אישה נשואה, אם לשלוש בנות ובת למשפחת כוהנים פנתה לבית הדין הרבני בתביעת גירושין שגרתית וביקשה משמורת על הבנות ודמי כתובה. לקראת הדיון הגיש בא כוח הבעל טענה מקדמית וכפר בסמכות בית הדין לדון בסכסוך שבין הצדדים, כאשר לטענתו, הבעל איננו יהודי ולכן אין בית הדין הרבני מוסמך לדון בגירושין ובנושאים הכרוכים.

הזוג שנישא כדת משה וישראל על ידי הרבנות בחדרה, טען שאינו יהודי, ואף צירף מסמכים המעידים על כך. לכן ביקש בא כוח הבעל כי "בטרם ייתן בית הדין את החלטותיו יש לברר את יהדותו". במהלך הדיון הציג הבעל את תעודת הלידה המקורית האמיתית שלו שבה נכתב שאמו רוסייה. לדבריו, לפני שלוש שנים אמו היגרה לקנדה וערב נסיעתה היא גילתה לו שהיא אינה יהודייה ומסרה לו את תעודת הלידה האמיתית והמקורית שלו.

בדיקה העלתה כי הבעל, כמו גם אחיו התאום ואח נוסף שלו, התחתנו כדת משה וישראל עם נשים יהודיות באמצעות הרבנות בחדרה ולכל אחד מהם יש ילדים.

חברי בית הדין הרבני האזורי בנתניה הרב יצחק רפפורט, הרב אוריאל אליהו והרב צבי בוקשפן נכנסו לעומק הגילוי הדרמטי וניסו לחפש סדקים בטענות הבעל, שמא אינו דובר אמת, וזאת כדי לחמוק מכריכת ענייני החזקת הילדים בתביעת הגירושין. לשם כך תחקרו עמוקות את הבעל, ואף ראיינו באריכות את האם הנמצאת בקנדה באמצעות ועידת וידאו. האם חזרה ואישרה את נתוני הבעל ואף העבירה את המסמכים הדרושים.

כמו כן החליט בית הדין להעביר את המסמכים לשני מבררי יהדות מקצועיים ומוסמכים. הרב אריאל לוין חקר, בדק והודיע לבית הדין כי על פי הרישום המקורי באוקראינה האם וגם סבתו של המבקש אינן יהודיות בניגוד לאמור בתעודת הזהות הישראלית. כדי להסיר כל צל של ספק, ביקש בית הדין חוות דעת נוספת ממברר היהדות הרב אלכסנדר דן שערך תחקיר לעומק וקבע גם הוא כי המבקש אינו יהודי.

הדיינים טוענים: זו הוכחה שצריך לחקור יותר את העולים מרוסיה

פסק הדין המשתרע על פני עשרות עמודים, שנכתב ברובו על ידי הדיין הרב צבי בוקשפן, ואליו הצטרפו אב בית הדין הרב יצחק רפפורט והרב אוריאל אליהו, קבעו כי "לאחר עיון נראה כי יש לקבוע בבירור שהמבקש ואמו אינם יהודים. מאחר שהנתבע איננו יהודי, אין לבית הדין הרבני סמכות לדון בהחזקת הילדים ובמזונות. גם התרת הנישואין של הצדדים ותביעת הכתובה אינה בסמכות בית הדין ועליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך התרת נישואין".

אב בית הדין הרב יצחק רפופורט ציין שמקרה זה "הוא אות ומופת לחילוק הגדול שבין זמננו לבין ימי קדם". הרב רפופורט הוסיף וטען כי כיום יש לחקור מעיקר הדין את הייחוס של העולים ממדינות נחשלות ועולים ממדינות חבר העמים, שטוענים שהם יהודים. הדיינים הביעו כאב וצער על המצוקה שנקלעה אליה האישה, אשר רומתה על ידי הסבתא, וכך גם בנות הזוג של הגיסים.

ממרכז צדק לנשים נמסר: "במקרה שהוזכר, הבעל עצמו הודיע לבית הדין כי הוא אינו יהודי, ועל כן אין קשר בין מקרה זה לבין המדיניות הגורפת של בתי הדין הרבניים בשנים האחרונות לעורר מיוזמתם בירורי יהדות כלפי יוצאי ברית המועצות לשעבר. לצערנו בתי הדין הרבניים מבקשים באמצעות המקרה הנ"ל למסגר את  אחינו יוצאי ברית המועצות כמי שיש להטיל באופן גורף ספק באמינותם וביהדותם, ואין זה כך - מציאותית והלכתית. יש לשים לב גם לרטוריקה הקשה והמצערת של הדיינים בפסק הדין בנוגע לאישה, ואין כאן מה להאריך. לעמדת מרכז צדק לנשים יש דרכים הלכתיות וחוקיות כיצד לנהוג בזרע ישראל ובמי שמוחזק כיהודי, והמדיניות שמבקשת לקעקע את אמינותם של דוברי הרוסית בישראל אינה דרך המלך, לא מבחינה הלכתית ולא כפי שמצופה מערכאה רשמית במדינה יהודית ודמוקרטית".