מהו טיפול פליאטיבי ומדוע כדאי להעניק אותו בבית?

טיפול פליאטיבי הוא טיפול תומך שנועד להפחית את הכאב ולהקל את הסבל בתקופת החיים האחרונה של אנשים שסובלים ממחלות קשות וחשוכות מרפא, זאת בשלב שבו כבר לא ניתן לרפא את המחלה. בין אם מדובר ב-ALS, סרטן, אלצהיימר, פרקינסון, מחלת כליות או מחלת ריאות וכדומה. טיפול פילאטיבי הוא טיפול רב תחומי ובשנים האחרונות יותר ויותר חולים ובני משפחותיהם מודעים לקיומו ובוחרים לפנות לשירות הוספיס ביתי המאפשר את הטיפול בסביבת המגורים ולא במוסדות מחוץ לבית.

הוספיס ביתי מציע לחולה לקבל טיפול להפחתת הכאב ולהקלה על סבלו בביתו. לשירות הוספיס ביתי יתרונות רבים עבור החולה עצמו ועבור סביבתו הקרובה: ראשית, שירות זה מאפשר לחולה להישאר בביתו באזור הנוחות וחוף המבטחים שלו, מקום המוכר ונוח לו בו הוא חש יותר ביטחון.

שנית, שירות זה משמר ככל שאפשר את השגרה של בני הבית שיכולים להיות סמוכים ורגועים שהטיפול נעשה בבית ואינכם נדרשים לעסוק בהסעת המטופל או להגיע לביקורים ולחוות את חברתו גם בתקופת חייו האחרונה.

לצד כל אלה, הוספיס ביתי מצמצם את הטרדות והטרחה שבהסעת המטופל ממקום למקום, לטיפולים בחוץ, נסיעות, עמידה בפקקים, ישיבה בחדרי המתנה ותחלופה גבוהה של צוותים וכן צמצום הסכנות בהידבקות בזיהומים שונים. הצוות של הוסיפס ביתי הוא לרוב צוות מקצועי קבוע אשר נבחר בקפידה ומדובר במערך טיפול מקיף שכולל רופאים, אחיות, עובד סוציאלי, אנשי סיעוד וכדומה. 

איך תדעו שהחולה זקוק לשירות הוספיס ביתי?

אל תחכו – התייחסו להתאמתו של החולה לשירות הוספיס ביתי על מנת להקל עליו ולהעניק לו את המיטב בישורת האחרונה. הזיהוי בצורך של שירות הוספיס ביתי הוא כאשר מדובר במטופל שמחלתו קשה ואינה ניתנת לריפוי והוא זקוק לטיפולים להפחתת הכאב וקשה מאוד להתנייד עמו או שמעוניינים להעניק לו את הטיפול בסביבת מגוריו. כמו כן, יתכן שבני הבית או המשפחה אינם פנויים להסיע אותו לטיפולים ומעוניינים שיקבל תמיכה וגם הם בבית בין אם מדובר בניהול תרופות וניהול תסמינים ועזרה בקבלת החלטות לגבי אופציות טיפול ותמיכה רגשית.

כיצד מתקבלים להוספיס ביתי?

מומלץ לפנות לחברה פרטית אמינה ומובילה בתחומה המציעה שירות הוספיס ביתי על מנת להתייעץ בהתאמת השירות לפי צרכי המטופל ולהבין באילו עלויות כרוך השירות וכיצד הוא מתבצע בפועל. החברה הפרטית המתמחה בתחום אמורה לבנות תוכנית בהתאמה אישית לפי צרכי המטופל והנסיבות.

כדאי לבדוק כיצד מתבצעת הפרוצדורה מבחינה מנהלתית מול קופות החולים במידה והמטופל נמצא בהסדר וכיצד אפשר לקבל את השירות באופן פרטי אם המטופל אינו נכלל בהסדר. על פי חוק, האשפוז הביתי ממומן על ידי קופות החולים וכל אדם בישראל שהוגדר על ידי גורם רפואה כ"חולה הנוטה למות" זכאי לבחור טיפול פליאטיבי בהוספיס מוסדי או ביתי.

כדי להגיש בקשה, במידה והמטופל מאושפז בבית חולים עליכם לפנות לנציג קופת החולים של המטופל, כדי להגיש בקשה להוספיס ביתי פרטי. אם המטופל נמצא בבית עליכם לפנות בנושא לרופא המשפחה של המטופל. הרופא מעביר את ההפניה ליחידה לטיפולי בית של קופת החולים ובאמצעות היחידה ניתן לקבל הפניה לאותה חברה המספקת שירות הוספיס ביתי לחולים סופניים.