות

תומר בן צבי, מנכ"ל כושרות ומנהל המחקר של הארגון: "רבים מצרכני משקות האלכוהול אינם מודעים לבעיות הכשרות שנמצאות בתחום. הקפידו לבדוק על פי ההנחיות שלנו בכדי להימנע מצריכה של משקאות בעייתיים. פורים שמח לעם ישראל".